Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF116
Ders İsmi: Türk Medya Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SİBEL FÜGAN VAROL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi NUR ESRA ATMACA DURUM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, basının (süreç içerisinde radyo, televizyon ve internetin eklenmesiyle medyanın) egemen siyasi, sosyal ve ekonomik politikalarla dünya genelinde ve Türkiye özelinde doğuşu, gelişimi ve etkileşimini ele almaktır.
Dersin İçeriği: Ders, demokratik bir toplum için hayati önem taşıyan medya tarihinin Türkiye ve batıdaki süreçle karşılaştırmalı olarak anlatılmasını kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1) Türkiye’de ve dünyada medyanın tarihsel süreç içerisindeki gelişimini bilir,
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1) Medya söylemini medya mülkiyeti bağlamında analiz edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 1) Medya tarihine yönelik eleştirel düşünme kabiliyeti kazanır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) 2) Tarihsel süreç içinde medyanın dönüşümünü diğer tüm yapı ve kurumlarla etkileşimi açısından değerlendirebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Basının Doğuşu ve Gelişimi-I Konulara ilişkin ön okumalar
2) Basının Doğuşu ve Gelişimi-2 Konulara ilişkin ön okumalar
3) Modern Basın Dönemi Konulara ilişkin ön okumalar
4) Haber Ajansları Konulara ilişkin ön okumalar
5) Osmanlı İmparatorluğu'ndaki İlk Gazeteler Konulara ilişkin ön okumalar
6) Osmanlı İmparatorluğu'nun Son Dönemindeki Gazeteler Konulara ilişkin ön okumalar
7) Cumhuriyet Dönemi Türk Basını Konulara ilişkin ön okumalar
8) Ara Sınav
9) Dünyada ve Türkiye'de Radyonun Doğuşu ve Gelişimi Konulara ilişkin ön okumalar
10) Dünyada ve Türkiye'de Televizyonun Doğuşu ve Gelişimi Konulara ilişkin ön okumalar
11) Dünya Sinemasının Doğuşu ve Gelişimi Konulara ilişkin ön okumalar
12) Türk Sinemasının Doğuşu ve Gelişimi Konulara ilişkin ön okumalar
13) Dijital Teknolojilerin Dünyada ve Türkiye'de Doğuşu ve Gelişimi Konulara ilişkin ön okumalar
14) Dönem Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Atmaca, N. E. (1998). Gazeteciliğin Dönüşümü ve Türkiye’nin Basın Profili. İstanbul: Libra.
Nalcıoğlu, B. U. (2013). Osmanlı’da Muhalif Basının Doğuşu. İstanbul: Yeditepe.
Jeanneney, J. N. (1998). Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Atmaca, N. E. (1998). Gazeteciliğin Dönüşümü ve Türkiye’nin Basın Profili. İstanbul: Libra.
Nalcıoğlu, B. U. (2013). Osmanlı’da Muhalif Basının Doğuşu. İstanbul: Yeditepe.
Jeanneney, J. N. (1998). Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

3

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. 4
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi. 2
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi. 3
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. 2
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi. 5
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. 4
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi. 3
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi. 2
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi. 1
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi. 1
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi. 5
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %