Bilgisayar Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FET204
Ders İsmi: Yazılım Gereksinimleri Analizi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SELAMİ BAĞRIYANIK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SELAMİ BAĞRIYANIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yazılım Mühendisliğinin önemli alanlarından biri olan Gereksinim Analizinin temel kavram ve yöntemlerini, gereksinimlerin olgunlaştırılması, validasyonu, ölçülmesi, dokümantasyonu, çevik süreçlerdeki yönetimi, prototipleme gibi temel başlıkları ele alarak teorik ve endüstride kullanılan tekniklerle uygulamalı olarak öğretmek dersin başlıca amacıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders, gereksinim analizi ve gereksinim mühendisliği temel konu ve kavramları, gereksinimlerin olgunlaştırılması, kapsam büyüklük ve maliyet tahmini, dokümantasyonu, prototip hazırlama, çevik süreçlerde gereksinim analizinin nasıl bir dönüşüm sergilediği, iş analistinin ekip içindeki yeri, görevi, ekip çalışması konularını kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gereksinim analizi prensiplerini, kavramlarını, süreçlerini, iyi pratikleri, iş dünyasındaki ilgili uzman ve lider rolleri açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) SWOT analizi yöntemini uygulayabilme
2) Farklı tipteki gereksinimleri içeren ve yeni değişimlere adaptasyon gerektiren yazılım problemlerini ve ihtiyaçlarını analiz edebilme
3) Gereksinimlerin görselleştirilebilmesi için prototip tasarlayabilme
4) Tanımlanmış olan gereksinimlerin işlevsel büyüklüğünü ölçebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ekip çalışması, organize olma, planlama, zaman yönetimi, iletişim ve müzakere becerilerini uygulayabilme
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yazılım gereksinimlerini kullanıcı hikayesi ve kullanım durumu yöntemleriyle tanımlayabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Dersin Tanıtımı
2) Yazılım Gereksinim Analizi ve Gereksinim Mühendisliğine Giriş
3) Gereksinim Mühendisi, İş Analisti, Teknik Ürün Yöneticisi ve ilişkili diğer Roller
4) Analist olarak SWOT Analizi ve Ödev 1
5) İş İhtiyaçlarının Saptanması ve Müşterinin Sesini Bulma & Kişisel Proje
6) Gereksinim Olgunlaştırma ve Anlama
7) Proje 1 Konu Anlatımı, Örnek Projeler ve Taslak Projelerin Gözden Geçirilmesi
8) Ödev Teslimi (Ara Sınav)
9) İş Kuralları, Gereksinimlerin Dokümantasyonu, Önceliklendirilmesi ve Fazlandırma
10) Prototipler ve Grup Projesi
11) Gereksinim Kapsam Ölçümü, COSMIC İşlev Puan (CFP: COSMIC Function Point) Yöntemi
12) Gereksinimlerin Modellenmesi ve Veri Gereksinimleri
13) Spesifik Projeler için Gereksinim Analizi: Bakım, Yeni Ürün, Yenileme, Paket Ürün, Gereksinim Yönetimi
14) Proje ilerleme Raporlamaları ve Soru/Cevap
15) Proje Sunumları ve Raporların Teslimi (Final Sınavı)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Software Requirements, Third Edition, Karl E. Wiegers, Microsoft Press
Diğer Kaynaklar: Ders esnasında paylaşılan Sunum, makale ve video, vb. içerikler.
Other learning materials such as presentations, articles, video, etc. contents.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

7

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 4
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 4
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 3
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 3
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi 5
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi 5
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %