İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAD307
Ders İsmi: İnsan ve Çevre
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ASGHAR HOJJATI
Prof. Dr. HÜLYA KILIÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, insanların yaşadığı tüm yapılı çevrede, özel ve kamusal alanlardaki davranışlarını, çevre davranış kuramları çerçevesinde irdelemek ve anlamaktır. Çevre davranış kuramlarının mekanları kullanımında ve biçimlenmesinde etkisi büyüktür. İnsanların özellikle algı, biliş ve sezgi yönünden mekanları anlamalarında çevre davranış kuramları, mekanlarla kurdukları ilişkilerde çevresel psikoloji dalları ile irdelenmektedir. Ders bu kuramları ve uygulamaları konu almaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriğini çevre-davranış kuramları oluşturmaktadır. Çevresel psikoloji kavramları, (kişisel mekan, sosyopedal sosyofugal mekanlar vb.) çevresel tasarım ve kültür gibi konular irdelenmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çevre davranış kuramlarını öğrenmek
2) İnsanların çevresiyle ilişkilerinin tasarımdaki rolünü kavramak
3) Çevresel tasarım konusunda bilgi sahibi olmak
4) Kültürün mimari çevre tasarımına etkisini kavramak
5) Çevresel psikoloji kavramlarını öğrenmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İnsan ve Çevre kavramlarının açıklanması Konulara ilişkin ön okumalar
2) Çevre davranış kuramları tarihi Konulara ilişkin ön okumalar
3) Çevre davranış kuramları: Giriş Konulara ilişkin ön okumalar
4) Mekanın sosyal kullanımı: kalabalıklık, mahremiyet, kişisel mekan Konulara ilişkin ön okumalar
5) Bölgesellik Konulara ilişkin ön okumalar
6) Yer kuramları, yere bağlılık, yer kimliği Konulara ilişkin ön okumalar
7) Film gösterimi ve tartışma: William Whyte, The Social Life of Small Urban Spaces Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı Konulara ilişkin ön okumalar
9) Çevresel tasarım kavramı Konulara ilişkin ön okumalar
10) Binaları ve yapılı çevreyi algılama ve değerlendirme Konulara ilişkin ön okumalar
11) Çevresel risk Konulara ilişkin ön okumalar
12) Çevresel stres Konulara ilişkin ön okumalar
13) Mekansal algı ve biliş, bilişsel haritalama, yön bulma Konulara ilişkin ön okumalar
14) Uygulama: Bilişsel haritalama Konulara ilişkin ön okumalar
15) Final Sınavı Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Amos Rapoport, Theory in Environment Behavior Studies
Diğer Kaynaklar: Robert Bechtel, Environment and Behavior: An Introduction

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %