Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NMC254
Ders İsmi: Vatandaş Gazeteciliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NUR ESRA ATMACA DURUM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi NUR ESRA ATMACA DURUM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, teknolojik gelişmeler ışığında geleneksel gazetecilikten farklı bir oluşumla gündeme gelen vatandaş gazeteciliğinin teorik ve pratik düzlemde incelenmesidir.
Dersin İçeriği: Ders, vatandaş gazeteciliğini demokrasi, medya mülkiyeti ve geleneksel gazetecilik perspektifinden; amacı, farklılıkları, sundukları ve sınırlılıklarıyla kuramsal ve uygulama örnekleri üzerinden çok boyutlu incelenmesini içerir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Vatandaş gazeteciliği kavramını tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Vatandaş gazeteciliği kavramının uygulama alanları ve temel ilkelerini açıklar.
2) Vatandaş gazeteciliğinin geleneksel gazeteciliğe etkilerini yorumlar.
3) Vatandaş gazeteciliğinin amacını, yetkinliklerini ve sınırlılıklarını açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Vatandaş gazeteciliğinin gazetecilik faaliyetlerindeki yeri ve önemini yorumlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Vatandaş Gazeteciliği Kavramı Konulara ilişkin ön okumalar
2) Kuramsal Perspektiften Vatandaş Gazeteciliği (kamuoyu, demokrasi, medya mülkiyeti perspektifinden tartışmalar) Konulara ilişkin ön okumalar
3) Teknoloji ve Vatandaş Gazeteciliği İlişkisi (vatandaş gazeteciliğinin artan etkisi) Konulara ilişkin ön okumalar
4) Vatandaş Gazeteciliği Pratikleri (bloglar, sosyal medya) Konulara ilişkin ön okumalar
5) Vatandaş Gazeteciliğinin Yetkinlikleri ve Sınırlılıkları (profesyonellik düzeyi, yasal düzenlemeler) Konulara ilişkin ön okumalar
5) Vatandaş Gazeteciliğinin Yetkinlikleri ve Sınırlılıkları (profesyonellik düzeyi, yasal düzenlemeler) Konulara ilişkin ön okumalar
6) Vatandaş Gazeteciliğinin Ana Akım Medyaya Etkisi Konulara ilişkin ön okumalar
7) Küresel Örnekler Konulara ilişkin ön okumalar
8) VİZE SINAVI Konulara ilişkin ön okumalar
9) Öğrenci Sunumları Konulara ilişkin ön okumalar
10) Öğrenci Sunumları Konulara ilişkin ön okumalar
11) Öğrenci Sunumları Konulara ilişkin ön okumalar
12) Türkiye’de Vatandaş Gazeteciliği Konulara ilişkin ön okumalar
13) Tartışma: Vatandaş Gazeteciliği ve Geleneksel Habercilik Farkları Konulara ilişkin ön okumalar
14) Vatandaş Gazeteciliğinin Geleceği Pre-readings on the topics

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ron Ross, Susan Carson Cormier, Handbook for Citizen Journalists, National Association of Citizen Journalists, USA, 2010.

Dan Gillmor, We The Media, O’Reilly Media, USA, 2004.

Stuart Allan, Einar Thorsen, Yurttaş Gazetecilik, Kafka, İstanbul, 2019.
Diğer Kaynaklar: Ron Ross, Susan Carson Cormier, Handbook for Citizen Journalists, National Association of Citizen Journalists, USA, 2010.

Dan Gillmor, We The Media, O’Reilly Media, USA, 2004.

Stuart Allan, Einar Thorsen, Yurttaş Gazetecilik, Kafka, İstanbul, 2019.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur. 5
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir. 5
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir. 5
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir. 5
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır. 5
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur. 3
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır. 3
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 5
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder. 5
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. 5
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır. 5
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %