İş Sağlığı ve Güvenliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC122
Ders İsmi: Sivil Savunma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MUHAMMED ENES ZORLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ŞİMAL ŞAHİNOĞLU YAYLA
Öğr.Gör. DİLEK SAKA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sivil savunma ve sivil korunmanın tarihsel gelişimi konusuna hakim olan öğrencilerin, KBRN olaylarına karşı korunma yöntemleri hakkında uygulanabilir bilgi sahibi olmalarıdır.
Dersin İçeriği: Sivil savunmanın tanımı ve tarihsel gelişimi, Sivil korunma, Kimyasal savaşın tanımı, kimyasal savaş maddelerinin genel ayrımı, Kimyasal savaş maddelerinden kişisel temizlenme, Biyolojik savaş maddeleri tanımı ve özellikleri, Radyasyon belirtileri, Radyasyondan korunmada ana prensipler ve alınacak tedbirler, Nükleer silahlar ve klasik silahlar arasındaki farklar, Atom ve hidrojen bombaları, Nükleer silahların etkileri, İkaz alarm işaretleri, sığınaklar, gizlenme ve karartma

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sivil Savunma kavramının tanımının yapılması ve tarihsel süreçteki gelişiminin öğrenilmesi
2) Sivil Korunma kavramının içeriğinin öğrenilmesi ve neleri kapsadığının anlaşılması
3) Kimyasal savaş kavramının öğrenilmesi ve kimyasal savaşta kullanılan maddelerin incelenmesi
4) Biyolojik savaş maddelerinin tanımının öğrenilmesi ve özelliklerinin incelenmesi
5) Radyasyon tanımının öğrenilmesi ve özelliklerinin incelenmesi
6) Radyasyondan korunmada uygulanacak ana prensiplerin öğrenilmesi ve tedbirlerin alınması
7) Nükleer silahlar ile klasik silahların incelenmesi ve arasındaki farkların öğrenilmesi
8) Atom ve hidrojen bombalarının özelliklerinin incelenmesi ve arasındaki farkların öğrenilmesi
9) Nükleer silahların günümüzdeki etkilerinin öğrenilmesi
10) Sığınak, gizlenme ve karartma gibi kavramların öğrenilmesi ve ikaz alarm işaretlerinin kavranması
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kimyasal savaş maddelerinden kişisel temizlenme uygulamalarının öğrenilmesi
2) Biyolojik savaş maddelerinden kişisel korunma ve temizlenme yöntemlerinin öğrenilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sivil savunmanın tanımı ve tarihsel gelişimi KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
2) Sivil korunma KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
3) Kimyasal savaşın tanımı, kimyasal savaş maddelerinin genel ayrımı KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
4) Kimyasal savaş maddelerinden kişisel temizlenme KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
5) Biyolojik savaş maddeleri tanımı ve özellikleri KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
6) Biyolojik savaş maddelerinden korunma ve temizlenme KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
7) Radyasyon tanımı ve özellikleri KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
8) Ara Sınav
9) Radyasyon belirtileri ve korunma yöntemleri KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
10) Radyasyondan korunmada ana prensipler ve alınacak tedbirler KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
11) Nükleer silahlar ve klasik silahlar arasındaki farklar KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
12) Atom ve hidrojen bombaları KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
13) Nükleer silahların etkileri KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı
14) İkaz alarm işaretleri, sığınaklar, gizlenme ve karartma KBRN Savunma ve Güvenlik ders kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak öğrenci ile paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Öğretim görevlisinin ders notları, AFAD sitesi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

7

8

9

10

11

12

4

6

Program Kazanımları
1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında işyerinde meydana gelebilecek iş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenmesine ilişkin konularda yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir.
2) Temel bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi karşılaştığı mesleki sorunların çözümünde kullanır.
3) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülükleri ile ilgili güncel mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular.
4) İşletmelerin sahip olması gereken, özellikle İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin OHSAS 18001, ISO 9001, ISO 14001 gibi standartlara ya da süreçlere uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
5) İşletmelerdeki tüm birimlerle işbirliği içinde olur ve bu birimlerin de iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin süreçlere katılımını sağlar.
6) İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin olarak iş güvenliği malzemelerinin, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarının özelliklerini bilir, iş güvenliği eğitimlerini planlar ve uygular, gerekli ölçüm tekniklerini ve metotlarını kullanır, kayıt ve raporlama faaliyetlerini yürütür.
7) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
8) Kimyasalların tehlikelerini tanımlayarak işyerlerine ilişkin risk analizleri yapar, elektrik tehlikelerinden ve yangından korunmak için gerekli tedbirleri alır ve işyerlerindeki makine ve teçhizat hakkında bilgi sahibi olur, bunları etkin şekilde kullanır veya kullananları iş sağlığı ve güvenliği kurallarını dikkate alarak çalışmalarını sağlar.
9) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgi teknolojilerini kullanır.
10) Bir yabancı dili kullanarak iş sağlığı ve güvenliği alanındaki bilgileri takip eder.
11) Meslektaşları ile sürekli iletişime özen gösterir.
12) İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların iletilmesi gibi tüm aşamalarda bilimsel, sosyal, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.
13) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki literatürü izler, değerlendirir ve uygular.
14) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerilerini geliştirir.
15) İşverenler ile çalışanların iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin tüm konularda iletişimini sürekli kılar.
16) İş yaşamında sorumluluk alır, yetki alarak gereğini yerine getirebilme becerisi kazanır ve bu sayede özgüven kazanır.
17) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
18) Genel ahlaki ve mesleki etik değerlere önem verir.
19) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.
20) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak hem bireysel hem de grup içerisinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında işyerinde meydana gelebilecek iş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenmesine ilişkin konularda yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir.
2) Temel bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi karşılaştığı mesleki sorunların çözümünde kullanır.
3) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülükleri ile ilgili güncel mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular.
4) İşletmelerin sahip olması gereken, özellikle İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin OHSAS 18001, ISO 9001, ISO 14001 gibi standartlara ya da süreçlere uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
5) İşletmelerdeki tüm birimlerle işbirliği içinde olur ve bu birimlerin de iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin süreçlere katılımını sağlar.
6) İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin olarak iş güvenliği malzemelerinin, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarının özelliklerini bilir, iş güvenliği eğitimlerini planlar ve uygular, gerekli ölçüm tekniklerini ve metotlarını kullanır, kayıt ve raporlama faaliyetlerini yürütür.
7) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
8) Kimyasalların tehlikelerini tanımlayarak işyerlerine ilişkin risk analizleri yapar, elektrik tehlikelerinden ve yangından korunmak için gerekli tedbirleri alır ve işyerlerindeki makine ve teçhizat hakkında bilgi sahibi olur, bunları etkin şekilde kullanır veya kullananları iş sağlığı ve güvenliği kurallarını dikkate alarak çalışmalarını sağlar.
9) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgi teknolojilerini kullanır.
10) Bir yabancı dili kullanarak iş sağlığı ve güvenliği alanındaki bilgileri takip eder.
11) Meslektaşları ile sürekli iletişime özen gösterir.
12) İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların iletilmesi gibi tüm aşamalarda bilimsel, sosyal, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.
13) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki literatürü izler, değerlendirir ve uygular.
14) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerilerini geliştirir.
15) İşverenler ile çalışanların iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin tüm konularda iletişimini sürekli kılar.
16) İş yaşamında sorumluluk alır, yetki alarak gereğini yerine getirebilme becerisi kazanır ve bu sayede özgüven kazanır.
17) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
18) Genel ahlaki ve mesleki etik değerlere önem verir.
19) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.
20) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak hem bireysel hem de grup içerisinde çalışır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %