Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD228
Ders İsmi: İleri Tipografi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. TUĞBA RENKÇİ TAŞTAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MELİS BOYACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, tasarım çalışmalarında tipografik elemanları etkin, yaratıcı ve özgün bir ifade aracı olarak kullanma becerisini geliştirmektir.

Dersin İçeriği: Ders; dijital ortamda Adobe llustrator gibi programlar aracılığıyla dijital ortamın teknik özelliklerini kullanarak, tipografik tasarım ve düzenlemeleri, yazı bloklamaları, harf ve sözcük boşluk ve dizgi düzenlemeleri, görsel ve tipografik denge ve kuralları, afiş, logotype, font tasarımı ve çeşitli tipografik uygulamaları kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dijital ortamda vektörel tabanlı özgün tipografik tasarımlar ortaya koyabilme
2) Tipografik tasarıma ilişkin temel yöntem ve teknik kullanabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tipografinin temel ilkeleri bağlamında; proje tasarım ve uygulama üzerine çok boyutlu algılayabilme, alternatifler üretebilme, çözümleyici ve eleştirel düşünme becerisini geliştirebilme
2) Tipografik elemanları görsel bir dil ve anlatım olarak ortaya koyabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Kavram veya formun anlamı üzerine, tipografik düşünce ve tasarım geliştirebilme
Öğrenme Yetkinliği
1) Pixel tabanlı görüntüleri ve tipografiyi estetik bir duygu içinde temel tasarım ilkelerine göre farklı düzenlemelerde ortaya koyabilme
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Ders İçeriğinin Açıklanması Konulara ilişkin ön okumalar
2) Adobe İllüstratör Programına Giriş Konulara ilişkin ön okumalar
3) Görsel Algı ve Logo Tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
4) Adobe İllüstratör Programında Selection Tool ve Vektörel Araçlar Konulara ilişkin ön okumalar
5) Adobe İllüstratör Programında Text Aracı ve Türleri Konulara ilişkin ön okumalar
6) Tipografik Elemanlar ile Basit Form Uygulamaları Konulara ilişkin ön okumalar
7) Tasarım İlkeleriyle Serbest Tipografik Düzenlemeler Konulara ilişkin ön okumalar
8) Ara Sınav Konulara ilişkin ön okumalar
9) Gradient, Blend, Perspective Grid Tool ve Mesh vb. Araçlar ve Uygulama Konulara ilişkin ön okumalar
10) Hizalamalar, Gruplamalar, Embedleme ve Uygulama Konulara ilişkin ön okumalar
11) Maskeleme, Envelope Distort ve Tipografik Resim Uygulamaları Konulara ilişkin ön okumalar
12) Vektörel Tabanlı Logotype Çizimi ve Sunum Tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
13) Tipografik Afiş Tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
14) Font Tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sarıkavak, N.K. (2014). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Ambrose, G. ve Harris, P., (2017). Görsel Tipografi Sözlüğü, (Çev. B. Bayrak), İstanbul: Literatür Yayınları.

Diğer Kaynaklar: Ambrose, G. ve Harris, P., (2019). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü, (Çev. B. Barhana), İstanbul: Literatür Yayınları.
Becer, E., (2019). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi.
Becer, E., (2016). Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

6

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %