İşletme (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BUS555
Ders İsmi: Küresel Finans Sisteminin Gelişimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Enstitü
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÜL DERTLİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÜL DERTLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, küresel finans sisteminin tarihsel süreç içerisindeki gelişimi ve işleyişi hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: Bu derste 18. yüzyıldan bugüne değin küresel finans sisteminin gelişimi ülke örnekleri ile ele alınmaktadır. Ders; bankacılığın doğuşu ve gelişimi, modern kağıt para kullanımına geçişi, anonim şirketlerin yaygınlaşmasını, finansal piyasaların gelişimini ve döviz piyasalarının ortaya çıkışı, 2008 küresel finans krizinin nedenleri ve sonuçları ve Covid-19 pandemi sürecinin dünyadaki ve Türkiye’deki yansımaları gibi konuları kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Küresel finans sisteminin gelişimini açıklayabilme
2) Dünya finans tarihi sürecinde finans sisteminin işleyişini kavrayabilme
3) Küresel piyasada finansal düzenleyici kurum ve kuruluşları açıklayabilme
4) Küresel finansal krizlerin oluşum süreçlerini, neden ve sonuçlarını analiz edebilme
5) Dünyanın farklı ülkelerindeki finansal oluşum süreçlerini anlayabilme
6) Finansal küreselleşme kavramını açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anonim Şirketlerin Doğuşu Konulara ilişkin ön okumalar
2) Finans Piyasalarının Oluşumu Konulara ilişkin ön okumalar
3) Altın ve Gümüş: Para Standartlarının Aristokratları Konulara ilişkin ön okumalar
4) Kağıt Paranın Zaferi Konulara ilişkin ön okumalar
5) Serbest Bankacılıktan Merkez Bankacılığına Geçiş Konulara ilişkin ön okumalar
6) Dünya Para Birimlerinin Doğuşu Konulara ilişkin ön okumalar
7) Esnek Döviz Kurlarına Giden Yol Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı
9) Uluslararası Bankacılığın Gelişimi Konulara ilişkin ön okumalar
10) Dış Yatırımın Yolları Konulara ilişkin ön okumalar
11) Finansal Bütünleşme Çağı Başlıyor Konulara ilişkin ön okumalar
12) Küresel Finans Sisteminin Gölgesinde Konulara ilişkin ön okumalar
13) 2008 Küresel Finans Krizi: Nedenleri ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme Konulara ilişkin ön okumalar
14) Covid-19 Pandemi Süreci ve Finansal Piyasalar Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Larry Allen, Keseden Bankaya Tezgahtan Borsaya, Kitap Yayınevi, 2003

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İşletme alanının alt disiplinleri olan yönetim, pazarlama, finans, üretim, sayısal yöntemler, muhasebe ve bilgi teknolojileri konularında ileri düzeyde bilgi sahibi olabilme.
2) İşletmelerin tüm faaliyetleriyle ilgili gereksinimlerini belirleme, tanımlama, tasarlama ve en uygun güncel çözümleri bularak işletmenin ihtiyacına göre uyarlama becerisine sahip olma.
3) Sahip oldukları bilgiyi eleştirel ve analitik bir düşünce tarzıyla yorumlayarak, çalışma yaşamındaki verileri analiz edebilme, değerlendirebilme ve çözüm önerileri getirebilme.
4) Çalışma yaşamındaki diğer paydaşlarla iletişim kurabilme.
5) Bilişim ihtiyaçlarını ve alt yapılarını değerlendirebilecek ve proje yönetim süreçlerinde aktif rol alacak ve yabancı yöneticilerle rekabet edecek bilgiye sahip olma.
6) İş etiği ve sosyal sorumluluk, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal haklar ve sosyal adalet bilincine ve görev yaptığı işletmelerde bu bilinç ve prensipler doğrultusunda iş yapma ve sonuçlandırma becerisi kazanma.
7) Ulusal ve uluslararası işletmelerin, faaliyet alanlarındaki tüm gereksinimlerine çözüm geliştirirken mesleki etik kurallarını uygular, yasaların gereklerini bilir ve yerine getirme.
8) Yenilikçiliğe ve değişime açık, girişimci, liderlik becerilerine sahip, gelişen bilimsel çalışmaların ışığında ortaya çıkan yeni yaklaşımlara hâkim ve bu yeni yaklaşım ve araçları kullanma ve adapte etme konularında gerekli bilgi ve beceriye sahip olma.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincini kavramış olarak, sorumlulukları çerçevesinde ve alanında rekabet edebilir olma.
10) İşletmelerde orta ve üst düzey yönetici olabilmek ve diğer yöneticilerle rekabet edebilmek için gerekli yetkinliğe, hızla değişen belirsiz ve karmaşık iş dünyasında bölgesel ve küresel konuları tanımlayabilme bilgi ve becerisine, buna ilişkin strateji ve model geliştirme konularında ihtiyaç duyulan beceriye sahip olma.
11) İşletmelerde gerçekleştirilen tüm uygulamaların işletmeler ve kullanıcılar açısından etkilerini öngörmek ve gerekli güvenlik ve gizlilik boyutları açısından ilgili paydaşları bilgilendirmek ve bu konuda gereken çözümleri geliştirmek konularında yetkin olma.
12) İşletme içerisinde çalışanlar arasında ve işletme dışında müşteriler ve diğer paydaşlarla iletişimde meydana gelebilecek çatışmaları tanımlama, çözme ve yönetme becerisine sahip olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşletme alanının alt disiplinleri olan yönetim, pazarlama, finans, üretim, sayısal yöntemler, muhasebe ve bilgi teknolojileri konularında ileri düzeyde bilgi sahibi olabilme.
2) İşletmelerin tüm faaliyetleriyle ilgili gereksinimlerini belirleme, tanımlama, tasarlama ve en uygun güncel çözümleri bularak işletmenin ihtiyacına göre uyarlama becerisine sahip olma.
3) Sahip oldukları bilgiyi eleştirel ve analitik bir düşünce tarzıyla yorumlayarak, çalışma yaşamındaki verileri analiz edebilme, değerlendirebilme ve çözüm önerileri getirebilme.
4) Çalışma yaşamındaki diğer paydaşlarla iletişim kurabilme.
5) Bilişim ihtiyaçlarını ve alt yapılarını değerlendirebilecek ve proje yönetim süreçlerinde aktif rol alacak ve yabancı yöneticilerle rekabet edecek bilgiye sahip olma.
6) İş etiği ve sosyal sorumluluk, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal haklar ve sosyal adalet bilincine ve görev yaptığı işletmelerde bu bilinç ve prensipler doğrultusunda iş yapma ve sonuçlandırma becerisi kazanma.
7) Ulusal ve uluslararası işletmelerin, faaliyet alanlarındaki tüm gereksinimlerine çözüm geliştirirken mesleki etik kurallarını uygular, yasaların gereklerini bilir ve yerine getirme.
8) Yenilikçiliğe ve değişime açık, girişimci, liderlik becerilerine sahip, gelişen bilimsel çalışmaların ışığında ortaya çıkan yeni yaklaşımlara hâkim ve bu yeni yaklaşım ve araçları kullanma ve adapte etme konularında gerekli bilgi ve beceriye sahip olma.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincini kavramış olarak, sorumlulukları çerçevesinde ve alanında rekabet edebilir olma.
10) İşletmelerde orta ve üst düzey yönetici olabilmek ve diğer yöneticilerle rekabet edebilmek için gerekli yetkinliğe, hızla değişen belirsiz ve karmaşık iş dünyasında bölgesel ve küresel konuları tanımlayabilme bilgi ve becerisine, buna ilişkin strateji ve model geliştirme konularında ihtiyaç duyulan beceriye sahip olma.
11) İşletmelerde gerçekleştirilen tüm uygulamaların işletmeler ve kullanıcılar açısından etkilerini öngörmek ve gerekli güvenlik ve gizlilik boyutları açısından ilgili paydaşları bilgilendirmek ve bu konuda gereken çözümleri geliştirmek konularında yetkin olma.
12) İşletme içerisinde çalışanlar arasında ve işletme dışında müşteriler ve diğer paydaşlarla iletişimde meydana gelebilecek çatışmaları tanımlama, çözme ve yönetme becerisine sahip olma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %