Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS332
Ders İsmi: Osmanlı Yenileşme Hareketleri II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 7
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı Devleti’nin gerçekleştirdiği idarî, siyasî, eğitim, kültür ve toplum hayatındaki ıslahatlar ile fikrî/ideolojik oluşum ve mücadeleleri tasvir ederek öğrenciyi bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: Tanzimat Devrinden sonra meydana gelen Osmanlı modernleşmesinin ve Türk toplumuna yaptığı etkinin anlaşılmasıdır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Modernleşmenin özelliklerini listeleme ve ayırt eder.
2) Modernleşmenin Türkiye Tarihine katkılarını belirtir.
3) Türkiye’de Modernleşme Hareketlerinin farklı dönemlerdeki özelliklerini karşılaştırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş ve kaynak tanıtımı Yok
2) 1856-1876 Islahat Fermanı Mardin, Şerif: Türk Modernleşmesi, 4. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 1995 Berkes, Niyazi: Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978.
3) Tanzimat Dönemi’ne kadar kısaca Osmanlı Yenileşme Tarihi İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Kronik Kitap 2018.
4) 1856-1876 Islahat Fermanı toplumsal ve kültürel etkileri İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Kronik Kitap 2018.
5) Sultan Abdülaziz Dönemi meydana gelen yenileşmeler İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Kronik Kitap 2018.
6) II. Abdülhamid Dönemi meydana gelen yenileşmeler İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Kronik Kitap 2018. Mardin, Şerif: Türk Modernleşmesi, 4. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 1995 Berkes, Niyazi: Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978.
7) Genç Osmanlılar İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Kronik Kitap 2018. Mardin, Şerif: Türk Modernleşmesi, 4. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 1995 Berkes, Niyazi: Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978.
8) VİZE SINAVI YOK
9) İçeride ve dışarıda örgütlü muhalefetin yükselişi, Jöntürkler. Hanioğlu, M. Şükrü: Osmanlı İttihad ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük(1889-1902), İletişim Yayıncılık, İstanbul 1985. Mardin, Şerif: Türk Modernleşmesi, 4. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 1995 Berkes, Niyazi: Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978.
10) II. Meşrutiyet Dönemi Hanioğlu, M. Şükrü: Osmanlı İttihad ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük(1889-1902), İletişim Yayıncılık, İstanbul 1985. Mardin, Şerif: Türk Modernleşmesi, 4. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 1995 Berkes, Niyazi: Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978.
11) Fikrî hareketleri: Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2018.
12) Fikrî hareketleri: Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2018.
13) Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş Mardin, Şerif: Türk Modernleşmesi, 4. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 1995 Berkes, Niyazi: Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978 Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara 2000.
14) Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş Mardin, Şerif: Türk Modernleşmesi, 4. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 1995 Berkes, Niyazi: Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978 Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara 2000.
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Kronik Kitap 2018.
Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2018.
Hanioğlu, M. Şükrü: Osmanlı İttihad ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük(1889-1902), İletişim Yayıncılık, İstanbul 1985.
Mardin, Şerif: Türk Modernleşmesi, 4. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 1995
Berkes, Niyazi: Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978
Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara 2000.
Diğer Kaynaklar: Şevket Pamuk, Osmanlı Ekonomisinde Bağımlılık ve Büyüme 1820-1913, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2005.
Donald Quataert, Anadolu’da Osmanlı Reformu ve Tarım 1876-1908, (Çevirenler: Nilay Özok Gündoğan, Azat Zana Gündoğan), Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2008.
Roderic H. Davison, Osmanlı İmparatorluğu’nda Reform, Cilt I.II, (Çev: Osman Akınhay), Papirüs, İstanbul 1997.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 4
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 5
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 4
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 3
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %