İşletme (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIS524
Ders İsmi: İş Zekası ve İş Analitiği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Enstitü
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÜNEŞ KÜÇÜKYAZICI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÜNEŞ KÜÇÜKYAZICI
Dr. Öğr. Üyesi FATMA ALTUNTAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İş zekâsının temel kullanım alanlarını öğrenmek, veri madenciliği yöntemlerinin iş zekasına katkılarını görmek, açık kaynak kodlu ve ticari iş zekası çözümleri ile tanışmak
Dersin İçeriği: İş zekası sistemleri, karar destek sistemleri, karar teorisi, model yönetimi, veri ambarları, OLAP, veri madenciliği, bilgi edinme, bilgi gösterme, bilgiyi muhakeme etmek

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İş zekası sistemleri kurmayı öğrenmek
2) Karar destek sistemlerini kullanmak
3) Veri ambaları ve OLAP kullanmak
4) Veri madenciliğini öğrenmek
5) Bilgi ve verilerden sonuç çıkarma becerisini kazanmak ve uygulamak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İş Zekasına Giriş Konulara ilişkin ön okumalar
2) İş Zekasının Temelleri Konulara ilişkin ön okumalar
3) İş Zekası Türleri Konulara ilişkin ön okumalar
4) Veri Mimarisi Konulara ilişkin ön okumalar
5) Veri Madenciliğine Giriş Konulara ilişkin ön okumalar
6) Veri Madenciliği Teknikleri Konulara ilişkin ön okumalar
7) Veri Ambarı Konulara ilişkin ön okumalar
8) VİZE SINAVI Ders notlarına çalışmak
9) Veri Ambarı Türleri Konulara ilişkin ön okumalar
10) Bilgi Yönetimi Konulara ilişkin ön okumalar
11) İş Zekası Döngüsü Konulara ilişkin ön okumalar
12) İş Zekasında Yaşanan Sorunlar ve Zorluklar Konulara ilişkin ön okumalar
13) İş Zekası Stratejisi ve Yol Haritası Konulara ilişkin ön okumalar
14) İş Zekası Uygulamaları Konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI Ders notlarına çalışmak

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Business Intelligence Guidebook: From Data Integration to Analytics 1st Edition by Rick Sherman
2. Turban, Efraim_Sharda, Ramesh_Delen, Dursun_King, David - Business Intelligence_ A Managerial Approach-[Pearson Education [distributor], Prentice Hall (2010_2011)
3. Jack G Zheng, Business Intelligence and Analytics: A Comprehensive Overview, 2021
Diğer Kaynaklar: 1. Business Intelligence Guidebook: From Data Integration to Analytics 1st Edition by Rick Sherman
2. Turban, Efraim_Sharda, Ramesh_Delen, Dursun_King, David - Business Intelligence_ A Managerial Approach-[Pearson Education [distributor], Prentice Hall (2010_2011)
3. Jack G Zheng, Business Intelligence and Analytics: A Comprehensive Overview, 2021

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İşletme alanının alt disiplinleri olan yönetim, pazarlama, finans, üretim, sayısal yöntemler, muhasebe ve bilgi teknolojileri konularında ileri düzeyde bilgi sahibi olabilme.
2) İşletmelerin tüm faaliyetleriyle ilgili gereksinimlerini belirleme, tanımlama, tasarlama ve en uygun güncel çözümleri bularak işletmenin ihtiyacına göre uyarlama becerisine sahip olma.
3) Sahip oldukları bilgiyi eleştirel ve analitik bir düşünce tarzıyla yorumlayarak, çalışma yaşamındaki verileri analiz edebilme, değerlendirebilme ve çözüm önerileri getirebilme.
4) Çalışma yaşamındaki diğer paydaşlarla iletişim kurabilme.
5) Bilişim ihtiyaçlarını ve alt yapılarını değerlendirebilecek ve proje yönetim süreçlerinde aktif rol alacak ve yabancı yöneticilerle rekabet edecek bilgiye sahip olma.
6) İş etiği ve sosyal sorumluluk, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal haklar ve sosyal adalet bilincine ve görev yaptığı işletmelerde bu bilinç ve prensipler doğrultusunda iş yapma ve sonuçlandırma becerisi kazanma.
7) Ulusal ve uluslararası işletmelerin, faaliyet alanlarındaki tüm gereksinimlerine çözüm geliştirirken mesleki etik kurallarını uygular, yasaların gereklerini bilir ve yerine getirme.
8) Yenilikçiliğe ve değişime açık, girişimci, liderlik becerilerine sahip, gelişen bilimsel çalışmaların ışığında ortaya çıkan yeni yaklaşımlara hâkim ve bu yeni yaklaşım ve araçları kullanma ve adapte etme konularında gerekli bilgi ve beceriye sahip olma.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincini kavramış olarak, sorumlulukları çerçevesinde ve alanında rekabet edebilir olma.
10) İşletmelerde orta ve üst düzey yönetici olabilmek ve diğer yöneticilerle rekabet edebilmek için gerekli yetkinliğe, hızla değişen belirsiz ve karmaşık iş dünyasında bölgesel ve küresel konuları tanımlayabilme bilgi ve becerisine, buna ilişkin strateji ve model geliştirme konularında ihtiyaç duyulan beceriye sahip olma.
11) İşletmelerde gerçekleştirilen tüm uygulamaların işletmeler ve kullanıcılar açısından etkilerini öngörmek ve gerekli güvenlik ve gizlilik boyutları açısından ilgili paydaşları bilgilendirmek ve bu konuda gereken çözümleri geliştirmek konularında yetkin olma.
12) İşletme içerisinde çalışanlar arasında ve işletme dışında müşteriler ve diğer paydaşlarla iletişimde meydana gelebilecek çatışmaları tanımlama, çözme ve yönetme becerisine sahip olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşletme alanının alt disiplinleri olan yönetim, pazarlama, finans, üretim, sayısal yöntemler, muhasebe ve bilgi teknolojileri konularında ileri düzeyde bilgi sahibi olabilme.
2) İşletmelerin tüm faaliyetleriyle ilgili gereksinimlerini belirleme, tanımlama, tasarlama ve en uygun güncel çözümleri bularak işletmenin ihtiyacına göre uyarlama becerisine sahip olma.
3) Sahip oldukları bilgiyi eleştirel ve analitik bir düşünce tarzıyla yorumlayarak, çalışma yaşamındaki verileri analiz edebilme, değerlendirebilme ve çözüm önerileri getirebilme.
4) Çalışma yaşamındaki diğer paydaşlarla iletişim kurabilme.
5) Bilişim ihtiyaçlarını ve alt yapılarını değerlendirebilecek ve proje yönetim süreçlerinde aktif rol alacak ve yabancı yöneticilerle rekabet edecek bilgiye sahip olma.
6) İş etiği ve sosyal sorumluluk, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal haklar ve sosyal adalet bilincine ve görev yaptığı işletmelerde bu bilinç ve prensipler doğrultusunda iş yapma ve sonuçlandırma becerisi kazanma.
7) Ulusal ve uluslararası işletmelerin, faaliyet alanlarındaki tüm gereksinimlerine çözüm geliştirirken mesleki etik kurallarını uygular, yasaların gereklerini bilir ve yerine getirme.
8) Yenilikçiliğe ve değişime açık, girişimci, liderlik becerilerine sahip, gelişen bilimsel çalışmaların ışığında ortaya çıkan yeni yaklaşımlara hâkim ve bu yeni yaklaşım ve araçları kullanma ve adapte etme konularında gerekli bilgi ve beceriye sahip olma.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincini kavramış olarak, sorumlulukları çerçevesinde ve alanında rekabet edebilir olma.
10) İşletmelerde orta ve üst düzey yönetici olabilmek ve diğer yöneticilerle rekabet edebilmek için gerekli yetkinliğe, hızla değişen belirsiz ve karmaşık iş dünyasında bölgesel ve küresel konuları tanımlayabilme bilgi ve becerisine, buna ilişkin strateji ve model geliştirme konularında ihtiyaç duyulan beceriye sahip olma.
11) İşletmelerde gerçekleştirilen tüm uygulamaların işletmeler ve kullanıcılar açısından etkilerini öngörmek ve gerekli güvenlik ve gizlilik boyutları açısından ilgili paydaşları bilgilendirmek ve bu konuda gereken çözümleri geliştirmek konularında yetkin olma.
12) İşletme içerisinde çalışanlar arasında ve işletme dışında müşteriler ve diğer paydaşlarla iletişimde meydana gelebilecek çatışmaları tanımlama, çözme ve yönetme becerisine sahip olma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100