Dersin Amacı: |
Bu ders, bilişsel psikolojiye giriş niteliğinde ayrıntılı bir bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında bilişsel psikoloji kavramı, tarihsel gelişimi, bilişsel psikolojide araştırma yöntemleri, algılama, dikkat (temel süreçler, yüz-nesne tanıma), hafıza (temel süreçler, öğrenme, unutma, kısa ve uzun süreli bellek), dil, problem çözme, akıl yürütme ve karar verme süreçleri işlenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde bilişsel psikolojiye giriş, bilişsel sinirbilim, algı, dikkat ve türleri, bilinç ve çeşitli bilinç durumları, bellek ve bellek türleri, süreçleri ve bellek modelleri, bellek, doğası ve dil gelişimi ile ilgili araştırma modelleri, problem çözme, yaratıcılık, karar verme, akıl yürütme ve yapay zeka konuları yer almaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bilişsel Psikolojiye Giriş; temel kavramlar, tarihsel gelişim, bilişsel psikolojiyi şekillendiren yaklaşımlar, biliş ve zeka. |
Konuya ilişkin ön okumalar |
2) |
Bilişsel Sinirbilim: beyin ve biliş |
Konuya ilişkin ön okumalar |
3) |
Algı I: teoriler, aşağıdan yukarıya ve yukarıdan aşağıya işleme |
Konuya ilişkin ön okumalar |
4) |
Algı II: teoriler, görsel algı teorileri |
Konuya ilişkin ön okumalar |
5) |
Dikkat: dikkat türleri, ilgili teoriler |
Konuya ilişkin ön okumalar |
6) |
Dikkat ve görsel algı |
Konuya ilişkin ön okumalar |
7) |
Bellek I: bellek türleri, kısa süreli ve işleyen bellek |
Konuya ilişkin ön okumalar |
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Bellek II: kısa ve uzun süreli bellek, diğer bellek türleri |
Konuya ilişkin ön okumalar |
10) |
Bellek III: bilgi, geri çağırma ve bellek hataları |
Konuya ilişkin ön okumalar |
11) |
Dil; geliştirme, ilgili modeller
|
Konuya ilişkin ön okumalar |
12) |
Dil II; dil ve biliş, diğer modeller |
Konuya ilişkin ön okumalar |
13) |
Problem çözme ve yaratıcılık |
Konuya ilişkin ön okumalar |
14) |
Muhakeme ve karar verme süreçleri |
Konuya ilişkin ön okumalar |
15) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1- Goldstein BE. (2019) Cognitive Psychology, connecting mind, research and everyday experience. Cengage Learning, US.
2- Sternberg R & Sternberg K. (2017) Cognitive Psychology. Cengane Learning, US.
3- Eysenk MW & Keane MT. (2020) Cognitive Psychology A Students’s Handbook, 8th Edition, Psychology Press, Taylor and Francis, England.
|
Diğer Kaynaklar: |
1- Goldstein BE. (2019) Cognitive Psychology, connecting mind, research and everyday experience. Cengage Learning, US.
2- Sternberg R & Sternberg K. (2017) Cognitive Psychology. Cengane Learning, US.
3- Eysenk MW & Keane MT. (2020) Cognitive Psychology A Students’s Handbook, 8th Edition, Psychology Press, Taylor and Francis, England. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma |
4 |
2) |
Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma |
4 |
3) |
Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
4 |
4) |
Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme |
4 |
5) |
Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme |
5 |
6) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme |
3 |
7) |
Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme |
3 |
8) |
Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme |
3 |
9) |
Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme |
3 |
10) |
Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme |
2 |
11) |
Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme |
3 |