Sosyal Hizmetler
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SCS104
Ders İsmi: Temel Bakım Hizmetleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÖZE ÇAKIR YÜCE
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel bakım hizmetlerin temel kavramları, tarihsel süreçleri, Dünya’da ve Türkiye’de temel bakımın gelişim süreçleri, uygulama alanları hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmaktır. Bu alanda ilgili kuruluşlar, bakıma muhtaç olan dezavantajlı gruplara yönelik geliştirilen sosyal politikaların tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Temel Bakım Hizmetleri ile ilgili kısa bir bilgilendirme yapıldıktan sonra, temel bakım hizmetlerin temel kavramları, tarihsel süreçleri, Dünya’da ve Türkiye’de temel bakımın gelişim süreçleri, uygulama alanları, ilgili kuruluşlar, bakıma muhtaç olan dezavantajlı gruplara yönelik geliştirilen sosyal politikalar, meşguliyet tedavisi, vaka yönetiminin yanı sıra temel bakım hizmetlerin etik ve hukuksal boyutları detaylı bir şekilde incelenecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel bakım ile ilgili temel kavramları, ilke ve uygulamaları kavrar
2) Yaşlılar ve Diğer Dezavantajlı grupların yaşadığı kazalardan nasıl korunacağını ve kazalara karşı uygun çevre düzenlemesinin nasıl yapılacağını öğrenir.
3) MEŞGULİYET TEDAVİSİNİN TANIMI VE AMACI ÇEŞİTLERİ, UYGULAMA İLKELERİ VE YOLLARI, MEŞGULİYET TEDAVİSİ SIRASINDA KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER VE BAŞARISIZLIK NEDENLERİNİ Öğrenir
4) Davranış Tedavisinin Tanımı Ve Amacı Davranış Tedavisinin Çeşitleri Davranış Tedavisini Uygulanma İlkeleri Ve Yolları Davranış Tedavisi Sırasında Karşılaşılan Güçlükler Ve Başarısızlık Nedenleri. Davranış Tedavisinin Verimliliğini Değerlendirme Yolları
5) Öğrenci, Sosyal Hizmet Kavramı Ve Psikososyal İletişim Çocuk Ve Gençlerde Psikososyal İletişim Terapisi Madde Bağımlılarında Psikososyal İletişim Terapisi, hakkında bilgi sahibi olur
6) Öğrenci, Bakım Hizmetlerinin Etik ve Hukuksal Boyutu Hakkında Bilgi Sahibi olur
7) Öğrenci, Öz Bakım ve Beslenme kurallarının neler olduğunu ve uygulamada nasıl gerçekleştiğini öğrenir.
8) Öğrenci, Bakım Elemanının Karşılaşılması Muhtemel Olan Sağlık Sorunları ve Alınması Gereken Önlemlerin Neler Olduğunu öğrenir.
9) Öğrenci, Tıbbi Dokümantasyonun Hukuksal Yönü, Hakkında Bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Temel bakım hizmetlerinde sosyal hizmet uzmanlarının rol ve işlevlerini kavrar.
2) Temel Bakım hizmetleri sunan kuruluşları tespit ederek, temel bakım hizmetleri sunan kuruluşları yerinde gözlemler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Temel bakım hizmetleri alanında bilgi birikimi artırarak mesleki hayatta müracaatçılarla etkili iletişim kurar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Temel Bakım Hizmetleri alanında cümle kurma ve analiz yapma yetkinliğini geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Temel bakım hizmeti sunan kuruluşların olumlu ve olumsuz yönlerini tespit ederek, buna yönelik olarak çözüm önerilerini geliştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı: giriş, amaç ve öğrenim hedefleri temel bakım hizmetleri ile ilgili temel kavramlar (Temel bakım, Yaşlı, Bakım, Bağımlılık, Evde Bakım, Kurumsal Bakım, Sağlıklı Yaşlı, Kırılgan Yaşlı) Kullanılacak kitaplar ve makalelerin tespiti yapıldı.
2) Dünya’da ve Türkiye’de evde bakım hizmetlerin tarihçesi Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir.
3) Avrupa’da ve Türkiye’de yaşlı bakımı ve evde bakım hizmetleri Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir.
4) Türkiye’de Bakım Hizmetleri Uygulamaları Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir.
5) Temel Bakım Hizmetlerinde İlgili Kuruluşlar Sunum yapılacak ve konu ile ilgili makale incelenecektir.
6) Temel Bakım Hizmetlerine Muhtaç Duyan Dezavantajlı Gruplar (Engeliler ve Yaşlılar) Sunum yapılacak ve konu ile ilgili makale incelenecektir.
7) Ders Tekrarı/Ders dönemi içinde anlatılan konu başlık ve içeriklerinin hatırlatılması. Quiz sınavı yapılacaktır.
8) Vize Haftası Vize Haftası
9) Evde bakım hizmetleri (Yaşlı Bakım) Sunum yapılacak ve konu ile ilgili makale incelenecektir.
10) Sosyal Politikaların, Temel Bakım Hizmetleri Karşılamasındaki Rolü ve Önemi Sunum yapılacak ve konu ile ilgili makale incelenecektir.
11) Temel Bakım Hizmetlerinde Meşguliyet Tedavisi Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir.
12) Temel Bakım Hizmetlerinde Vaka Yönetimi Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir.
13) Bakım Hizmetlerinin Etik ve Hukuksal Boyutu Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir.
14) Ders Tekrarı/Ders dönemi içinde anlatılan konu başlık ve içeriklerinin hatırlatılması Quiz sınavı yapılacaktır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derste işlenen kitaplar, makaleler ve sunumlarda hazırlanan notlar "Ois Sistemi" ve E-Öğrenme" sistemi üzerinde paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: 1-Türk Tabipler Birliği, “Evde Bakım Hizmetleri ile İlgili Sağlık Emek ve Meslek Örgütlerinin Görüş ve Yaklaşımları, Türk Tabipler Birliği Yayınları, Ankara (2016)
2- Aydın, Dursun, “Evde Bakım Hizmetleri”, Sağlıklı Nesiller Derneği, Ankara (2005)
3-Avrupa’da Evde bakım hizmetleri World health organization 2008), Sağlıklı Kentler Birliği (2013)
4-Genç, Yusuf ve Barış, İsmail, “Yaşlı Bakım Hizmetlerinde Çağdaş Yaklaşım: Kurumsal Bakım Yerine Evde Bakım Hizmetlerinin Güçlendirilmesi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,2015 1(3)
5-Ceylan, Harun: “Yaşlılık Sosyolojisi”, Nobel akademik yayıncılık, Aralık, 2016
6-Danış, M. Z. Yaşlıların Evde Bakım Gereksinimleri ve Evde Bakıma İlişkin Düşünceleri: Başarılı Yaşlanma ve Yaşlı Bakım Modelleri. Ankara, Güç-Vak Yayınları, Sosyal Hizmet Dizisi I, 2004
7-Taşçı, Faruk, “Yaşlılara Yönelik Sosyal Politikalar: İsveç, Almanya, İngiltere ve Almanya örnekleri”, Çalışma ve Toplum Dergisi, 2010/1, s. 175-202
8-Çolak, Murat, Özer, Yunus Emre, “Sosyal Politika Anlamında Aktif Yaşlanma Politikalarının Ulusal ve Yerel Düzeydeki Analizi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14.(55), s.115-124, 2015
9-Özbabalık Adapınar, B.Demet, “Temel Bakım Hizmetleri, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını, 4 baskı, Eskişehir (2015)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

7

8

9

10

11

12

13

14

2

5

3

4

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir.
2) Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir.
3) Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur.
4) Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır.
5) Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır.
6) Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır.
7) Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
8) Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir.
9) Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir.
10) Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur.
11) Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır.
12) Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir. 4
2) Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir. 4
3) Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. 4
4) Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır. 4
5) Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır. 4
6) Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır. 4
7) Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. 4
8) Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir. 4
9) Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir. 4
10) Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur. 4
11) Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır. 4
12) Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Seminer 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100