Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FCS206
Ders İsmi: İktisat Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SITKI SELİM DOLANAY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ERDAL BİLGİÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tarih lisans öğrencilerinin tarihin ayrılmaz bir parçası olan iktisadi hayatın ve düşüncesinin nasıl geliştiğini anlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Dünya ekonomi tarihine etki eden ve anlamaya çalışan iktisadi düşünce okullarının temel kavram ve teorilerini anlamak.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İktisadi düşüncenin temel ilkelerini kavramak.
2) İktisat tarihi dersi, öğrencileri 1. Geçmişten günümüze ekonominin tarih içindeki gelişimini, 2. Toplumsal ve ekonomik dönüşüm süreçlerini, 3. Ekonomi biliminin tarih içinde geçirdiği dönüşümleri, 4. Kimi iktisatçıların ortaya çıkmasını sağlayan tarihsel koşulları, 5. Günümüzde de etkisini sürdürebilen tarihsel olguları, öğrenerek güncel ekonomik tartışmaları daha iyi takip etmelerini sağlayacaktır.
3) Kapitalizmin ortaya çıkışını anlamak.
4) 2. Toplumsal ve ekonomik dönüşüm süreçlerini,
5) Ekonomi biliminin temel kavramlarının ortaya çıkışını anlamak.
6) 3. Ekonomi biliminin tarih içinde geçirdiği dönüşümleri,
7) 4. Kimi iktisatçıların ortaya çıkmasını sağlayan tarihsel koşulları,
8) Ekonomik hayata yön veren politikaların ortaya çıkışını anlamak.
9) İktisadi düşünceye yön veren düşünür, filozof, devlet adamı ve akademisyenleri tanımak.
10) 5. Günümüzde de etkisini sürdürebilen tarihsel olguları, öğrenerek güncel ekonomik tartışmaları daha iyi takip etmelerini sağlayacaktır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İktisadi düşüncenın doğuşu, Giriş: İktisat Tarihi ve Ekonomik Gelişme, Büyüme, Gelişme ve İlerleme, Ekonomik Gelişmenin Belirleyicileri, Ekonomik Yapı ve Yapısal Değişim, Ekonomik Büyümenin Lojistiği, Ekonomi Tarihi Tüketimle Başlar, PALEOLİTİK ÇAĞDA İNSAN, İŞ BİRLİĞİNİN DOĞUŞU, DEĞİŞ TOKUŞTAN TİCARETE, MEZOLİTİK ÇAĞDA YERLEŞİMLER, ARTI ZAMANIN ORTAYA ÇIKIŞI , PALEOLİTİK VE MEZOLİTİK ÇAĞIN EKONOMİSİ, Neolitik Devrim ve Üretime Geçiş, NEOLİTİK ÇAĞ VE TOPRAĞA YERLEŞME, NEOLİTİK DEVRİM NASIL ORTAYA ÇIKTI?, İNSANIN DOĞASINA YABANCILAŞMASI, KENTLERİN DOĞUŞU, SABANIN BULUNUŞU, TEKERLEĞİN BULUNUŞU, TAPINAK BANKALARI VE FAİZİN DOĞUŞU, YAZININ İCADI, NEOLOTİK DÖNEMİN ÖNCEKİ DÖNEMLERDEN FARKI, NEOLİTİK ÇAĞ EKONOMİSİ, BRONZ ÇAĞI , DEMİR ÇAĞI, Antik Dünyada Ekonomik Örgütlenme, GELENEK YÖNTEMİ, ÜRETİM KESİMLERİNİN AĞIRLIĞI, MALİ YAPI VE VERGİLER, TAPINAK MALİYESİ VE ORDU, TİCARETİN GELİŞİMİ, 4000 YIL ÖNCE ANADOLU’DA FAİZ, PARA BENZERİ HESAP ÖLÇÜSÜNÜN ORTAYA ÇIKIŞI , 3300 YIL ÖNCE FİYATLAR, ANTİK DÜNYADA ZENGİNLİK VE REFAHIN KAYNAĞI, HİTİTLERDE PARA POLİTİKASI, Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present, Fourth Edition, Oxford University Press, USA, Eğilmez Mahfi (2018), Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Remzi Kitabevi, 12. Basım, Ankara
2) Antik Yunan ve Roma, Eski (Antik) Çağlarda Ekonomik Kalkınma, Ekonomi ve Medeniyetin Ortaya Çıkışı, İmparatorluğun Ekonomik Temelleri, Akdeniz Dünyasında Ticaret ve Gelişme, Eski Uygarlığın Ekonomik Başarıları ve Sınırları, ESKİ ÇAĞ GELİŞMELERİNİN ÖZETİ, YUNAN, ROMA VE İSLAM EKONOMİSİ, ESKİ YUNANİSTAN'DA ŞEHİR DEVLETLERİ, ESKİ YUNAN EKONOMİSİ VE EL SANATLARINDAN ATÖLYE ENDÜSTRİSİNE GEÇİŞ, PARA BENZERİNDEN PARAYA GEÇİŞ, ARİSTOTELES'İN EKONOMİK GÖRÜŞLERİ, ROMA İMPARATORLUĞUNUN EKONOMİSİ: SAVAŞ VE HARAÇ, BİZANS EKONOMİSİ: TARIM VE TİCARETE DÖNÜŞ, PARA AŞAMASINDA, İSLAM'IN YÜKSELİŞİ, BİN YILLIK TARİHİN EKONOMİK ÖZETİ, Doğu'nun Yükselişi, ÇİN'İN YÜKSELİŞİ, ÇİN'İN DÜNYAYA YAKINLIĞI VE SONUÇLARI, JAPONYA, HİNDİSTAN, OSMANLI İMPARATORLUĞU, Tarım Fazlasından Sermaye Birikimine, ORTA ÇAĞ DÜNYASINDAKİ GELİŞMELERE GİRİŞ, FEODALİZM, GELENEKTEN PİYASA EKONOMİSİNE, FUARLAR, AVRUPA'DA KAĞIT PARAYA GİRİŞ, VERGİNİN YASAL GEREKÇESİ, DANIŞMANLIK KURUMU NASIL ORTAYA ÇIKTI?, İNGİLTERE VE AVRUPA'DA FLIP HAREKETİ, FİNANSAL SİSTEMİN GELİŞİMİ, FEODALİYETİN SONU. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present Eğilmez Mahfi (2018), Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Remzi Kitabevi, 12. Basım, Ankara
3) Feodalizm, İMPARATORLUĞUN EKONOMİK TEMELLERİ, ORTA ÇAĞ AVRUPA'SINDA EKONOMİK GELİŞME, Kırsal Toplum, İstikrar (Stabilite) Modelleri, Değişim Kuvvetleri, Avrupa Genişlemesi, Kentsel Yaşamın Canlanması, Orta çağ Ekonomisinin Krizi. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present Eğilmez Mahfi (2018), Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Remzi Kitabevi, 12. Basım, Ankara
4) Merkantalizm, Batılı Genişlemenin Arifesinde Batılı Olmayan Ekonomiler, İslam dünyası, Osmanlı İmparatorluğu, Doğu Asya, Güney Asya, Avrupa'nın İkinci Lojistiği, Nüfus ve Yaşam Düzeyleri, Fiyat Devrimi, Tarım Teknolojisi ve Verimlilik. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present
5) Endüstriyel Teknoloji ve Verimlilik, Avrupa'nın İkinci Lojistiği, Nüfus ve Yaşam Düzeyleri, Yurtdışına Açılım ve Avrupa'ya Geri Bildirim, Fiyat Devrimi, Tarım Teknolojisi ve Verimlilik, Endüstriyel Teknoloji ve Verimlilik. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present
