Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD414
Ders İsmi: Yönetmenlik Sanatı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. TARIK AKTAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. SONER SERT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersi alan öğrencilerin, sinema sanatı çerçevesinde yönetmenin görev ve sorumluluklarını tanıtarak bunlarla birlikte yönetmenin ürettiği eser üzerindeki estetik ve teknik özgürlüklerini aktarmaktır.

Dersin İçeriği: Yönetmenlik Sanatı dersi kapsamında, sinema eseri ve o eserin üretilmesinde en etkin olan kişi olarak yönetmenin teknik ve estetik yetkileri ele alınmaktadır. Sanatsal bir etkinlik olarak yönetmenin araştırmadan dağıtıma kadar olan faaliyetlerinin eserleri üzerindeki etkileri incelenmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinema tarihi içerisinde farklı dönemlere ait yönetmenleri tanımak.
2) Bir zanaat ve sanat olarak yönetmenliğin kavranması.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Geçmişten günümüze yönetmenlik mesleğinin gelişimini kavramak
Öğrenme Yetkinliği
1) Yönetmenlerin yaklaşım olarak birbirlerinden ayrıldığı noktaları kavramak.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yönetmen ve eseri arasındaki ilişkiyi teknik ve estetik olarak inceleyebilmek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin içeriği, hedefleri ve işleniş biçimi Konulara ilişkin ön okumalar
2) Yönetmen İncelemesi – I: Robert Bresson Konulara ilişkin ön okumalar
3) Robert Bresson ve Sinematografi Anlayışı Konulara ilişkin ön okumalar
4) Bresson Sineması: Eserler üzerinden Teknik ve Estetik Konulara ilişkin ön okumalar
5) Yönetmen İncelemesi – II: Alfred Hitchcock Konulara ilişkin ön okumalar
6) Hitchcock Sineması: İçerik ve Biçim Konulara ilişkin ön okumalar
7) Hitchcock Sinemasının Dünya ve Hollywood’daki Yeri Konulara ilişkin ön okumalar
8) ARA SINAV YOK
9) Stüdyo Yapımları ve Bağımsız Sinema Konulara ilişkin ön okumalar
10) David Fincher Sineması Konulara ilişkin ön okumalar
11) Andrei Tarkovsky ve Mühürlenmiş Zaman Konulara ilişkin ön okumalar
12) Kieslowski Film İncelemesi: Mavi Konulara ilişkin ön okumalar
13) Bağımsız Amerikan Sineması: Jim Jarmush Konulara ilişkin ön okumalar
14) Film Analizi ve Sunum Konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Blain Brown, Sinematografi, Çev. Selçuk Taylaner, Hil Yayınları, İstanbul, Ağustos 2006.

Diğer Kaynaklar: Bir Film Nasıl Okunur (James Monaco), Filmin Beş Öğesi (Joseph V. Mascelli)
Sinematografi Üzerine Notlar (Robert Bresson), Mühürlenmiş Zaman (Andrei Tarkovsky)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %