Sosyal Hizmetler | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SCS104 | ||||||||
Ders İsmi: | Temel Bakım Hizmetleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. GÖZE ÇAKIR YÜCE | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel bakım hizmetlerin temel kavramları, tarihsel süreçleri, Dünya’da ve Türkiye’de temel bakımın gelişim süreçleri, uygulama alanları hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmaktır. Bu alanda ilgili kuruluşlar, bakıma muhtaç olan dezavantajlı gruplara yönelik geliştirilen sosyal politikaların tespit edilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Temel Bakım Hizmetleri ile ilgili kısa bir bilgilendirme yapıldıktan sonra, temel bakım hizmetlerin temel kavramları, tarihsel süreçleri, Dünya’da ve Türkiye’de temel bakımın gelişim süreçleri, uygulama alanları, ilgili kuruluşlar, bakıma muhtaç olan dezavantajlı gruplara yönelik geliştirilen sosyal politikalar, meşguliyet tedavisi, vaka yönetiminin yanı sıra temel bakım hizmetlerin etik ve hukuksal boyutları detaylı bir şekilde incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı: giriş, amaç ve öğrenim hedefleri temel bakım hizmetleri ile ilgili temel kavramlar (Temel bakım, Yaşlı, Bakım, Bağımlılık, Evde Bakım, Kurumsal Bakım, Sağlıklı Yaşlı, Kırılgan Yaşlı) | Kullanılacak kitaplar ve makalelerin tespiti yapıldı. |
2) | Dünya’da ve Türkiye’de evde bakım hizmetlerin tarihçesi | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir. |
3) | Avrupa’da ve Türkiye’de yaşlı bakımı ve evde bakım hizmetleri | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir. |
4) | Türkiye’de Bakım Hizmetleri Uygulamaları | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir. |
5) | Temel Bakım Hizmetlerinde İlgili Kuruluşlar | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili makale incelenecektir. |
6) | Temel Bakım Hizmetlerine Muhtaç Duyan Dezavantajlı Gruplar (Engeliler ve Yaşlılar) | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili makale incelenecektir. |
7) | Ders Tekrarı/Ders dönemi içinde anlatılan konu başlık ve içeriklerinin hatırlatılması. | Quiz sınavı yapılacaktır. |
8) | Vize Haftası | Vize Haftası |
9) | Evde bakım hizmetleri (Yaşlı Bakım) | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili makale incelenecektir. |
10) | Sosyal Politikaların, Temel Bakım Hizmetleri Karşılamasındaki Rolü ve Önemi | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili makale incelenecektir. |
11) | Temel Bakım Hizmetlerinde Meşguliyet Tedavisi | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir. |
12) | Temel Bakım Hizmetlerinde Vaka Yönetimi | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir. |
13) | Bakım Hizmetlerinin Etik ve Hukuksal Boyutu | Sunum yapılacak ve konu ile ilgili kitap incelenecektir. |
14) | Ders Tekrarı/Ders dönemi içinde anlatılan konu başlık ve içeriklerinin hatırlatılması | Quiz sınavı yapılacaktır. |
Ders Notları / Kitaplar: | Derste işlenen kitaplar, makaleler ve sunumlarda hazırlanan notlar "Ois Sistemi" ve E-Öğrenme" sistemi üzerinde paylaşılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | 1-Türk Tabipler Birliği, “Evde Bakım Hizmetleri ile İlgili Sağlık Emek ve Meslek Örgütlerinin Görüş ve Yaklaşımları, Türk Tabipler Birliği Yayınları, Ankara (2016) 2- Aydın, Dursun, “Evde Bakım Hizmetleri”, Sağlıklı Nesiller Derneği, Ankara (2005) 3-Avrupa’da Evde bakım hizmetleri World health organization 2008), Sağlıklı Kentler Birliği (2013) 4-Genç, Yusuf ve Barış, İsmail, “Yaşlı Bakım Hizmetlerinde Çağdaş Yaklaşım: Kurumsal Bakım Yerine Evde Bakım Hizmetlerinin Güçlendirilmesi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,2015 1(3) 5-Ceylan, Harun: “Yaşlılık Sosyolojisi”, Nobel akademik yayıncılık, Aralık, 2016 6-Danış, M. Z. Yaşlıların Evde Bakım Gereksinimleri ve Evde Bakıma İlişkin Düşünceleri: Başarılı Yaşlanma ve Yaşlı Bakım Modelleri. Ankara, Güç-Vak Yayınları, Sosyal Hizmet Dizisi I, 2004 7-Taşçı, Faruk, “Yaşlılara Yönelik Sosyal Politikalar: İsveç, Almanya, İngiltere ve Almanya örnekleri”, Çalışma ve Toplum Dergisi, 2010/1, s. 175-202 8-Çolak, Murat, Özer, Yunus Emre, “Sosyal Politika Anlamında Aktif Yaşlanma Politikalarının Ulusal ve Yerel Düzeydeki Analizi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14.(55), s.115-124, 2015 9-Özbabalık Adapınar, B.Demet, “Temel Bakım Hizmetleri, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını, 4 baskı, Eskişehir (2015) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
2 |
5 |
3 |
4 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
2) Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir. | ||||||||||||||
3) Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
4) Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır. | ||||||||||||||
5) Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır. | ||||||||||||||
6) Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır. | ||||||||||||||
7) Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
8) Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir. | ||||||||||||||
9) Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir. | ||||||||||||||
10) Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
11) Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır. | ||||||||||||||
12) Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir. | 4 |
2) | Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir. | 4 |
3) | Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. | 4 |
4) | Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır. | 4 |
5) | Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır. | 4 |
6) | Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır. | 4 |
7) | Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
8) | Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir. | 4 |
9) | Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir. | 4 |
10) | Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
11) | Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır. | 4 |
12) | Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir. | 4 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Seminer | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |