Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GRA429
Ders İsmi: Kitap Tasarımı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ŞULE YILMAZ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ŞULE YILMAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kitap üretiminde farklı malzemeleri kullanarak bir tasarım nesnesi kurgulanması hedeflenmektedir. Teknik, biçim, formu kullanarak öğrencinin kendi belirlemiş olduğu tema çerçevesinde yaratıcı ve özgün kitap tasarımı üretmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği: Tasarım problemlerini kitap formatı ile çözmenin amaçlandığı derste, belirlenen temaya uygun içerik öğrenci tarafından hazırlanır ve deneysel yöntemlerle üç boyutlu kitap nesnesi tasarımı bir edisyon olarak üretilir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tipografi, sayfa yapısı, mizanpaj, dizgi ve metin ilişkisi kurmayı öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Programlar hakkında bilgi edinir ve proje doğrultusunda programları kullanarak dijital ortamda yayınlanabilir, çok sayfalı materyali tasarlar ve baskı sürecine hazırlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Kitap tasarımında deneysel çözümlemeleri geliştirir ve uygular.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Konu ve içeriği ön plana çıkartacak tasarım fikri geliştirir ve nesne haline getirir.
2) Kağıt seçimi, kağıt gramı ve rengi gibi özelliklerin önemini kavrar ve uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Tasarlanan kitabın maket uygulamasını yapar ve farklı kitap yapım tekniklerini öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı,amacı,işleniş biçimi ve örnekler. Yok
2) Kitap tasarımı tarihi. Uygulama çalışmalarının ulusal ve tarihsel süreç içinde değerlendirilmesi. Konulara ilişkin ön okumalar
3) Kitap türleri ve farklı alanlar için üretilen kitap tasarımlarının karşılaştırılması örnekler üzerinden okuma. Sanatçı kitapları ve özgün kitap tasarımlarını inceleme, kavramsal alt yapısını çözümleme, sanat nesnesi kavramının açıklaması. Konulara ilişkin ön okumalar
4) Kitap tasarımı için tema belirleme, içerik araştırması ve konuya uygun veri toplama. Konulara ilişkin ön okumalar
5) Kapak, forma, mizanpaj, dizin kavramlarını kavramak. Temaya uygun belirlenen içeriklerin taslak çalışmasına başlama. Konulara ilişkin ön okumalar. Öğrencilerden derse gelmeden önce konu doğrultusunda içerik toplamaları beklenir.
6) Özgün üretimli kitapların sayfa yapısını oluşturma, pop-up, origami ve ciltli kitap kapaklarının örnekler üzerinden incelenmesi. Taslak çalışmalarının incelenmesi ve uygulama sürecine geçirilmesi. Öğrencilerden derse gelmeden önce konu doğrultusunda taslak çalışması yapması beklenir.
7) Taslak çalışmalarının incelenmesi. Üç boyutlu kitap maketi oluşturma, elde kitap dikim, ciltleme teknikleri. Öğrencilerden derse gelmeden önce konu doğrultusunda taslak çalışması yapması beklenir.
8) Vize Sınavı- Kavramsal metin ve taslak-maket incelemesi, değerlendirmesi. Yok
9) Maket üzerinden boyutlandırma çalışması. Kitap tasarımında tipografi kullanımı ve seçiminin önemi üzerine tartışma ve okuma. Konulara ilişkin ön okumalar. Öğrencilerden derse gelmeden önce konu doğrultusunda içerik toplamaları beklenir.
10) Farklı malzeme ve kağıt türlerinin incelenmesi ve kitap tasarımına etkisinin tartışılması. Öğrencilerden örnek incelemesi ve konu doğrultusunda fikir geliştirmesi beklenir.
11) Kitap tasarımı uygulaması. Öğrencilerden örnek incelemesi ve konu doğrultusunda fikir geliştirmesi beklenir.
12) Kitap tasarımı uygulaması. Öğrencilerden örnek incelemesi ve konu doğrultusunda fikir geliştirmesi beklenir.
13) Kitap tasarımı uygulaması. Baskı teknikleri, kağıt gramajı ve rengi, cilt türü ve kapak türünün belirlenmesi. Öğrencilerden derse gelmeden önce verilen final projesi doğrultusunda çalışma yapmaları beklenir.
14) Kitap kapağı tasarımının öneminin tartışılması ve kitap kapağı tasarımı uygulaması ve değerlendirilmesi. Edisyon ve sınırlı edisyon üretiminin artı ve eksilerinin tartışılması. Öğrencilerden derse gelmeden önce verilen final projesi doğrultusunda çalışma yapmaları beklenir.
15) FİNAL SINAVI-Kitap Tasarımlarının Teslimi ve Değerlendirilmesi Öğrencilerden belirlenen final projesi doğrultusunda tasarladıkları kitabı üç boyutlu bir şekilde sunmaları beklenir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: A Book on Books: Celebrating the art of book design today. Thames&Hudson Yay. 2021.
Diğer Kaynaklar: - New Page Design: Layout and Editorial Design. HOAKI BOOKS S.L. 2022.
- Kitap Nesnesi Nesne Olarak Kitap.Burcu Dündar, Metis Yay. 2012.
- Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap. Melike Taşçıoğlu, Dost Kitapevi Yayınları, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100