İş Sağlığı ve Güvenliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC124
Ders İsmi: Bilgi Teknolojileri Kullanımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÖKHAN DİLEK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. HAKAN ÇAKAN
Öğr.Gör. GÖKHAN DİLEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bireyin işletim sisteminin işlevlerini tanımlayabilmesi, bilişimde güvenlik, etik ve bulut konularında bilgi sahibi olabilmesi, etkili sunumlar hazırlayabilmesi ve basit hesaplamalar yapabilmesi amaçlanarak dersin içeriği şekillendirilmiştir.
Dersin İçeriği: İşletim sistemleri; Bilişim güvenliği; Bilişim etiği; Bulut bilişim; Sunu hazırlama (MS PowerPoint); Hesap çizelgesi (MS Excel); İnsan ve Teknoloji

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İşletim sistemini tanımlayabilir.
2) İşletim sisteminin temel bileşenlerini sıralayabilir.
3) İşletim sisteminin bileşenlerinin görevlerini açıklayabilir.
4) İşletim sistemi türlerini ayırt edebilir.
5) Bilişim güvenliğini tanımlayabilir.
6) Kötü amaçlı yazılımları tanıyabilir.
7) Kötü amaçlı yazılımlara karşı alınacak önlemleri açıklayabilir.
8) İnternet güvenliğinin nasıl sağlanacağını açıklayabilir.
9) Bilişim etiği kavramını tanımlayabilir.
10) Bilişim etiğinin önemini açıklayabilir.
11) Bilişim ve internet hukukunu tanımlayabilir.
12) Bilişim etiği kurallarını açıklayabilir.
13) İnternette uyulması gereken etik kurallarını açıklayabilir.
14) Bulut bilişimi tanımlayabilir.
15) Bulut bilişimin özelliklerini açıklayabilir.
16) Bulut bilişimin bileşenlerini ve altyapısını açıklayabilir.
17) Bulut uygulamalarını listeleyebilir.
18) MS PowerPoint program ara yüzünü, araç çubuklarını, şerit ve sekmeleri tanır ve özelliklerini söyleyebilir.
19) Slayt ve sunu kavramlarını açıklayabilir.
20) Slaytlar içerisindeki öğelere animasyon verebilir.
21) Sunum gösteri ayarlarını bilir ve özellikleri kullanabilir.
22) MS Excel program ara yüzünü, araç çubuklarını, şerit ve sekmeleri tanır ve özelliklerini söyleyebilir.
23) Bilgi toplumunun yaşam biçimini açıklayabilir.
24) Bilgi toplumunda teknolojinin önemini açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) MS PowerPoint programında yeni sunu açma, var olan sunuyu açma, sunu kaydetme gibi dosya işlemlerini yapabilir.
2) MS PowerPoint programında tema değiştirme, slayt ekleme, slayt silme, slayt düzeni değiştirme ve nesne ekleme işlemlerini yapabilir.
3) MS PowerPoint programında slaytlara geçişler ekleyebilir.
4) Sunuyu yazdırabilir.
5) Yeni hesap çizelgesi açma, var olan çizelgeyi açma, çizelgeyi kaydetme gibi dosya işlemlerini yapabilir.
6) Satır, sütun kavramlarını tanır ve veri girişi ile ilgili işlemleri yapabilir.
7) MS Excel programında veriler üzerinde düzenlemeler yapabilir.
8) MS Excel programında basit formülleri tanır ve verilen amaca yönelik formül yazabilir.
9) MS Excel programında grafik türlerini tanır, verilere göre grafik ekleyebilir ve düzenleyebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İşletim Sistemleri Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
2) Bilişim Güvenliği Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
3) Bilişim Güvenliği (Güvenli İnternet) Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
4) Bilişim Etiği Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
5) Bulut Bilişim Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
6) Sunu Hazırlama (MS PowerPoint): Kullanıcı Arayüzü; Dosya İşlemleri; Sunu Yapısı; Sununun Görsel Tasarımı Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
7) Sunu Hazırlama (MS PowerPoint): Efektler; Sunu gösteri ayarları; Sunuyu çalıştırma; Sunuyu yazdırma Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
8) 1. Ara Değerlendirme Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
9) Sunu Hazırlama (MS PowerPoint): Genel Tekrar Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
10) Hesap Çizelgesi (MS Excel): Kullanıcı Arayüzü; Dosya İşlemleri; Veri biçimlendirme; Hesap çizelgesini düzenleme Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
11) Hesap Çizelgesi (MS Excel): Formüller Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
12) Hesap Çizelgesi (MS Excel): Grafikler Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
13) Hesap Çizelgesi (MS Excel): Genel Tekrar - 2. Ara Değerlendirme Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
14) Toplum ve Teknoloji Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
15) Genel Tekrar; Final ile ilgili bilgilendirme Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları üniversitenin öğrenme yönetim sistemi (Ayvansaray E-Öğrenme) üzerinden haftalık olarak öğrencilerle paylaşılmaktadır.
Diğer Kaynaklar: Aşan, H. (2019). İşletim Sistemlerinin Temelleri, Güncel İşletim Sistemleri. V. Tecim (Ed.), Bilişim Teknolojileri (s. 95-106) içinde. Ankara: Nobel Yayın
Kumtepe, E. G. (2015). İşletim Sistemleri. G. EBY, M. R. Okur, (Ed.), Temel Bilgi Teknolojileri II (s. 2-36) içinde. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3196.
Tekdal, M. (2018). İşletim Sistemlerinin Temelleri, Güncel İşletim Sistemleri. S. B. Kert (Ed.), Bilişim Teknolojileri (s. 101-124) içinde. Ankara: Nobel Yayın
Çalışkan, H. (2015). Bilişim Güvenliği. G. EBY, M. R. Okur, (Ed.), Temel Bilgi Teknolojileri II (s. 38-60) içinde. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3196.
Dönmez, O. (2019). Bilgi Güvenliği. H. F. Odabaşı, Ş. O. Leymun (Ed.), Bilişim Etiği ve Güvenliği içinde. Ankara: Nobel Yayın
Odabaşı, H. F. ve Ozan Leymun, Ş. (2019). Bilişim Etiği ve Güvenliği, Nobel Akademik Yayıncılık
Kumtepe, A. T. (2015). Bilişim Etiği İçinde G. EBY, M. R. Okur, (Eds.), Temel Bilgi Teknolojileri II, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3196.
Aydın, S. (2015). Bulut Bilişim İçinde G. EBY, M. R. Okur, (Eds.), Temel Bilgi Teknolojileri II, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3196.
Üçüncü, H. (2011). Yeni Başlayanlar İçin Bilgisayar Windows 7 ve Microsoft Office 2010. İstanbul: Alfa.
Yıldız, B. (2017). Office 2016 Türkçe. İstanbul: Kodlab.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

20

23

24

26

32

33

19

21

22

25

27

28

29

30

31

Program Kazanımları
1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında işyerinde meydana gelebilecek iş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenmesine ilişkin konularda yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir.
2) Temel bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi karşılaştığı mesleki sorunların çözümünde kullanır.
3) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülükleri ile ilgili güncel mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular.
4) İşletmelerin sahip olması gereken, özellikle İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin OHSAS 18001, ISO 9001, ISO 14001 gibi standartlara ya da süreçlere uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
5) İşletmelerdeki tüm birimlerle işbirliği içinde olur ve bu birimlerin de iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin süreçlere katılımını sağlar.
6) İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin olarak iş güvenliği malzemelerinin, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarının özelliklerini bilir, iş güvenliği eğitimlerini planlar ve uygular, gerekli ölçüm tekniklerini ve metotlarını kullanır, kayıt ve raporlama faaliyetlerini yürütür.
7) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
8) Kimyasalların tehlikelerini tanımlayarak işyerlerine ilişkin risk analizleri yapar, elektrik tehlikelerinden ve yangından korunmak için gerekli tedbirleri alır ve işyerlerindeki makine ve teçhizat hakkında bilgi sahibi olur, bunları etkin şekilde kullanır veya kullananları iş sağlığı ve güvenliği kurallarını dikkate alarak çalışmalarını sağlar.
9) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgi teknolojilerini kullanır.
10) Bir yabancı dili kullanarak iş sağlığı ve güvenliği alanındaki bilgileri takip eder.
11) Meslektaşları ile sürekli iletişime özen gösterir.
12) İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların iletilmesi gibi tüm aşamalarda bilimsel, sosyal, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.
13) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki literatürü izler, değerlendirir ve uygular.
14) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerilerini geliştirir.
15) İşverenler ile çalışanların iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin tüm konularda iletişimini sürekli kılar.
16) İş yaşamında sorumluluk alır, yetki alarak gereğini yerine getirebilme becerisi kazanır ve bu sayede özgüven kazanır.
17) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
18) Genel ahlaki ve mesleki etik değerlere önem verir.
19) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.
20) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak hem bireysel hem de grup içerisinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında işyerinde meydana gelebilecek iş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenmesine ilişkin konularda yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir.
2) Temel bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi karşılaştığı mesleki sorunların çözümünde kullanır.
3) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülükleri ile ilgili güncel mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular.
4) İşletmelerin sahip olması gereken, özellikle İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin OHSAS 18001, ISO 9001, ISO 14001 gibi standartlara ya da süreçlere uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
5) İşletmelerdeki tüm birimlerle işbirliği içinde olur ve bu birimlerin de iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin süreçlere katılımını sağlar.
6) İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin olarak iş güvenliği malzemelerinin, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarının özelliklerini bilir, iş güvenliği eğitimlerini planlar ve uygular, gerekli ölçüm tekniklerini ve metotlarını kullanır, kayıt ve raporlama faaliyetlerini yürütür.
7) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
8) Kimyasalların tehlikelerini tanımlayarak işyerlerine ilişkin risk analizleri yapar, elektrik tehlikelerinden ve yangından korunmak için gerekli tedbirleri alır ve işyerlerindeki makine ve teçhizat hakkında bilgi sahibi olur, bunları etkin şekilde kullanır veya kullananları iş sağlığı ve güvenliği kurallarını dikkate alarak çalışmalarını sağlar.
9) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgi teknolojilerini kullanır.
10) Bir yabancı dili kullanarak iş sağlığı ve güvenliği alanındaki bilgileri takip eder.
11) Meslektaşları ile sürekli iletişime özen gösterir.
12) İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların iletilmesi gibi tüm aşamalarda bilimsel, sosyal, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.
13) İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki literatürü izler, değerlendirir ve uygular.
14) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerilerini geliştirir.
15) İşverenler ile çalışanların iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin tüm konularda iletişimini sürekli kılar.
16) İş yaşamında sorumluluk alır, yetki alarak gereğini yerine getirebilme becerisi kazanır ve bu sayede özgüven kazanır.
17) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
18) Genel ahlaki ve mesleki etik değerlere önem verir.
19) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.
20) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak hem bireysel hem de grup içerisinde çalışır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 80
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 20
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 80
Toplam % 100