Spor Yöneticiliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PES201
Ders İsmi: Egzersiz Fizyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. KAMİL YAZICIOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. KAMİL YAZICIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilere, egzersizin, tüm fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceleyebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; fizyoloji bilimine ilişkin temel kavramlar, hücre, doku, enerji metabolizması, aerobik ve anaerobik enerji sistemleri, anaerobik glikoliz ve atp’nin yenilenmesi, enerji tüketimi, oksijen alımı ve eksikliği, laktik asit eşiği, spor branşları ve enerji kullanımı, egzersiz sonrası toparlanma, motor ünite çeşitleri, kasın yapısı, myofibril ve fibril kas hareketleri, iskelet kası ve hareketi, kas kasılma çeşitleri ve egzersiz ilişkisi, kas hipertrofisi, proporeseptörler, antrenmana nöromuscular adaptasyonlar ve fizyolojik sistemler konularını kapsamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Egzersiz fizyolojisine ilişkin temel kavramları tanımlar.
2) Egzersiz sonrası toparlanma sürecini açıklar.
3) Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
4) Egzersiz sonrası toparlanma hakkında bilgi sahibi olur.
5) Motor ünite çeşitlerini açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kas kasılma tiplerini örnekleyen egzersiz uygulamalarını gösterir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Egzersizin, fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceler.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Fizyoloji bilimine ilişkin temel kavramlar, Hücre, doku, sistemler ile ilgili genel bilgilendirme. Konuyla ilgili makale okuma.
2) Enerji Metabolizması, Aerobik ve Anaerobik Enerji Sistemleri. Konuyla ilgili makale okuma
3) Anaerobik glikoliz ve ATP’nin yenilenmesi. Konuyla ilgili kitap bölümü okuma.
4) Enerji tüketimi, Oksijen alımı ve eksikliği. Konuyla ilgili makale özeti çıkarma.
5) Laktik asit eşiği, spor branşları ve enerji kullanımı. Konuyla ilgili makale özeti çıkarma.
6) Egzersiz sonrası toparlanma. Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması.
7) Motor ünite çeşitleri. Görsel ve yazılı kaynak tarama.
8) Ara sınav. Yok.
9) Kasın yapısı, myofibril ve fibrill kas hareketleri, İskelet kası ve hareketi, konuyla ilgili video gösterimi. Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi.
10) Kas kasılma çeşitleri ve egzersiz ilişkisi, Kas hipertrofisi ve konuyla ilgili video gösterimi. Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi.
11) Proporeseptörler, Antrenmana nöromuscular adaptasyonlar. Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi.
12) Solunum Sistemi ve Egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi. Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama.
13) Dolaşım Sistemi ve Egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi. Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama.
14) Sinir sistemi ve egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi. Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama.
15) Endokrin sistem ve egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması.
16) Final Sınavı. Yok.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ergen, E., Demirel, H., Güner, R., Turnagöl, H., Başoğlu, S., Zergeroğlu, A.M., Ülkar, B., Hazır, T. (2015). Egzersiz Fizyolojisi. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
Mcardle, W.D., Katch F.I., Katch, V.L. (2006). Essentials of Exercise Physiology. Lippincott Williams & Wilkins, USA.
Diğer Kaynaklar: Ergen, E., Demirel, H., Güner, R., Turnagöl, H., Başoğlu, S., Zergeroğlu, A.M., Ülkar, B., Hazır, T. (2015). Egzersiz Fizyolojisi. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
Mcardle, W.D., Katch F.I., Katch, V.L. (2006). Essentials of Exercise Physiology. Lippincott Williams & Wilkins, USA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

6

7

4

5

Program Kazanımları
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 4
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 4
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 5
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100