İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC306
Ders İsmi: Mimari Eleştiri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AKINER AKIN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. AKINER AKIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders mimarlık disiplinini kuran tarih ve teori bilgisinin uygulanmasını oluşturan mimari eleştiri bilgisinin kazandırılmasını hedefler.
Dersin İçeriği: Mimari eleştiri tüm çeşitliliği ile mimarlık ürününün okunması çalışmasını içerir. Bu okuma çalışmaları mimari proje, mimari eleştiri yazısı okunması ve tartışması ve mimari eleştiri yazısı üretmekle ilgilidir. Ders 20. yy. sonrası gelişen manifestoları, ütopyaları ve yenilikçi mimari yaklaşımların incelenmesine odaklanır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) A) Mimarlığa dair metinleri yorumlama ve üzerine tartışma becerisine sahip olmak.
2) B) Seçilmiş konu ve bilgi alanlarında eleştirel düşünme ve tartışmayı öğrenmek.
3) C) Bir mimari eleştirisi yazma yeteneği geliştirirmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Mimari eleştiri tartışmalarının sınırları
3) Mimari eleştiri tartışmalarının sınırları
4) Mimari kavramları anlamak
5) Araştırma ödevi sunumu
6) Mimari Kavramları mevcut örneklere referansla tartışmak
7) Mimari Kavramları mevcut örneklere referansla tartışmak
8) VİZE SINAVI
9) Mimari kavramları özel durumlarda tartışmak
10) Mimari kavramları özel durumlarda tartışmak
11) Mevcut Mimari bağlamda kavramları ve örnekleri anlama
12) Araştırma ödevi sunumu
13) Mevcut Mimari bağlamda kavramları ve örnekleri anlama
14) Çalışmaları tartışmak, eleştirmek ve değerlendirmek
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Colquhoun Alan, 1985. Tarihsicilik ve Anlambiliminin Sınırları, Mimari Eleştiri Yazıları, Şevki Vanli Yayınları.
2. Tanyeli, U., “1950’lerden Bu Yana Mimari paradigmaların Değişimi ve ‘Reel Mimarlık’”, 75 yılda değişen Kent ve Mimarlık, (Is Bankası Yayınları, İstanbul, 1998), 235-254
3. Güzer, C. Abdi, “Sunuş: 1970 Sonrasında Mimarlık”, 70 Sonrası Mimarlık–Tartışmalar, (Mimarlar Derneği Yayınları, Ankara, 1996)
4. Vanli, Ş., “1980’ler Türkiye’sinde Mimarlık”, Arredamento 82, (1996), 102-109
5. Tafuri, Manfredo, 1980. History and Theories of Architecture, Granada Publishing.
6. Frampton, K., 1989 a. “Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture Resistance”, The Anti-Aesthetic. Esssays in Post-Modern Culture, Ed. H. Foster, Bay Press, Port Townsend, pp. 16-31.
7. Bauman, Z; 1997, “Postmodernity and its Discontents”, Polity Press, London
8. Yurtsever, H., “Modernizm ve Postmodernizm Kargaşasından Geleceğin Biçimine”, Yapı 161, (1995/4), 69-80
Diğer Kaynaklar: 1. Colquhoun Alan, 1985. Tarihsicilik ve Anlambiliminin Sınırları, Mimari Eleştiri Yazıları, Şevki Vanli Yayınları.
2. Tanyeli, U., “1950’lerden Bu Yana Mimari paradigmaların Değişimi ve ‘Reel Mimarlık’”, 75 yılda değişen Kent ve Mimarlık, (Is Bankası Yayınları, İstanbul, 1998), 235-254
3. Güzer, C. Abdi, “Sunuş: 1970 Sonrasında Mimarlık”, 70 Sonrası Mimarlık–Tartışmalar, (Mimarlar Derneği Yayınları, Ankara, 1996)
4. Vanli, Ş., “1980’ler Türkiye’sinde Mimarlık”, Arredamento 82, (1996), 102-109
5. Tafuri, Manfredo, 1980. History and Theories of Architecture, Granada Publishing.
6. Frampton, K., 1989 a. “Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture Resistance”, The Anti-Aesthetic. Esssays in Post-Modern Culture, Ed. H. Foster, Bay Press, Port Townsend, pp. 16-31.
7. Bauman, Z; 1997, “Postmodernity and its Discontents”, Polity Press, London
8. Yurtsever, H., “Modernizm ve Postmodernizm Kargaşasından Geleceğin Biçimine”, Yapı 161, (1995/4), 69-80

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgileri iç mimari tasarım alanında uygulayabilme deneyimine sahip olma
2) İki ve üç boyutlu düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulama becerisi kazanabilmek
3) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
4) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
5) İlgili alanda araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlayabilme yeteneğini kazanma
6) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
7) Meslek uygulama becerisini mevcut yasa ve yönetmeliklere uygun yapabilmek
8) Mimarlık alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım yapabilme, ortak çalışmaları planlayabilme, sorumluluk alma ve yürütme
9) Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını tanıma, en az iki programı yetkin olarak kullanabilme becerisi kazanma
10) İnsan haklarına, kültürel değerlere, etik kurallara, çevreye ve evrensel tasarım ilkelerine duyarlı olmak
11) İnsan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı kazanma, sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma
12) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %