Sosyal Hizmetler
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SCS204
Ders İsmi: Sosyal Hizmette Görüşme İlke ve Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÖZE ÇAKIR YÜCE
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sosyal Hizmet alanında okuyan öğrencilerin, mesleklerinin temel unsurlarından olan görüşme ve ilke tekniklerini ayrıntılı bir şekilde öğrenmelerini sağlamak dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği: Sosyal Hizmetler alanının başat unsurlarından olan Görüşme ilke ve Tekniklerinin kavramsal, kuramsal ve uygulama boyutlarının öğrenilmesi dersin genel içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenci derste 14 hafta süresince işlenecek konuları, temel başlangıç bilgileri ve ders ile ilgili yerine getirmesi gereken sorumlulukları bilir.
2) Sosyal Hizmetlerde Görüşmenin önemini, özelliklerini, diğer görüşme türlerinden ayırıcı yönlerini bilir.
3) Görüşme sürecinin aşamaları ve ilgili tekniklerinin -Problemi keşfetme aşaması -Gelişim aşaması: sorun çözme müdahaleleri -Gelişimsel evre: daha fazla problem çözme müdahalesi aşamalarının nasıl uygulanacağını öğrenir.
4) Görüşme Sürecinin Aşamaları ve İlgili tekniklerinin -Gelişimsel aşama: soru sorma teknikleri, -Sonlandırma ve değerlendirme aşamalarının ne olduğunu mesleki alanda nasıl uygulayacağını öğrenir.
5) Sosyal hizmetler alanında dezavantajlı gruplar ile yapılan görüşmenin kayıtlarının nasıl tutulması gerektiğini ve raporlamanın nasıl yapılması gerektiğini öğrenir.
6) Yoksul, çocuk, ergen, yaşlı, şiddete maruz kalmış kadın ve çocuk, engelli, göçmen, cinsel istismar gibi hassasiyette sahip müracaatçılar ile görüşme yaparken nelere dikkat etmesi gerektiğini öğrenir
7) İyi bir görüşmede görüşmeyi yapan Sosyal Hizmet Uzmanın sahip olması gereken özelliklerinin neler olduğunu öğrenir.
8) Dersde öğrendiği bilgileri, ara sınavda aktarabilir.
9) Dersde incelenen örnek görüşme ile öğrenci görüşme teknik ve ilkelerinin nasıl uygulandığını öğrenir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) En az iki öğrenciden oluşan gruplar, rol oynama tekniğini kullanarak, dersde öğrendikleri görüşme teknik ve ilkelerinin uygulamalı olarak sunumunu yapabilir. Bu sayede öğrendiği bilgileri daha kalıcı olarak öğrenir.
2) En az iki öğrenciden oluşan gruplar, rol oynama tekniğini kullanarak, dersde öğrendikleri görüşme teknik ve ilkelerinin uygulamalı olarak sunumunu yapabilir. Bu sayede öğrendiği bilgileri daha kalıcı olarak öğrenir.
3) En az iki öğrenciden oluşan gruplar, rol oynama tekniğini kullanarak, dersde öğrendikleri görüşme teknik ve ilkelerinin uygulamalı olarak sunumunu yapabilir. Bu sayede öğrendiği bilgileri daha kalıcı olarak öğrenir.
4) En az iki öğrenciden oluşan gruplar, rol oynama tekniğini kullanarak, dersde öğrendikleri görüşme teknik ve ilkelerinin uygulamalı olarak sunumunu yapabilir. Bu sayede öğrendiği bilgileri daha kalıcı olarak öğrenir.
5) Öğrenci ders süresince öğrendiği bilgileri tekrar eder ve pekiştirir.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin genel tanıtımı, Görüşme Kavramı ve İletişim Süreci -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
2) Sosyal hizmet görüşme tekniklerinin tanımlanması ve ayırt edici özelliklerinin belirlenmesi -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin & Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
3) Görüşme sürecinin aşamaları ve ilgili teknikler-1 -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
4) Görüşme Sürecinin Aşamaları ve İlgili teknikler-2 -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
5) Kayıt Tutma ve Raporlama -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
6) Dezavantajlı Gruplar ile Görüşme İlkeleri -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
7) İyi Görüşmenin Özellikleri -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin & Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
8) Ara Sınav -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
9) Görüşme Örneği İnceleme -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna
10) Uygulamalı Görüşme Örneği Öğrenci sunum konusuna uygun kaynakları kullanabilir.
11) Uygulamalı Görüşme Örneği Öğrenci sunum konusuna uygun kaynakları kullanabilir.
12) Uygulamalı Görüşme Örneği Öğrenci sunum konusuna uygun kaynakları kullanabilir.
13) Uygulamalı Görüşme Örneği Öğrenci sunum konusuna uygun kaynakları kullanabilir.
14) Genel Tekrar -Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi -Görüşme Teknikleri Aytül Ayşe Özdemir ve Yavuz Tuna

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sosyal Hizmetlerde Görüşme Teknikleri- Alfred Kadushin ve Goldie Kadushin
Diğer Kaynaklar: -Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikleri ve İlkeleri
Bradford W. Sheafor - Charles C. Horejsi

-Görüşme Teknikleri
Aytül Ayşe Özdemir -Yavuz Tuna





Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir.
2) Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir.
3) Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur.
4) Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır.
5) Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır.
6) Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır.
7) Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
8) Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir.
9) Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir.
10) Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur.
11) Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır.
12) Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sosyal çalışma alanında temel düzeyde kavramsal ve teorik bilgiye sahiptir. 4
2) Mesleki bilgiye sahip bir meslek elemanı olarak; edindiği teorik bilgiyi çalışma ortamına aktarabilir, insan ilişkileri ve mesleki iletişim becerisini kullanabilir. 4
3) Sosyal müdahale sürecinde gerekli doküman, belge ve raporların hazırlanma ve kayıt süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. 4
4) Dünyada ve Türkiye'de sosyal politika uygulamalarını analiz edebilme becerisi kazanır. 4
5) Stres yönetimi ve vaka analizi yapabilme becerisi kazanır. 4
6) Araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu birikimi çalışma alanında kullanabilme becerisi kazanır. 4
7) Sosyal hizmetlerde mesleki görüşme teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. 4
8) Sözlü ve yazılı olarak iletişim becerilerini etkin kullanabilir. 4
9) Sosyal çalışma alanında kullanılan temel yasal çerçeve ve mevzuat hükümlerini kullanabilir. 4
10) Sosyal hizmet kuruluşlarını tanır ve kuruluş faaliyet alanları hakkında bilgi sahibi olur. 4
11) Sosyal çalışma alanında sunulan temel bakım hizmetleri hakkında nitelik ve niceliksel düzeyde bilgi sahibi olur ve edindiği bilgiyle alanda çalışabilme becerisi kazanır. 4
12) Sosyal çalışma alanına yönelik hizmet uygulamalarının ulusal ve uluslararası karşılaştırmasını ve takibini gerçekleştirebilir. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100