6) Ekonomik Milliyetçilik ve Emperyalizm, Ortak Unsurlar, İspanya ve İspanyol Amerika, Portekiz, Orta, Doğu ve Kuzey Avrupa, Fransa'da Kolbertizm, Hollanda'nın Olağanüstü Artışı, Britanya'da "Parlamenter Kolberizm". Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present
7) Klasik Teori: Adam Smith-Rıcardo-Malthus-J.S:Mill, Modern Endüstrinin Şafağı, Modern Endüstrinin Özellikleri, Sanayi Devrimi: Bir Yanlış İsim, Sanayileşmenin Önkoşulları ve Eşlik Edenleri, Endüstriyel Teknoloji ve İnovasyon, Bölgesel Değişim, On dokuzuncu Yüzyılda Ekonomik Gelişme: Temel Belirleyiciler, Nüfus, Kaynaklar, Ana Taşıyıcılar ve Güç Üretimi, Ucuz Çelik, Ulaşım ve İletişim, Bilimin Uygulanması. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present
8) Kurumsal Çerçeve, İktisadi Düşünce ve Politika, Sınıf Yapısı ve Sınıf Mücadeleleri, Eğitim ve Okuryazarlık, Uluslararası ilişkiler, Büyük Britanya, Birleşik Devletler, Belçika, Fransa, Almanya. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present
9) Gelişim Kalıpları: Geç Gelenler ve Gelmeyenler, İsviçre, Hollanda ve İskandinavya, Avusturya-Macaristan İmparatorluğu, Güney ve Doğu Avrupa, İberya yarımadası, İtalya, Güneydoğu Avrupa, İmparatorluk Rusya, Japonya, Stratejik Sektörler, Tarım, Hollanda, ONLINE ARA SINAV. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present, Oxford University Press,Fourth Edition, New York – Oxford.
10) RESMİ TATİL (1 MAYIS 2023) RESMİ TATİL (1 MAYIS 2023)
11) Gelişim Kalıpları: Geç Gelenler ve Gelmeyenler, Finans ve Bankacılık, Devletin Rolü, Dünya Ekonomisinin Büyümesi, İngiltere Serbest Ticareti Seçiyor, Serbest Ticaret Dönemi, "Büyük Buhran" ve Korumaya Dönüş, Uluslararası Altın Standardı, Uluslararası Göç ve Yatırım, Batı Emperyalizminin Dirilişi, Emperyalizmin Açıklamaları. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present, Oxford University Press,Fourth Edition, New York – Oxford.
12) Avrupa ve Kapitalizmin Yükselişi, GÜNEY AVRUPA'NIN DÜŞÜŞÜ, KUZEY AVRUPA'NIN YÜKSELİŞİ. ULUS DEVLETLERİN DOĞUŞU, ENDÜSTRİYEL KAPİTALİZM, KAPİTALİZM ELEŞTİRİSİ VE SOSYALİST İKTİSAT TEORİSİ, PİYASA SİSTEMİNİN EKONOMİ TEORİSİNE KATKILARI: NEOKLASİK EKONOMİ TEORİSİ, 1873 KRİZİ: UZUN BUHRAN, ALTIN STANDART DÖNEMİ, I. DÜNYA SAVAŞI VE EKONOMİK ETKİLERİ, ABD'NİN YÜKSELİŞİ, OSMANLI İMPARATORLUĞUNUN SONU, 1929 BÜYÜK BUNALIMI, ÇÖZÜM: KEYNESYEN EKONOMİ YA DA KARMA İKTİSAT TEORİSİ, RUS DEVRİMİ VE ÖTESİ, KONTROL SİSTEMİNİN TANITILMASI VE EKONOMİK HAYATIN PLANLANMASI, DOĞRUSAL PROGRAMLAMA, 2. DÜNYA SAVAŞINDAN SOĞUK SAVAŞA, SOSYALİST EKONOMİ VS. KAPİTALİST EKONOMİ, ÇALIŞMA ŞARTLARININ DÜZELTİLMESİ VE İŞÇİ SENDİKALARININ KURULUŞU, ENDÜSTRİ 2.0, BRETTON WOODS SİSTEMİNDEN KAĞIT PARA SİSTEMİNE, ÇOKULUSLU ŞİRKETLER, ULUS DEVLETLERDEN BÖLGESEL BİRLİKLERE, AVRUPA BİRLİĞİ, ŞANGAY İŞ BİRLİĞİ ORGANİZASYONU (ŞİÖ), AVRUPA SERBEST TİCARET BİRLİĞİ (EFTA), KUZEY AMERİKA_ SERBEST TİCARET ANLAŞMASI (NAFTA), GÜNEYDOĞU ASYA ULUSLARARASI DERNEĞİ (ASEAN), PETROL HAKİMİYETİ, ENFLASYONUN YÜKSELİŞİ, ENDÜSTRİ 3.0, DİJİTAL DEVRİM, KAPİTALİZMİN TÜM ÜRETİMİNİN KAPSAMI, BEKLENTİLERİ EKONOMİNİN MERKEZİNE ALAN: YENİ KLASİK EKONOMİ, ENDÜSTRİ DEVRİMİNDEN KÜRESELLEŞMEYE EKONOMİK DÖNÜŞÜM, SOSYALİST MEYDAN OKUMANIN SONU, KÜRESELLEŞME, SERMAYE HAREKETLERİNİN TAM SERBESTİSİ, FİNANSAL PİYASALARDA HAKİMLİK, NEOLİBERALİZM, 2008 KÜRESEL KRİZİ, TİCARETİN YENİ ŞEKLİ: E-TİCARET, NEOKLASİK RASYONALİZME TEPKİLER, OTİSTİK SONRASI ELEŞTİREL EKONOMİ, YENİ MERKANTİLİZM, KÜRESELLEŞMENİN EKONOMİK GELİŞİMİ, DOĞUNUN İKİNCİ YÜKSELİŞİ JAPONYA İLE BAŞLADI, ÇİN, HİNDİSTAN, İKİ EKONOMİ HİKAYESİ: GÜNEY VE KUZEY KORE, OSMANLI DÜNYASI, EKONOMİDEKİ YERİ, OSMANLI İMPARATORLUĞUNDAN DEVRALINAN EKONOMİ, TÜRK EKONOMİSİNİN KÜRESEL SİSTEM İÇİNDEKİ YERİ, NÜFUS ARTIŞI, GSYİH ARTIŞI VE SERVET ARTIŞI, KAPİTALİZM GELECEKTE KRİZ YARATIR MI?, PARA SAVAŞLARI VE TİCARET SAVAŞLARI, ÇEVRE SORUNLARI, PREKARYA, PSİKOLOJİNİN EKONOMİYE KATILIMI: DAVRANIŞSAL EKONOMİ YAKLAŞIMI, ENDÜSTRİ 4.0, GELECEĞİN DÜNYASINA GİDİŞ, GELECEĞİN DÜNYASINA DOĞRU, TÜRKİYE, EK BÖLÜM. Cameron Rondo and Neal Larry (2003), A Concise Economic History of the World From Paleolitic Times to the Present, Oxford University Press,Fourth Edition, New York – Oxford, Eğilmez Mahfi (2018), Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Remzi Kitabevi, 12. Basım, Ankara.
13) Schumpeter-Kalkınma Teorileri Vural Savaş-İktisatın Tarihi, Gülten Kazgan- İktisadi Düşünce, E.K. Hunt-İktisadi Düşünce Tarihi.
14) Monetarizm Vural Savaş-İktisatın Tarihi, Gülten Kazgan- İktisadi Düşünce, E.K. Hunt-İktisadi Düşünce Tarihi.
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Vural SAVAŞ-İKTİSATIN TARİHİ, GÜLTEN KAZGAN- İKTİSADİ DÜŞÜNCE, E.K. HUNT-İKTİSADİ DÜŞÜNCE TARİHİ.
Diğer Kaynaklar: ERIC HOBSBAWM Devrimler Çağı, Sermaye Çağı, İmparatorluklar Çağı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

2

3

3

4

4

5

5

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 4
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 3
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 4
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 1
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 4
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 5
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %