Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Burada öğrenci, göç olgusunun tanımı, göçün farklı boyutlarını anlama, İç göç ve dış göçün tanımı ve düzenli ve düzensiz göç kavramlarının anlamlarını öğrenecektir.
|
2) Burada öğrenci, göç kuramları, göç çalışmalarında kullanılan kavramlar, kaynak ülke, hedef ülke ve transit ülke kavramlarının anlamlarını kavrayacaktır.
|
3) Burada öğrenci, insan ticareti kavramı, insan ticareti ile ilgili temel bilgiler, insan ticareti sömürü tipleri ve İnsan ticareti mağdurlarıyla sosyal hizmet uygulamaları arasındaki ilişki konularını öğrenir.
|
4) Burada öğrenci, ulus aşırı alanlar, ulus aşırı alanların özellikleri ve ulus aşırı toplumsal alan türlerini öğrenecektir.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1) Burada öğrenci, göçmenlerin barınma ve beslenme ile ilgili ihtiyaçları, göçmenlerin sağlıkla ilgili ve psikolojik ihtiyaçları ile göçmenlerin eğitim ve çalışma hayatı ile ilgili ihtiyaçları konusunda donanım sahibi olur.
|
Öğrenme Yetkinliği |
1) Burada öğrencinin, Göçle ilgili ulusal mevzuat, göçle ilgili uluslararası mevzuat ve mevzuatlarda geçen göçle ilgili güncel kavramları öğrenmesi beklenmektedir.
|
2) Burada öğrenci, uyum kavramını, göçmenlerin uyumunu açıklayan kuramları ve göçmenlerin uyumunun sağlanması sürecinde sosyal hizmet boyutunu öğrenecektir.
|
3) Burada öğrencinin, dayanışma, göçmen dayanışması ve sivil toplum dayanışması konularını öğrenmesi beklenmektedir.
|
4) Burada öğrenci, Toplumsal kabul kavramı nedir? Toplumsal kabulün sağlanmasında koşullar nelerdir? ve Türkiye’de toplumsal kabulünün görünümü nedir? gibi soruların cevaplarını öğrenecektir.
|
Alana Özgü Yetkinlik |
1) Burada öğrenci, çokkültürcü sosyal hizmet, çokkültürcü sosyal hizmet için bilgi, beceri ve değer ile göçmenler ve çokkültürcü sosyal hizmet konularını öğrenecektir.
|
2) Burada öğrenci, sosyal hizmetin tanımı, sosyal hizmet ve mültecilik alanının ilişkisi ve mülteci ve sığınmacılara yönelik sosyal hizmet çalışmalarını öğrenir.
|
3) Burada öğrenci, ilk bölümün devamında ayrımcılık, ırkçılık ve yabancı düşmanlığı kavramları, göçmen karşıtlığını açıklayan kuramlar ve ayrımcılığa karşı sosyal hizmet uygulamasını öğrenecektir.
|
4) Burada öğrenci, Beceri tanımı, sosyal hizmet becerilerinin neler olduğu, sosyal hizmet uzmanlarının sahip olması gereken beceriler ve mültecilerle çalışırken sahip olunması gereken beceriler konusunu öğrenir ve bu noktada bir beceri kazanmış olur.
|
5) Burada öğrenci, Türkiye’nin uluslararası göç politikasının seyri, sosyal hizmet alanında göçmen ve sığınmacılara yönelik politikalar ile sosyal hizmet uzmanlarının göçle ilgili politikaları etkilemesi konularını öğrenecektir.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Göç olgusu; düzenli ve düzensiz göç |
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
Filiz Göktuna Yaylacı, Göçler Çağında Sosyal Hizmetler, Göçe İlişkin Temel Kavramlar ve Kuramsal Yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
|
2) |
Göç kuramları ve göç çalışmalarında temel kavramlar |
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
Filiz Göktuna Yaylacı, Göçler Çağında Sosyal Hizmetler, Göçe İlişkin Temel Kavramlar ve Kuramsal Yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
|
3) |
Göç mevzuatı |
https://www.goc.gov.tr/ulusal-mevzuat
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
|
4) |
Çokkültürcü sosyal hizmet |
Özge Özgür, Çokkültürcü Sosyal Hizmet: Eleştirel Bir Bakış, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 21, Sayı 2, Ekim 2010
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
|
5) |
Göçmenlerin psiko-sosyal ihtiyaçları |
Pınar Uyan Semerci, Laden Yurttagüler, Birlikte Yaşamak Projesi Göç Alanında Saha Çalışanları İhtiyaçlar ve Öneriler Raporu, İstanbul, Aralık 2018
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
|
6) |
Mülteci ve sığınmacılarla sosyal hizmet |
Filiz Göktuna Yaylacı, Kuramsal ve Uygulama Boyutları ile Türkiye'de Sığınmacı, Mülteci ve Göçmenlerle Sosyal Hizmetler, Türkçe Seri By Transnational Press London
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
|
7) |
İnsan ticareti mağdurlarıyla sosyal hizmet |
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
Filiz Göktuna Yaylacı, Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
|
8) |
Göçmenlerin uyumu |
Mithat Arman KARASU, Karasu, M. (2017). Göç ve Uyum Sorunu, Uluslararası, 11Kamu Yönetimi Sempozyumu Bildiriler Kitab, 631-649.
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
|
9) |
Ulusaşırı toplumsal alanlar |
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi |
10) |
Göçmen dayanışması ve göçmen sivil toplumu |
Akman, K. (2018). Göç Yönetiminde Yerel Yönetimler ve STK İşbirliği. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 1(3), 452-466.
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
|
11) |
Toplumsal kabul ve ayrımcılık I |
Sezgin, A. A., & Yolcu, T. (2016). Göç ile Gelen Uluslararası Öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci, Humanitas, 4(7), 417-436.
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
|
12) |
Toplumsal kabul ve ayrımcılık II |
Sezgin, A. A., & Yolcu, T. (2016). Göç ile Gelen Uluslararası Öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci, Humanitas, 4(7), 417-436.
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
|
13) |
Göçmenlerle çalışmada gerekli sosyal hizmet becerileri |
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi |
14) |
Göç politikasına sosyal hizmetin etkisi |
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
Filiz Göktuna Yaylacı, Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: |
Emrah AKBAŞ, Melek Zubaroğlu Yanardağ, Umut Yanardağ, Göç ve Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, İstanbul
Filiz Göktuna Yaylacı, Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, Eskişehir, 2018
Özge Özgür, Çokkültürcü Sosyal Hizmet: Eleştirel Bir Bakış, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 21, Sayı 2, Ekim 2010
Pınar Uyan Semerci, Laden Yurttagüler, Birlikte Yaşamak Projesi Göç Alanında Saha Çalışanları İhtiyaçlar ve Öneriler Raporu, İstanbul, Aralık 2018
Mithat Arman KARASU, Karasu, M. (2017). Göç ve Uyum Sorunu, Uluslararası, 11. Kamu Yönetimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 631-649.
Akman, K. (2018). Göç Yönetiminde Yerel Yönetimler ve STK İşbirliği. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 1(3), 452-466.
Sezgin, A. A., & Yolcu, T. (2016). Göç ile Gelen Uluslararası Öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci, Humanitas, 4(7), 417-436. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir. |
5 |
2) |
Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir. |
5 |
3) |
Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. |
5 |
4) |
Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır. |
3 |
5) |
Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır. |
5 |
6) |
Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır. |
5 |
7) |
Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
8) |
Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir. |
5 |
9) |
Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir. |
5 |
10) |
Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
11) |
Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır. |
5 |
12) |
Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir. |
3 |