İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAD204
Ders İsmi: Aydınlatma Tekniği ve Tasarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HÜLYA KILIÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı, iç mimarlıkta önemli bir tasarım değişkeni olan aydınlatma konusunda terminolojik ve teknik altyapı kazandırılması. Çağdaş tasarım çözümlerinin ve yaklaşımlarının teorik olarak aktarımının tasarlanan aydınlatma projeleri üzerinden desteklenmesi.
Dersin İçeriği: Gün ışığı ve yapay aydınlatma hakkında temel prensipler, aydınlatmanın mekan algısına etkileri, farklı ölçekteki yapıların aydınlatılması, farklı fonksiyondaki binaların yapay aydınlatma projeleri.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Aydınlatma tasarımı konusundaki temel terminolojinin verilmesi
2) Bina alt sistemlerini tanımak, aydınlatma projesini okuyabilme ve tasarlayabilme becerini kazanmak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mimari ile bütünleşmiş aydınlatma tasarımı planlayabilme becerisinin kazandırılması
2) Farklı bina tipolojilerine bağlı aydınlatma tasarımı konuları hakkında bilgi sahibi olmak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yapay ve doğal ışık kaynaklarını doğru kullanmak ve planlamak
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Açılış haftası. aydınlatmanın tanımı, “aydınlatma tasarımı” kavramı ve önemi Ön Araştırmalar
2) Aydınlatmanın türleri, aydınlatmanın karakteri, “ışık” tanımı, ışık kaynakları sunum,kavramların araştırılması
3) Işık kaynakları; Aydınlatma tekniğinin temel büyüklükleri, ışık ölçümlerine giriş sunum, kavramların araştırılması
4) Aydınlatma tekniğinin temel büyüklükleri ile hesaplama teknikleri, doğal aydınlatma uygulama, aydınlatma projesi tanıtımı
5) Lamba türleri, özellikleri Aydınlatma planı Örnek uygulamalar aydınlatma tasarımı ve projesi uygulama örnekleri
6) Armatür özellikleri, aydınlatma tasarımı ve hesaplama, örnek uygulamalar, aydınlatma ve mekan algısı sunum ve uygulama
7) Görsel konforun temel bileşenleri, aydınlık düzeyi - aydınlatmada parıltı ve renk sunum,kavramların araştırılması
8) Vize
9) Kentsel alanlarda yapay aydınlatma, bina yüzeylerinde gölgelendirme tasarımı, aydınlatma tasarımında güncel uygulamalar, ofis aydınlatmaları ve eğitim yapıları sunum
10) Yapay aydınlatma teknikleri ve iç mekânlarda yapay aydınlatma hesap yöntemleri sunum, Sektör ile aydınlatma projesi çalışması
11) Görsel açıdan konforlu bir çevre oluşturulması için etkili olan tasarım kriterleri- Proje çalışması Sunum, sektör ile aydınlatma projesi çalışması
12) Görsel açıdan konforlu bir çevre oluşturulması için etkili olan tasarım kriterleri- Proje çalışması sunum, sektör ile aydınlatma projesi çalışması
13) Görsel açıdan konforlu bir çevre oluşturulması için etkili olan tasarım kriterleri- Proje çalışması Sunum, sektör ile aydınlatma projesi çalışması
14) Görsel açıdan konforlu bir çevre oluşturulması için etkili olan tasarım kriterleri- Proje çalışması Sunumlar
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Architectural Lighting Design, Judith Jones,1990
Applied Illumination Engineering, Jack Lindsey Fairmont Press, 1997
Egan, D. Olgyay V. Architectural Lighting, New York: Mcgraw Hill Book Company, 1997.
Phillips, D. 2004; Daylighting: natural light in architecture, Elsevier, Oxford
Phillips, D. 2000; Lighting modern buildings, Architectural Press, Oxford
Verges, M. 2008; Light in Architecture, Tectum
Diğer Kaynaklar: Aydınlatma Tekniği, Muzaffer Özkaya, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000

Tichelmann, H. Interiors Construction Manual; Integrated Planning Finishes and Fitting-Out Technical Services, Birchauser:Munich, 2010.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma 5
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek 5
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma 5
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak 5
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma 5
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme 5
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek 5
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme 5
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma 3
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak 5
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma 5
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100