İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAD410
Ders İsmi: Kapsayıcı Tasarım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SEDEF ACAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı kapsayıcı tasarıma dair ilgili literatürden temel kavramları, kapsayıcı tasarım kavramının gelişimini ve güncel uygulamalarını öğrencilere aktarmaktır. Bu yolla tasarım süreçlerinin kapsayıcı tasarım ilkelerinin farkındalığı doğrultusunda yürütülebilmesi hedeflenir.
Dersin İçeriği: Kapsayıcı tasarımın tanımı, herkes için tasarım, evrensel tasarım, engelsiz tasarım gibi adlandırmaların tanımları yapılmaktadır. Kapsayıcı tasarım kavramının tarihi irdelenmekte ve ilkeleri hakkında bilgi verilmektedir. Mimari ve iç mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuram ve uygulamalarına yer verilmekte, çocuk ve yaşlılar gibi özel grupların kapsayıcı tasarıma nasıl yansıdığı irdelenmektedir. İç mimari proje uygulaması olarak küçük ölçekli bir kapsayıcı tasarım uygulaması yapılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kapsayıcı Tasarım ilkeleri hakkında ilgili literatüre dair bilgi edinme
2) Kapsayıcı tasarım kuramlarını tasarım süreçleri ile ilişkilendirebilme
3) Kullanıcı üzerinden tasarlayabilme farkındalığını kazanma
4) Çağdaş kapsayıcı tasarım uygulamalarına dair farkındalık kazanma
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kapsayıcı Tasarım nedir? Ön araştırma
2) Kapsayıcı Tasarımın tarihi Ön araştırma
3) Kapsayıcı tasarımın ilkeleri Ön araştırma
4) Mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuramı ve uygulamaları Konuya ilişkin ön okumalar
5) İç Mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuramı ve uygulamaları Konuya ilişkin ön okumalar
6) İç Mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuramı ve uygulamaları Konuya ilişkin ön okumalar
7) İç Mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuramı ve uygulamaları Konuya ilişkin ön okumalar
8) Ara Sınav Konuya ilişkin ön okumalar
9) Yaşlılar için Tasarım Konuya ilişkin ön okumalar
10) Çocuklar için Tasarım Konuya ilişkin ön okumalar
11) Kapsayıcı Tasarım Uygulaması Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme
12) Kapsayıcı Tasarım Uygulaması Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme
13) Kapsayıcı Tasarım Uygulaması Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme
14) Kapsayıcı Tasarım Uygulaması Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme
15) Final Sınavı - Sunumlar Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Robert Imrie, Peter Hall, 2001, Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environments
Jordana L. Maisel, Edward Steinfeld, Megan Basnak, Korydon Smith, M. Beth Tauke,2017. Inclusive Design: Implementation and Evaluation, Routledge Pocket Architecture.
Diğer Kaynaklar: Proje Örnekleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %