Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FCS103
Ders İsmi: Hukukun Temel İlkeleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. PINAR AKARÇAY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi PINAR KÜÇÜK
Dr. Öğr. Üyesi DİLEK ŞAHİNCİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, hukukun temel kavramları ve sistematiği öğretilerek; hukuksal bir düşünme şekli kazandırılıp, hukuki belge ve metinleri okuyup anlama yeteneği kazandırılarak, yargı teşkilat gibi kurumlar anlatılacaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste, hukukun temel kavramları ve sistematiği öğretilerek; hukuksal bir düşünme şekli kazandırılıp, hukuki belge ve metinleri okuyup anlama yeteneği kazandırılarak, yargı teşkilat gibi kurumlar anlatılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, Hukuk kavramını, hukuki düşünme kabiliyetini, toplumsal düzen kurallarını ve etik ile ahlakın farkını öğreneceklerdir.
2) Öğrenciler, mevzuat, yargı kararları, bilimsel eser kavramlarını ve bunlara ulaşma yollarını öğreneceklerdir.
3) Öğrenciler, haklarının neler olduğunu ve hak arama yollarını öğreneceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toplumsal Düzen Kuralları olarak kabul edilen; hukuk, din, ahlak ve örf adet kuralları anlatılacak Hukukun tanımını yapılacak, hukuki düşünme mantığını desteklemek için pratik çözülecek. Ardından hukukun kaynakları konusu anlatılacak. Dersin takibinde ana hatları ile Prof Dr. Kemal Gözler’in Hukuka Giriş Kitabı (Temmuz 2019, 16. Baskı) ve ‘’İngilizce Karşılıklarıyla Hukukun Temel Kavramları’’ kitabı takip edilecektir. Yayınevi ‘’Ekin Basım Yayın Dağıtım’’dır.
2) Mevzuat, Yargı Kararları ve Bilimsel Eser kavramları anlatılıp, bunlara ulaşma yolları öğrencilere öğretilecektir. Ardına Hukukun dalları konusu anlatılacaktır. "
3) Yargı Örgütü, Yargı Organına hakim olan temel ilkeler ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi anlatılacaktır. "
4) Dava türleri anlatılıp, çeşitli dava karar örnekleri sisteme yüklenerek karar yorumlatma öğretilecektir. "
5) Hukuk kurallarının uygulanması anlatılacaktır. "
6) Yorum kuralları, yer ve zamana dair hukuk kuralları anlatılacak. "
7) Hukuki olaylar, işlemler ve fiiller anlatılıp genel tekrar yapılacaktır. "
8) Vize haftası. "
9) Hak Kavramı ve çeşitleri anlatılacak. "
10) Hakların korunması anlatılacaktır. Ardından müeyyide kavramına geçilecektir. "
11) Kişilik kavramı ve içeriği hususlar anlatılacaktır. "
12) Sorumluluk kavramı anlatılıp, bir sonraki haftaya hazırbulunuşluk sağlamak adına bazı hukuki kavramlar açıklanacaktır. "
13) Borç, borç ilişkisi ve borcun kaynakları gibi Borçlar Hukukun temel kavramları anlatılacak. Mülkiyetin tanımı, konusu, kapsamı anlatılacak. "
14) Mülkiyet Kavramı anlatılacak. "
15) Miras kavramı anlatılacak. "

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin takibinde ana hatları ile Prof Dr. Kemal Gözler’in Hukuka Giriş Kitabı (Temmuz 2019, 16. Baskı) ve ‘’İngilizce Karşılıklarıyla Hukukun Temel Kavramları’’ kitabı takip edilecektir. Yayınevi ‘’Ekin Basım Yayın Dağıtım’’dır.





Diğer Kaynaklar: 1. Prof Dr. Ergun ÖZSUNAY (çeviren), ‘’Uluslararası Sözleşmelerde Elektronik İletilerin Kullanılması Hakkında Birleşmiş Milletler Anlaşması’’, Uncitral Secretariat, Vienna Internatıonal Centre, Vienna, Austria
2. Prof. Dr. Erdoğan Teziç, ‘’Anayasa Hukuku Genel Esaslar’’, 17. Bası, Beta Yayınları, Ağustos 2014
3. Prof. Dr. Vecdi Aral, ‘’Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine’’, iliz Kitabevi, 1985
4. Prof. Dr. M. Akif Aydın, ‘’Türk Hukuk Tarihi’’, 13. Baskı, Beta Basım A.Ş., İstanbul 2015
5. John Austin’in ‘’Hukuk ve Devlet Teorisi’’ isimli kitabı, Çeviren Yrd. Doç. Dr. Ayşen Furtun,Seçkin Yayınevi, Ankara.
6. Prof. Dr. Müjdat ŞAKAR, ‘’Meslek Yüksekokulları İçin İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku’’, Beta Yayınları, 8. Baskı, 2015, İstanbul
7. Yusuf Usta ‘’Vergi Hukuku ve Türk Vergi Sistemi’’ , Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul 2013.
8. Prof. Dr. Ergin Nomer, ‘’Devletler Hususi Kitabı’’, Beta Yayınları, 21. Bası, İstanbul, 2015.
9. Prof. Dr. Cevdet Yavuz ‘’Borçlar Hukuku Dersleri(Özel Hükümler)’’ ,Beta Yayınları, İstanbul, 2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 1
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 1
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 1
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 4
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %