Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Introduction : Course Aims & Means |
- |
2) |
What’s Gender? Why we use it as an analytical category in social sciences? |
Wharton, CH.1 |
3) |
Theorizing Gender -1 |
Kenschaft, Ch.1 , “Introduction; What’s Gender; Seven Perspectives”, 1-19 |
4) |
Theorizing Gender-2; Gender Reform Feminisms |
Lorber,Ch.1-4, 21-116 |
5) |
Theorizing Gender-3: Gender Resistant Feminisms |
Lorber, Ch.5-8, 117-192 |
6) |
Theorizing Gender-4: Gender Rebellion Feminisms |
Lorber, Ch. 9-13, |
7) |
Psychology of Gender |
Else-Quest et. al Ch. 1, 40-71 |
8) |
MIDTERM WEEK-NO CLASS |
course readings and course ppt -lecture notes |
9) |
Feminist Psychology |
Liss et. al., Ch.1, 12-23; 33-55 |
10) |
Gender Hierarchies & Ideologies |
Liss et al. , Ch. 2, 58-89 |
11) |
Gendered Bodies ; Gender and Sexuality |
Liss et al. Ch. 6, 232-271; Ch.7, 274-314 |
12) |
Gendered Institutions: Family |
Wharton, Ch. 5, 122-165 |
13) |
Gendered Institutions: Work |
Wharton Ch. 6, 166-199 |
14) |
Gender Based Violence |
Liss et. al. Ch. 12, 491-535 |
15) |
Final Exam Period |
course readings and lecture notes |
Ders Notları / Kitaplar: |
Amy S. Wharton, The Sociology of Gender; An Introduction to Theory and Research, 2005, Blackwell Publishing, UK: 2005. (FROM NOW ON WHARTON)
Lori Kenschaft et al. Gender Inequality in Our Changing World: Comparative Approach, Routlege; Taylor & Francis, NY; London, 2016. (FROM NOW ON KENSCHAFT)
Lorber, Judith, Gender Inequality: Feminist Theories and Politics, Fourth Edition, Oxford University Press, 2010. (FROM NOW ON LORBER)
Nicole M. Else-Quest & Janet Shibley Hyde, The Psychology of Women and Gender; Half the Human Experience +, Ninth Edition, Sage: USA: 2018 (FROM NOW ON ELSE-QUEST ET. AL)
Miriam Liss, Kate Richmond, Mindy J. Erchull, Psychology of Gender and Women, W.W.Norton and Company: New york ; London: 2019 (From Now on LISS ET AL)
|
Diğer Kaynaklar: |
Amy S. Wharton, The Sociology of Gender; An Introduction to Theory and Research, 2005, Blackwell Publishing, UK: 2005. (FROM NOW ON WHARTON)
Lori Kenschaft et al. Gender Inequality in Our Changing World: Comparative Approach, Routlege; Taylor & Francis, NY; London, 2016. (FROM NOW ON KENSCHAFT)
Lorber, Judith, Gender Inequality: Feminist Theories and Politics, Fourth Edition, Oxford University Press, 2010. (FROM NOW ON LORBER)
Nicole M. Else-Quest & Janet Shibley Hyde, The Psychology of Women and Gender; Half the Human Experience +, Ninth Edition, Sage: USA: 2018 (FROM NOW ON ELSE-QUEST ET. AL)
Miriam Liss, Kate Richmond, Mindy J. Erchull, Psychology of Gender and Women, W.W.Norton and Company: New york ; London: 2019 (From Now on LISS ET AL)
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma |
3 |
2) |
Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma |
3 |
3) |
Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
4 |
4) |
Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme |
4 |
5) |
Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme |
3 |
6) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme |
5 |
7) |
Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme |
4 |
8) |
Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme |
3 |
9) |
Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme |
4 |
10) |
Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme |
5 |
11) |
Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme |
3 |