Sosyal Hizmetler
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SCS106
Ders İsmi: Türkiye'nin Toplumsal Yapısı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
4 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÖZE ÇAKIR YÜCE
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi NİHAN KALKANDELER ÖZDİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, toplumsal yapının tanımlanmasında kullanılan temel kavramlar ve kuramlar hakkında bilgi sunularak Türkiye’nin toplumsal yapısını etkileyen temel konular ve toplumsal değişim süreçleri hakkında genel bir bilgi birikimi oluşturmaktır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında; Osmanlı Devleti’nin son döneminden günümüze toplumsal yapının değişimine etki eden yasal, siyasal, sosyal ve ekonomik süreçlerin değerlendirilmesine yönelik temel konulara yer verilecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Toplumsal yapıyı oluşturan temel dinamikler üzerinden modernleşme süreci ve bu sürece yönelik temel kuramlar hakkında teorik bilgi sahibi olunur.
2) Toplumsal değişim süreçlerine etki eden temel değişim hareketleri üzerinden Osmanlı Devleti ve Cumhuriyet Dönemi değişimleri hakkında temel bilgi sahibi olunur.
3) 1950 Yılından itibaren uygulanan planlı kalkınma politikaları hakkında; milli gelir, gelir dağılımı, yoksulluk, işgücüne katılım, işsizlik, sosyal güvenlik vb. temel göstergeler üzerinden temel bilgi sahibi olunur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Toplumsal değişimi şekillendiren temel yasal düzenlemeler hakkında bilgi ve bilgi kullanımına dönük beceri kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1)
2.1) Nüfus, aile, toplumsal cinsiyet, kentleşme kavramları kullanılarak Türkiye’de göç politikasının değerlendirilmesi mümkün olur.
Öğrenme Yetkinliği
1) Cumhuriyet, devrimler ve toplumsal dönüşüm ilişkisi üzerinden Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi siyasal yapılarının karşılaştırılma yetkinliği kazanılır.
2) Tek partili hayat Döneminde siyaset ve demokrasi ilişkisini değerlendirme yetkinliği kazanılır.
3) Osmanlı Devleti modernleşme süreci ve tek parti dönemi politikaları üzerinden uygulanan iktisadi politikaların değerlendirilmesi mümkün olur.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çok partili hayata geçiş ve uygulama döneminde siyaset ve demokrasi ilişkisini değerlendirmek mümkün olur.
2) Kent, kentli, kentleşme, kentlileşme kavramlarının gelişim süreçleri üzerinden Türkiye’de kentleşme sürecine yönelik temel bilgi birikimi elde edilir
3)
4.1) Küreselleşme, toplumsal değişim, ekonomik ve sosyal kalkınma, yoksulluk, sosyal politika, eğitim, kültür, sivil toplum vb. kavramlar üzerinden küreselleşme ve toplumsal yapı arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olunur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, dersin işleniş yöntemi, içerik bilgisi,kaynak kitap, sınavlar ve not sistemi ile derse yönelik beklenti ve önerilerin paylaşılması Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
2) Toplumsal Yapı Kavramına Yönelik Temel Kavramlar ve Kuramlar: Modernleşme Süreci ve Kuramları Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video
3) Osmanlı Devleti’nden Günümüze Hukuksal, Toplumsal ve Ekonomik Yapının Temel Dinamikleri Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
4) Türkiye’de Anayasalar ve Hukuk Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
5) Osmanlı Devleti’nden Cumhuriyet Dönemi’ne Toplumsal Yapıdaki Değişim Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
6) Türkiye’de Siyaset ve Demokratik Yapı: 1923-1950 Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
7) Türkiye’de Siyaset ve Demokratik Yapı: 1950-1980 Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
8) Ara sınav Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
9) Türkiye’de Ekonomik Yapı: Modern Türkiye’de Uygulanan İktisadi Politikalar ve Sonuçları Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
10) Planlı Kalkınma Döneminden Günümüze (1950-2000’li Yıllar) İktisadi Politikalar Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
11) Türkiye’de Kentleşme Süreci Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
12) Türkiye’de Göç Dinamikleri ve Göç Politikası Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb
13) Küreselleşme Sürecinin Temel Dinamikleri Üzerinden Günümüzde Türkiye’nin Toplumsal Yapısı Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb
14) Ders Tekrarı/Ders dönemi içinde anlatılan konu başlık ve içeriklerinin hatırlatılması Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.
15) Final Sınavı Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin kaynak kitapları, ders için önerilen süreli yayınlar, ders kapsamında hazırlanan sunum çalışmaları, ders konuları kapsamında değerlendirilen istatistiki bilgiler, içerik analizi yapılan ders yönelik video vb
Diğer Kaynaklar: 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim,(Der.) F. ALPKAYA &B. DURU.
ZENCİRKIRAN, M. (Der) Dünden Bugüne Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, Dora Yayınları: İstanbul.
KALAYCIOĞLU, S. (2012)"Toplumsal Yapı, Toplumsal Kurumlar, Gruplar ve Toplumsal Değişme" içinde ZENCİRKIRAN, M. (Der) Dünden Bugüne Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, Dora Yayınları: İstanbul.
"Osmanlı Hukukunun Temelleri ve Tanzimat Dönemindeki Hukuksal Yeniliklerin Sosyo-Politik Dinamikleri",
G. AKÇA; H. HÜLÜR (2006), Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı: 19, SS: 295-321.
"Türkiye'de Anayasal Düzen: 1920-2012", M. SEVİNÇ,(2012), 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim,(Der.) F. ALPKAYA &B. DURU.
"İkinci Meşrutiyet Düşüncesinin Cumhuriyet'e Tesirleri", T. ASLAN, (2008), D.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, S: 21, SS: 345-378.
İlbeyi, Özer (2012), "Cumhuriyet Döneminde Devrimler, Toplumsal Yaşama Etkileri ve Gündelik Hayat" içinde ZENCİRKIRAN, M. (Der.) Dünden Bugüne Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, Dora Yayınları: İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

8

3

4

5

7

6

9

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir.
2) Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir.
3) Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur.
4) Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır.
5) Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır.
6) Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır.
7) Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
8) Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir.
9) Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir.
10) Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur.
11) Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır.
12) Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir. 4
2) Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir. 4
3) Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. 4
4) Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır. 4
5) Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır. 4
6) Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır. 4
7) Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. 4
8) Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir. 4
9) Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir. 4
10) Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur. 4
11) Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır. 4
12) Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100