Spor Yöneticiliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PES375
Ders İsmi: Herkes İçin Spor
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURHAN ÇUMRALIGİL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BURHAN ÇUMRALIGİL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Antrenörlük Eğitimi, Rekreasyon ve Spor Yöneticiliği Bölümü alan seçmeli derslerinden olan "Herkes için Spor" dersinin amacı; öğrencilere, sporla ilgili temel bilgi ve becerileri vermek, sporun insan yaşamındaki yeri ve önemini kavratabilmektir.
Dersin İçeriği: Sporla ilgili terimler ve kavramlar, beden eğitimi, oyun, egzersiz, antrenman, proteinler, karbonhidratlar, yağlar, mineraller. Fiziksel ve zihinsel antrenman, kondisyon, performansı etkileyen faktörler, Spor Yaralanmaları.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Spor konusundaki terim ve kavramları açıklayabilecek ve uygulayabilecektir.
2) • Sporu ne yoğunlukta, hangi şiddette ve ne kadar sürede yapabileceğini öğrenebilecektir.
3) • Spora başlamadan önce ve spora başladıktan sonra kendisinde meydana gelen fiziksel, zihinsel, ruhsal ve toplumsal açıdan meydana gelen değişiklikleri fark edebilecektir.
4) • Sporun birey ve toplum açısından yeri ve önemini kavrayabilecektir.
5) • Beslenmenin sporcu performansına etkisini kavrayabilecektir.
6) • Uykunun sporcu performansına etkisini kavrayabilecektir.
7) • Isınma ve soğumanın spor sakatlanmalarının önlenmesinde yeri ve önemini kavrayabilecektir.
8) • Bilimsel anlamda kondisyon ölçümünü kavrayabilecektir.
9) Sağlığı olumsuz anlamda etkileyen zararlı maddeler hakkında bilgi sahibi olacaktır.
10) Sporcuların kaçınması gereken doping hakkında bilgi edinecektir.
11) • Obezitenin zararları hakkında bilgilendirilecek ve ideal kilo hesaplamasını öğrenecektir.
12) Dolaşım ve solunum sistemlerini tanıyacaktır.
13) • Sürantrenmanın nedenlerini ve sonuçlarını anlayabilecektir.
14) Stresle başa çıkmayı öğrenebilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) HERKES İÇİN SPOR DERSİNİN TANITIMI ve BAHAR DÖNEMİNDE İŞLENECEK KONULARIN ÖZETİ Konuya İlişkin Ön Okumalar
1)
2) YAŞAM BOYU SPOR Konuya İlişkin Ön Okumalar
3) SCHNEIDER KONDİSYON TESTİ ve NABIZ SAYILI ANTRENMAN TEORİSİ (KANVONEN) Konuya İlişkin Ön Okumalar
4) SPORCU BESLENMESİ Konuya İlişkin Ön Okumalar
6) OBEZİTE(ŞİŞMANLIK) ve KİLO KONTROLÜ Konuya İlişkin Ön Okumalar
7) SPORDA ISINMA ve SOĞUMANIN YARARLARI ve PRENSİPLERİ Konuya İlişkin Ön Okumalar
8) VİZE SINAVI YOK
9) SAĞLIKLI YAŞAM ve SPOR Konuya İlişkin Ön Okumalar
10) SAĞLIĞIMIZI OLUMSUZ ETKİLEYEN ZARARLI MADDELER( ALIŞKANLIKLAR) Konuya İlişkin Ön Okumalar
11) DOPİNG Konuya İlişkin Ön Okumalar
12) GEVŞEME ve KONSANTRASYON Konuya İlişkin Ön Okumalar
13) KALP-DAMAR HASTALIKLARININ NEDENLERİ ve ÖNLENMESİ Konuya İlişkin Ön Okumalar
14) EGZERSİZLE İLGİLİ ÖZEL DURUMLAR ve YARALANMALARIN ÖNLENMESİ Konuya İlişkin Ön Okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: E. Zorba, Herkes İçin Yaşam Boyu Spor; ISBN: 978--605-60674-0-2. Ankara, 2015.
Diğer Kaynaklar: A.G. Aykın, Fiziksel Aktivite ve Yaşam Kalitesi, ISBN: 978-605-81799-3-6.İstanbul, 2018.
B.Çumralıgil, A. Görücü, Örgütlenme ve Yönetim Biçimleriyle Spor, ISBN: 978-9944-0244-0-2. Konya,2006.
H.Aşçı ve Ark, Spor Bilimlerine Giriş, ISBN: 978-9944-379-06-9, Ankara, 2013.
J.Syer, C.Connolly, Sporcular İçin Zihinsel Antrenman, ISBN: 975-581-035-8. Ankara,1998.
M.Günay, E.Şıktar, İ.Cicioğlu, E.Kara, Egzersiz-Antrenman ve Hormonal Uyumlar, ISBN: 978-605-344-706-1. Ankara, 2018.
M.Günay, K.Tamer, İ.Cicioğlu, E.Şıktar, Spor Fizyolojisi ve Performans Ölçüm Testleri, ISBN: 978-605-344-583-8. Ankara, 2019.
M. Nizamlıoğlu, B. Çumralıgil, Spor & Beslenme. Selçuk Üniversitesi Veteriner Fakültesi Yayın Ünitesi, Konya, 2001.
N. Erkan, Yaşam Boyu Spor, Bağırgan Yayınevi, ISBN: 975-581-018-8.Ankara, 2000.
S.K.Powers, Ss.l.Dodd, Her Yönüyle Fitness ve Sağlıklı Yaşam; ISBN: 978-605-320-844-0, Ankara, 2018.
R.S. Weinberg, D.Gould, Spor ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri, ISBN: 978-605-320-261-5. Ankara,2019.
T. A. Kalyon, Spor Hekimliği, Gata Basımevi, Ankara 1994.


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

9

10

11

12

13

14

15

Program Kazanımları
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 1
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 1
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 1
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 1
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100