Radyo ve Televizyon Programcılığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTP202
Ders İsmi: Çağdaş Dünya Sineması
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÜLŞEN DİLEK AKBAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. TARIK AKTAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin dünya sinemasının başlıca örneklerini inceleyerek, yeni tür, hareket ve dalgaları tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: Giriş / Genel kavramlar
Dünya Sinemasına Genel Bakış
Filmler üzerine yazmak

Fransız Sinemasında Yeni Yönelimler

Film: Mutlu Son (Happy End, Michael Haneke, 2017)
Kalp Atışı Dakikada 120 (120 Beats Per Minute, Robin Campillo, 2017)
İtalya: Auteur’ler ve sonrası

Film: Beni Adınla Çağır (Call Me by Your Name, Luca Guadagnino, 2017)
İspanya’ya bakış

Film: ’93 Yazı (Estiu 1993, Carla Simón, 2017)
İngiltere’de sinema
The Favourite (Yorgos Lanthimos, 2018)
You Were Never Really Here (Lynne Ramsay, 2017)

Yeni Alman Sineması

Transit (Christian Petzold, 2018)
Doğu Avrupa’da yeni oluşumlar

Soğuk Savaş (Paweł Pawlikowski, 2018)
Beden ve Ruh (Teströl és lélekröl, Ildikó Enyedi, 2017)
Sovyetlerden bugüne Rusya’da sinema.

Film: Sevgisiz (Andrey Zvyagintsev, 2017)
Uzakdoğu Sineması

Şüphe (Chang-dong Lee, 2018)
Güney Amerika Sineması
Üçüncü sinema

Film: Rome (Alfonso Cuarón, 2018)
Zama (Lucrecia Martel, 2017)
İran Sineması
Yeni Dalga, etkileşimler
Baskı, sansür ve sinema

Filmler: 3 Hayat (Cafer Panahi, 2018)
Satıcı (Asghar Farhadi, 2016)
Bağımsız Filmler, yeni yönetmenler, melez türler, yeni teknolojiler

Filmler: Florida Project (Sean Baker, 2017)
Lady Bird (Greta Gerwig, 2017)

2000 sonrası Türkiye sineması

Film: Kaygı (Ceylan Özgün Özçelik, 2017)

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Genel kavramlar Dünya Sinemasına Genel Bakış Filmler üzerine yazmak
2) Fransız Sinemasında Yeni Yönelimler
3) İtalya: Auteur’ler ve sonrası
4) İspanya’ya bakış
5) İngiltere'de sinema
6) Yeni Alman Sineması
7) Doğu Avrupa'da Yeni Oluşumlar
8) Vize Haftası
9) Sovyetler'den Rusya'ya sinema
10) Uzak Doğu sineması
11) Üçüncü Sinema & Latin Amerika'da sinema
12) İran'da sinema
13) Bağımsız sinema, yeni türler ve yeni teknolojiler
14) Türkiye'de çağdaş sinema

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Corrigan, Timothy (2007), "Film Eleştirisi, çev: Ahmet Gürata." Ankara: Dipnot.

Graham, Peter (2003), “Fransız Sinemasında Yeni Yönelimler”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Morandini, Morando (2003), “İtalya: Auteur’ler ve Sonrası”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Kinder, Marsha (2003), “Franco’dan sonra İspanya”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Petrie, Duncan (2003), “İngiliz Sineması: Kimlik Arayışı”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Kaes, Anton (2003), “Yeni Alman Sineması”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Bock, Hans-Michael (2003), “Doğu Almanya: DEFA öyküsü”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Hendrykowski, Marek (2003), “Doğu Avrupa’da Değişen Durumlar”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Johnson, Vida (2003), “Thaw’dan sonra Rusya”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Radyavni, Jean (2003). "Sovyet Cumhuriyetlerinde Sinema”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Yau, Esther (2003), “Devrim Sonrası Çin”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Cheuk-To, Li (2003). "Hong Kong’da Popüler Sinema”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Komatsu, Hiroshi (2003), “Japon Sinemasının Modernleşmesi”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Solanas, Fernando & Gettino, Octavio. Üçüncü Bir Sinemaya Doğru
Chanan, Michael (2003). "Latin Amerika’da Yeni Sinemalar”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.
Nafisi, Hamid (2003). "İran Sineması”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowell-Smith, Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Kabalcı.

Suner, Asuman. Hayalet ev: Yeni Türk sinemasında aidiyet, kimlik ve bellek. Metis, 2006.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
3) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin ön hazırlık (pre-production) kısmında araştırma yapabilme.
4) Görsel-işitsel medya ürünlerinin üretim sürecini ve aşamalarını açıklayabilme.
5) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama (production) kısmında nihai üründe kullanılmak üzere görsel-işitsel kayıt araçlarından faydalanarak kayıt yapabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim sürecinde kullanılan (ışık setleri, kamera aparatları, masaüstü yazılımları vb) ekipmanların işlevlerini açıklayabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama sonrası (post-production) kısmında verili materyalleri kurgulayabilme.
7) Temel düzeyde ışık ekipmanları kullanabilme ve ışıklandırma yapabilme.
8) Temel düzeyde görsel efekt uygulayabilme.
9) Üretim türüne bağlı olarak, araştırma yazısı, senaryo, rapor, bütçe gibi belgeleri hazırlayabilme.
10) Radyo ve televizyon alanında proje geliştirebilme.
11) Film ve televizyon teknolojileri ve bu teknolojilerin gelişimine yönelik araştırma yapabilme.
12) Medya etrafında şekillen kültürü ve radyo ve televizyonun etkileşim içerisinde olduğu kültürel öğeleri eleştirel bakış açısıyla tartışabilme.
13) Film ve televizyon tarihi ve kültürü içerisinde yer alan klasik ve güncel filmleri, televizyon yapımları ve olguları eleştirel bir yaklaşımla tartışabilme.
14) Film dili kavramını, ilkelerini ve film dilinin öğelerini açıklayabilme.
15) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer almaları sayesinde, farklı meslek ve görevlere sahip kişiler ile yapılan projelerde yer alan diğer kişilerle iletişim kurabilme.
16) Bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda etik kavramını eleştirel bir gözle açıklayabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
3) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin ön hazırlık (pre-production) kısmında araştırma yapabilme.
4) Görsel-işitsel medya ürünlerinin üretim sürecini ve aşamalarını açıklayabilme.
5) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama (production) kısmında nihai üründe kullanılmak üzere görsel-işitsel kayıt araçlarından faydalanarak kayıt yapabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim sürecinde kullanılan (ışık setleri, kamera aparatları, masaüstü yazılımları vb) ekipmanların işlevlerini açıklayabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama sonrası (post-production) kısmında verili materyalleri kurgulayabilme.
7) Temel düzeyde ışık ekipmanları kullanabilme ve ışıklandırma yapabilme.
8) Temel düzeyde görsel efekt uygulayabilme.
9) Üretim türüne bağlı olarak, araştırma yazısı, senaryo, rapor, bütçe gibi belgeleri hazırlayabilme.
10) Radyo ve televizyon alanında proje geliştirebilme.
11) Film ve televizyon teknolojileri ve bu teknolojilerin gelişimine yönelik araştırma yapabilme.
12) Medya etrafında şekillen kültürü ve radyo ve televizyonun etkileşim içerisinde olduğu kültürel öğeleri eleştirel bakış açısıyla tartışabilme.
13) Film ve televizyon tarihi ve kültürü içerisinde yer alan klasik ve güncel filmleri, televizyon yapımları ve olguları eleştirel bir yaklaşımla tartışabilme.
14) Film dili kavramını, ilkelerini ve film dilinin öğelerini açıklayabilme.
15) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer almaları sayesinde, farklı meslek ve görevlere sahip kişiler ile yapılan projelerde yer alan diğer kişilerle iletişim kurabilme.
16) Bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda etik kavramını eleştirel bir gözle açıklayabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100