İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAD407
Ders İsmi: Yaratıcılık ve Malzemenin Dili
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MEHMET DERE
Dr. Öğr. Üyesi APOSTOLOS PORİDİS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders günümüz iç mekan tasarımda yaratıcılık ve malzeme dilini tartışmak, sanat ve tasarım süreçleri, tasarım anlayışları ve yaklaşımlarını iç mekan tasarımı kuram ve yöntemleri ışığında gerçekleştirilen analizler ile değerlendirerek, bu doğrultuda gelecek tasarım yaklaşımlarına katkı sağlayacak öneriler sunmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Ders, güzel sanatlar ve mimarlıkta yaratıcılıktan, duyuların mimarisine ve yaratıcılıkta malzeme kullanımına kadar çok çeşitli konuları kapsamaktadır. Dersin içeriği, öncelikle yaratıcılık kavramını aktarmaya, sonra mimari malzemelerin duyusal ve anlamsal arka planını anlamaya ve yön vermeye çalışmaktadır. Yaratıcılık ve sanatsal yaratımda malzeme kavramına giriş anlamında malzeme dili ve malzemenin dili yaratmadaki rolü farkındalığını öğrenciye sunmaktadır

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrencinin yaratıcılığın tanımı üzerine düşünmesini sağlamak
2) Dil ve malzeme arasında gerçekleşen yaratıcılık edimini tartışmaya açmak
3) Öğrencinin yaratıcılık ile sanatsal yaratıcılık arasındaki ilişkiyi analiz etmesini sağlamak
4) Farklı malzemeleri bir arada kullanabilme
5) Öğrenciye yaratıcılık üzerine düşünerek özgün tasarım fikirleri geliştirme olanağını kazandırmak
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Genel İçerik Ve İzlence Anlatımı Maketle “Görünmez Kentler” maketi yapmak Ön Çalışmalar
2) Yaratıcılık nedir? Yaratıcılık ve Malzeme dersi genel kavramlarına giriş ön çalışmalar
3) Duyusal Farkındalık ve Yaratma Süreci, Yaratıcılığın tanımı ,form ve anlam ilişkisinde hayal gücü ve yetenek kavramları ön çalışmalar
4) Duyular ve Mimari Tasarımda Yaratım, Yaratıcılık ve sanatsal yaratımda malzeme kavramına giriş, Malzeme dili ve malzemenin dili yaratmadaki rolü ön çalışmalar
5) Yaratıcılık ve Malzeme ilişkisi bağlamında “Cisimleşme” ve “Oyun” kavramları Uygulama: Görmeden Tasarlamak ön çalışmalar
6) Yaratıcılık ve İç mekan tasarım ilişkisinde soyutlama ve iç mekan tasarım bileşenlerinin tanıtılması Uygulama: Koku haritası ön çalışmalar
7) Sanatsal yaratım ve malzemenin yaratmadaki rolü ,sanat tarihsel örnekler üzerinden kolaj, hazır nesne gibi formlar üzerinden incelenmesi) Uygulama: Ses Haritası ön çalışmalar
8) Vize - çalışma sunumları ön çalışmalar
9) Sanatsal yaratım, malzemenin yaratmadaki rolü ve gelişen malzeme dağarcığında akımlar dahilinde incelenmesi (modern sanat) Mimari ve içmimari tasarımda Dil ve Anlam ön çalışmalar
10) Yaratıcılık kavramı ve Temel İç Mekan Tasarım İlkeleri ilişkisi Malzemeler ve mimari dil 1: doğal malzemeler ön çalışmalar
11) Bir mekan yaratmak deneyimi üzerine tartışma Mekânı duyumsamak, mekânı tariflemek ve mekânlar arası ilişkiler Malzemeler ve mimari dil 2: geçirgen malzemeler ön çalışmalar
12) Tasarım ve sanat ilişkisinde iç mekan tasarımı tarihinden yaratıcı örneklerin incelenmesine giriş Malzemeler ve mimari dil 3: dokular ön çalışmalar
13) Tasarım ve sanat ilişkisinde iç mekan tasarımı tarihinde örneklerin incelenmesi Malzeme ve yaratıcılık: Öğrenci sunumları ön çalışmalar
14) Tasarım ve sanat ilişkisinde iç mekan tasarımı tarihinde örneklerin incelenmesi Malzeme ve yaratıcılık: Öğrenci sunumları ön çalışmalar
15) Final jürisi - Sunumlar Ön çalışmalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Carter, P. (2004). Material Thinking: The Theory and Practice of Creative Research. Melbourne: Melbourne University Press.
Baltacıoğlu, E. N. (2003). iletişim Aracı Olarak Mekan Tasarımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Simon Dodsworth
The Fundamentals of Interior Design
Diğer Kaynaklar: Ders İçi Slayt ve Örnek yapı incelemeleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %