İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAD305
Ders İsmi: Vernaküler Mimarlık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Derste vernaküler mimarinin girdileri olarak kabul ettiği iklim, ekonomi ve kültür ile çıktıları olarak kabul ettiği malzeme, teknik ve biçim üzerinde durulmaktadır.
Dersin İçeriği: Ara sınav öncesi teorik anlatım yapılacaktır. Ara sınav sonrasındaki kısım ise önde gelen vernaküler mimarlık örnekleri hakkında makalelerin okunması ve farklı örnekler üzerinden öğrenci sunumlarının yapılması şeklinde kurgulanmıştır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Vernaküler mimari, yöre mimarisi, geleneksel mimari, Türk evine ilişkin temel kavramları anlatabilme.
2) Bölgesel bağlamda Anadolu konut mimarisini örneklerle açıklayabilme.
3) Anadolu'nun farklı bölge ve yerleşimlerinin evlerini karşılaştırabilme.
4) Anadolu konut mimarisini farklı açılardan sınıflandırabilme.
5) Anadolu konut mimarisini yorumlayabilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders içeriği, Vernaküler mimarlık tanımı, Girdiler-çıktılar tablosu, Kaynaklar Konulara ilişkin ön okumalar
2) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak İklim, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
3) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak İklim, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
4) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Ekonomi, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
5) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Ekonomi, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
6) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Kültür, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
7) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Kültür, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı Konulara ilişkin ön okumalar
9) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Malzeme, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
10) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Malzeme, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
11) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Teknik, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
12) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Teknik, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
13) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Biçim, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
14) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Biçim, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
15) Final Jürisi Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Weber & Yannas [Eds.] — Lessons from Vernacular Architecture
• Noble -- Traditional Buildings: A Global Survey of Structural Forms and Cultural Functions
• Oliver [Ed.] — Encyclopadia of Vernacular Architecture of the World
• Vellinga, Oliver and Bridge [Eds.] — Atlas of Vernacular Architecture of the World
• instagram.com/vernaculararchitecture
Diğer Kaynaklar: • Fitch & Branch — Primitive Architecture and Climate
• Jarzombek — Architecture of First Societies
• Oliver — Dwellings: The Vernacular House World Wide
• Oliver — Built to Meet Needs: Cultural Issues in Vernacular Architecture
• Rapoport — House Form and Culture
• Rudofsky — Architecture without Architects: A Short Introduction to Non-Pedigreed Architecture

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %