Görsel İletişim Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | VCD416 | ||||||||
Ders İsmi: | Deneysel Kaligrafi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SERDAR KİPDEMİR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SERDAR KİPDEMİR |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Grafik Tasarım Eğitiminde Yazı ve Tipografi derslerinin önemi, tarihi, temel terimleri, temel yazı karakterleri ve anatomileri konularında uygulamalı olarak bilgileri aktarmayı amaçlamaktadır. İnsanlık tarihinin geçmişinde ve günümüzde yazı önemli ölçüde özgül varlığını halen sürdürmekte ve iletişimdeki etkin ve işlevsel önemini korumaya devam etmektedir. Deneysel Kaligrafi uygulamaları sayesinde dil anlaşılabilir, yazı ise okunabilir olmalıdır içeriğini sağlayacak temel harf, yazı egzersiz ve uygulamaları eşliğinde muhtelif değişik yazı metaryal, araç gereçleri kullanma ve deneyimleme fırsatları oluşturularak, tipografik tasarım kriterlerine uygun yazı tekniklerinı uygulayarak yaratıcı becerilerin geliştirilmesini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Deneysel Kaligrafi Sanat eğitimi ile yazı ve tasarımcıları hakkında bilgi sahibi olunmasının yanısıra temel kavramları, temel harf egzersizlerini, geleneksel yazı öğrenme metotlarını ve uygulamaları konusunda beceriler kazandırılır. Grafik Tasarım bölümü öğrencilerinin, yaratıcı kreatif düşünce güçlerini kullanarak duygularını yazı sanatı yoluyla ifade edebilme yeteneklerini geliştirir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yazının tarihsel süreci ve evreleri, Piktogram, İdeogram (Kavram Yazı), Fonogram, Sembol ve İkon’ların tanımı, işlevleri hakkında genel bilgilendirme yapılması | Genel Teorik Bilgilendirme ve görsel anlatım |
2) | Hiyeroglif piktogramatik yazı sistemleri- Çin ve Japon sembol veya yazı karakterleri, M.Ö. 1600 yıllarında modern latin alfabesinin temelini oluşturan insanlık tarihinin en önemli 22 işaretten oluşan Fenike latin karakterlerinin ilk işaretlerininin anlatılması. | Genel Teorik Bilgilendirme ve görsel anlatım |
3) | Deneysel Kaligrafi uygulamalarını esas alan temel hazırlık aşamaları, temel egzersiz ve harf biçemlerini tanımalarını sağlayarak bu konuda detaylı bilgilerin aktarılması, kavram ve özellikleri | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
4) | Deneysel Kaligrafi uygulamalarının tasarım amacı, uygulanış biçimleri , mürekkep ve boyalar ile kesik uç yazı materyallerinin anlatılması, gösterilmesi kullanılış şekillerinin anlatılması | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım, gösterme ve uygulama |
5) | Deneysel Kaligrafi uygulamaları için sağ ve sol el kesik uç kalem kullanım biçimleri, kullanılacak yazı kalemlerin özellikleri, yazı ve harf oluşturma başlangıç ve temel egzersizlerin yanısıra pratik uygulamaların yapılması. | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
6) | Yazı karakterlerinin uygun satır aralığında yazılması, harfler, sözcükler ve satır arası boşlukların nasıl olması gerektiği konusunda bilgilerin verilmesi, majiskül ve miniskül harf uygulamalarının yapılması. | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
7) | Klasik Latin harf biçemleri detayları, temel egzersizleri ve uygulama esasları ile birlikte kullanım amacına uygun olarak zemin tasarlama örnekleri ve sayfa kullanım ve tasarım şekillerinin anlatılması. | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
8) | VİZE SINAVI | YOK |
9) | Geleneksel yazı ve araç gereçleriyle kaligrafik metin veya söz çalışmalarını taslaklandırma aşamaları ve nihai çalışma aşamasına getirilme evrelerini detaylı olarak anlatılması ve örnek proje ödevinin uygulamalı olarak yapılması. | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
10) | Klasik Latin kaligrafi yazı biçemlerinin plastik niteliklerini algılama, kavrama ve belirlenmiş bir yüzey üzerinde harflerden meydana gelen görsel düzenleme anlayışlarının uygulama esasları ve geliştirilmesine yönelik pratik uygulamaların yapılması. | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
11) | Klasik Latin harfler eşliğinde soyut kaligrafik ve resimleme esaslarına dayalı görsel düzenlemeler yapılmasına dair teknik, usul ve uygulamaları hakkında detaylı bilgilerin verilerek konuya dair pratik uygulamaların yapılması. | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
12) | Klasik Latin harfleri ile yapılacak tasarımlarda zemin oluşturma veya hazır zemin kullanma esasları, renk, örüntü, doku, ön ve arka düzlem ilişkileri, büyük-küçük ve başlık metin yazı ilişkilerinin anlatılması ve uygulama esasları. | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
13) | Kaligrafi yazı araç ve gereç ve materyalleri dışında doğadan veya çevreden faydalanacağımız basit malzemeler ile birlikte renklendirme, örüntü, zemin, harf oluşturma gibi serbest kaligrafik uygulamaların yapılması. | Teorik Bilgilendirme, görsel anlatım ve gösterme |
14) | Modern sanat ve tasarıma akımlarına yönelik daha önce yapılmış tipografi afiş çalışmalarının sınıf ortamında incelenmesi, tartışılması ve bu tasarımlar ışığında birer konu başlığı altında, latin kaligrafik harfler ile manuel olarak afiş tasarımlarının oluşturulması. | Teorik Bilgilendirme |
15) | FİNAL SINAVI | YOK |
Ders Notları / Kitaplar: | The Art Of Calligraphy A Practical Guide To The Skills And Techniques (David Harrıs) Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar (Namık Kemal Sarıkavak) |
Diğer Kaynaklar: | 1. The Calligraphy Technıques (Diana Hardy Wılson) 2. All About Techniques in Calligraphy Library Of Congress Catolog (Barron’s) 3. Mastering The Art Of Calligraphy (Janet Mehigan) 4. The Calligraphy Handbook (Emma Callery) 5. Creative Calligraphy (Marie Lynskey) 6. The Creative Calligraphy Sourcebook (Adrian Waddington) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. | ||||||||||||||||||
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||||||||||||||
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. | ||||||||||||||||||
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ||||||||||||||||||
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. | ||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. | ||||||||||||||||||
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. | ||||||||||||||||||
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. | ||||||||||||||||||
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). | ||||||||||||||||||
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. | ||||||||||||||||||
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||||
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | ||||||||||||||||||
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. | |
2) | Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. | |
3) | İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | |
4) | Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | |
5) | İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | |
6) | Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. | |
7) | Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. | |
8) | Duyusal algıyı somutlaştırır. | |
9) | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | |
10) | Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. | |
12) | Çözümleyici ve eleştirel düşünür. | |
13) | Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. | |
14) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). | |
15) | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
16) | Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. | |
17) | Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
18) | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | |
19) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |