Psikoloji (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSC327
Ders İsmi: Cognitive Psychology
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖZDE GÜNDOĞDU MEYDANERİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÖZDE GÜNDOĞDU MEYDANERİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bilişsel psikolojiye giriş niteliğinde ayrıntılı bir bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında bilişsel psikoloji kavramı, tarihsel gelişimi, bilişsel psikolojide araştırma yöntemleri, algılama, dikkat (temel süreçler, yüz-nesne tanıma), hafıza (temel süreçler, öğrenme, unutma, kısa ve uzun süreli bellek), dil, problem çözme, akıl yürütme ve karar verme süreçleri işlenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde bilişsel psikolojiye giriş, bilişsel sinirbilim, algı, dikkat ve türleri, bilinç ve çeşitli bilinç durumları, bellek ve bellek türleri, süreçleri ve bellek modelleri, bellek, doğası ve dil gelişimi ile ilgili araştırma modelleri, problem çözme, yaratıcılık, karar verme, akıl yürütme ve yapay zeka konuları yer almaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişsel psikolojinin ilgi ve uygulama alanlarını tanımlar.
2) Bilginin organizasyonunu ve zihinsel temsilini tanımlamak.
3) Verilen örneklerde zihinsel temsili incelemek.
4) Farklı bilinç, algı ve dikkat durumlarını tanımlar.
5) Farklı bellek türlerini tanımlar ve karşılaştırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilişsel Psikolojiye Giriş; temel kavramlar, tarihsel gelişim, bilişsel psikolojiyi şekillendiren yaklaşımlar, biliş ve zeka. Konuya ilişkin ön okumalar
2) Bilişsel Sinirbilim: beyin ve biliş Konuya ilişkin ön okumalar
3) Algı I: teoriler, aşağıdan yukarıya ve yukarıdan aşağıya işleme Konuya ilişkin ön okumalar
4) Algı II: teoriler, görsel algı teorileri Konuya ilişkin ön okumalar
5) Dikkat: dikkat türleri, ilgili teoriler Konuya ilişkin ön okumalar
6) Dikkat ve görsel algı Konuya ilişkin ön okumalar
7) Bellek I: bellek türleri, kısa süreli ve işleyen bellek Konuya ilişkin ön okumalar
8) Ara sınav
9) Bellek II: kısa ve uzun süreli bellek, diğer bellek türleri Konuya ilişkin ön okumalar
10) Bellek III: bilgi, geri çağırma ve bellek hataları Konuya ilişkin ön okumalar
11) Dil; geliştirme, ilgili modeller Konuya ilişkin ön okumalar
12) Dil II; dil ve biliş, diğer modeller Konuya ilişkin ön okumalar
13) Problem çözme ve yaratıcılık Konuya ilişkin ön okumalar
14) Muhakeme ve karar verme süreçleri Konuya ilişkin ön okumalar
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Goldstein BE. (2019) Cognitive Psychology, connecting mind, research and everyday experience. Cengage Learning, US.
2- Sternberg R & Sternberg K. (2017) Cognitive Psychology. Cengane Learning, US.
3- Eysenk MW & Keane MT. (2020) Cognitive Psychology A Students’s Handbook, 8th Edition, Psychology Press, Taylor and Francis, England.

Diğer Kaynaklar: 1- Goldstein BE. (2019) Cognitive Psychology, connecting mind, research and everyday experience. Cengage Learning, US.
2- Sternberg R & Sternberg K. (2017) Cognitive Psychology. Cengane Learning, US.
3- Eysenk MW & Keane MT. (2020) Cognitive Psychology A Students’s Handbook, 8th Edition, Psychology Press, Taylor and Francis, England.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma 4
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma 4
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma 4
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme 4
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme 5
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme 3
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme 3
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme 3
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme 3
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme 2
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100