Dersin Amacı: |
Yazılım Mühendisliğinin önemli alanlarından biri olan Gereksinim Analizinin temel kavram ve yöntemlerini, gereksinimlerin olgunlaştırılması, validasyonu, ölçülmesi, dokümantasyonu, çevik süreçlerdeki yönetimi, prototipleme gibi temel başlıkları ele alarak teorik ve endüstride kullanılan tekniklerle uygulamalı olarak öğretmek dersin başlıca amacıdır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, gereksinim analizi ve gereksinim mühendisliği temel konu ve kavramları, gereksinimlerin olgunlaştırılması, kapsam büyüklük ve maliyet tahmini, dokümantasyonu, prototip hazırlama, çevik süreçlerde gereksinim analizinin nasıl bir dönüşüm sergilediği, iş analistinin ekip içindeki yeri, görevi, ekip çalışması konularını kapsar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tanışma ve Dersin Tanıtımı |
|
2) |
Yazılım Gereksinim Analizi ve Gereksinim Mühendisliğine Giriş
|
|
3) |
Gereksinim Mühendisi, İş Analisti, Teknik Ürün Yöneticisi ve ilişkili diğer Roller
|
|
4) |
Analist olarak SWOT Analizi ve Ödev 1 |
|
5) |
İş İhtiyaçlarının Saptanması ve Müşterinin Sesini Bulma & Kişisel Proje
|
|
6) |
Gereksinim Olgunlaştırma ve Anlama |
|
7) |
Proje 1 Konu Anlatımı, Örnek Projeler ve Taslak Projelerin Gözden Geçirilmesi |
|
8) |
Ödev Teslimi (Ara Sınav)
|
|
9) |
İş Kuralları, Gereksinimlerin Dokümantasyonu, Önceliklendirilmesi ve Fazlandırma |
|
10) |
Prototipler ve Grup Projesi
|
|
11) |
Gereksinim Kapsam Ölçümü, COSMIC İşlev Puan (CFP: COSMIC Function Point) Yöntemi
|
|
12) |
Gereksinimlerin Modellenmesi ve Veri Gereksinimleri
|
|
13) |
Spesifik Projeler için Gereksinim Analizi: Bakım, Yeni Ürün, Yenileme, Paket Ürün, Gereksinim Yönetimi |
|
14) |
Proje ilerleme Raporlamaları ve Soru/Cevap
|
|
15) |
Proje Sunumları ve Raporların Teslimi (Final Sınavı) |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
4 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
4 |
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi |
3 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
3 |
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi |
5 |
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi |
5 |
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
|