Medya ve İletişim
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC318
Ders İsmi: Sporda Fair Play
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FİKRİ ERALP
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MERYEM GÜLER YILMAZ
Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FİKRİ ERALP
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilere, fair play anlayışını sporcuların davranış modelleri üzerinden örnekleyebilecek, amatör ve profesyonel sporcular arasındaki fair play anlayışı ve uygulamaları ile ilgili farklılıkları karşılaştırabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; fair play kavramı, kapsamı ve tarihi gelişimi; fair play idealinin ilkeleri ve analizi; uluslararası fair play kuruluşları ve çalışmaları; fair play problem alanları ve geliştirme çalışmaları; olimpizm ideali ve fair play; amatör ve profesyonel sporda fair play; fair play idealine uygun davranış modelleri ve fair playden sorumlu referans grupları konularını kapsamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fair play kavramını tanımlar
2) Fair play anlayışını ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimini açıklar.
3) Olimpizm felsefesini tartışır (discuss) ve fair play anlayışı ile ilişkisini açıklar.
4) Fair play anlayışını sporcuların davranış modelleri üzerinden örnekler.
5) Amatör ve profesyonel sporcular arasındaki fair play anlayışı ve uygulamaları ile ilgili farklılıkları karşılaştırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fair play kavramı, kapsamı ve tarihi gelişimi Anlatım ve Soru-Cevap yöntemi
2) Fair play idealinin ilkeleri ve analizi Konu ile ilgili kitap bölümü okuma-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3) Uluslararası Fair play kuruluşları ve çalışmaları İlgili kuruluşların web sitelerinin incelenmesi-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4) Avrupa’da ve Türkiye’de Fair play Literatür tarama-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5) Fair play problem alanları Konu ile ilgili makale özeti çıkarma-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6) Fair play geliştirme çalışmalar Literatür taraması-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7) Olimpizm ideali ve Fair play Konu ile ilgili kitap bölümü özeti çıkarma-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8) ARA SINAV
9) Geleneksel Türk sporlarında Fair play anlayışı Literatür tarama-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10) Öğrenci Çalışması: Fair Play örnek olay sunumları Konu ile ilgili örnek olay sunumu hazırlama-Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması ve Tartışma Yöntemi
11) Öğrenci Çalışması: Fair play örnek olay sunumları Konu ile ilgili örnek olay sunumu hazırlama-Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması ve Tartışma Yöntemi
12) Öğrenci Çalışması: Fair Play örnek olay sunumları Konu ile ilgili örnek olay sunumu hazırlama-Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması ve Tartışma Yöntemi
13) Amatör ve profesyonel sporda Fair Play Video izleme ve yorumlama-Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri ve Tartışma Yöntemi
14) Sporcuların Fair Play’ e uygun davranış modelleri Konu ile ilgili makale okuma-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15) Fair Play olgusundan sorumlu referans grupları Literatür taraması-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
16) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Şahin, M. (2018). Sporda Etik Değer, Spor Yayınevi, İstanbul.
Arıpınar, E. ve Donuk B. (2018). Spor Yönetim ve Organizasyonlarında Etik Yaklaşımlar; Fair Play. Ötüken Yayınları, İstanbul
Lumpkin, A. (2004). Sport Ethics: Applications for Fair Play. McGraw-Hill Education, USA.
Şahin, M. (2015). Sporda Evrensel Kavram Faır Play. Nobel Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Şahin, M. (2018). Sporda Etik Değer, Spor Yayınevi, İstanbul.
Arıpınar, E. ve Donuk B. (2018). Spor Yönetim ve Organizasyonlarında Etik Yaklaşımlar; Fair Play. Ötüken Yayınları, İstanbul
Lumpkin, A. (2004). Sport Ethics: Applications for Fair Play. McGraw-Hill Education, USA.
Şahin, M. (2015). Sporda Evrensel Kavram Faır Play. Nobel Yayınları, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme.
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme.
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma.
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme.
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma.
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma.
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme.
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme.
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme.
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme.
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme.
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme.
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir.
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar.
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir.
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder.
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır.
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme.
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme.
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma.
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme.
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma.
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma.
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme.
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme.
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme.
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme.
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme.
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme.
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir.
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar.
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir.
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder.
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır.
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100