Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIS306
Ders İsmi: Sistem Güvenliği ve Siber Güvenlik Stratejileri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi FATİH ŞAHİN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. FAZLI YILDIRIM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Siber güvenlik temel kavramları, siber saldırı ve siber savunma araçları ve yöntemleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibi olmak. Kritik altyapılardaki sistemlerinin güvenliği konusunda yetenek sahibi olmak.
Dersin İçeriği: Siber güvenlik saldırı ve savunma araçları. Siber güvenlik kapsamında kritik altyapılar. Siber saldırı ve savunma yöntem teknikleri ve uygulamaları

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Siber güvenlik, bilgi güvenliği ve siber uzay tanımlayabilir.
2) Siber güvenlikte yapılan atak tiplerini listeleyebilir.
3) Bilişim hukuku, uluslararası standartlar ve karşı tedbirlerin siber güvenlikle ilişkisini açıklayabilir.
4) Bilgisayar ve ağ güvenliği konusundaki zararlı yazılımları ve karşı tedbirleri listeleyebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siber güvenlik problemi, Siber güvenlik temel kavramları Yok
2) İnternet’in tarihi, Siber güvenlik unsurları ve süreçleri Yok
3) Siber uzay ve siber uzayın temel özellikleri Yok
4) Siber Suçlar: Kimlik çalma ve taklit etme, Bilgisayar korsanlığı Yok
5) Siber uzayda terörizm ve organize suçlar, Siber Hukuk Yok
6) Siber saldırı kaynakları, Gelişmiş siber saldırıları izleme ve önleme Yok
7) Siber saldırı türleri, Siber savunma sistemleri Yok
8) Bilgisayarda suç sorgulaması-Terminoloji- Bilgisayarlarda delil arama ve el koyma– Delil işleme ve rapor yazımı. Proje Sunumları Yok
9) Bilgi güvenliği ve Kontrolü-Risk yönetimi- Değerlendirme ve tedbir geliştirme-Güvenlik ve farkındalık eğitimleri. Proje Sunumları Yok
10) Kriptoloji- Veri tümlüğü- Karşılıklı güven ve kullanıcı yetkilendirme- Uygulama güvenliği (eposta, web, IP-sec)- Ağlarda güvenlik (VPN, VLAN). Proje Sunumları yok
11) Atak tipleri ve güvenlik riskleri-Karşı tedbirler- Prensipler ve pratik güvenlik uygulamaları. Proje Sunumları Yok
12) ISO/IEC-27032 Siber güvenlik rehberi Proje Sunumları Yok
13) Siber güvenlikte güncel konular ve genel tekrar. Proje Sunumları yok
14) Genel Tekrar Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dr.Fatih ŞAHİN'in Siber Güvenlik konulu ders notları
Diğer Kaynaklar: 1. Hackerlığa Giriş, Yazar: İsmail Bülbül, Poyraz Emre Bingöl, Yayınevi: Hayykitap
2. Etik Hackerlığa Giriş 2, Yazar: Vahap Eren, Poyraz Emre Bingöl, İsmail Bülbül, Yayınevi: Hayykitap
3. Anurag Kumar, D. Manjunath, Joy Kuri, D. Manjunath and Joy Kuri
4. ITU, “ITU_T X.1205 sayılı Tavsiye Kararı, Siber Güvenliğe Genel Bakış”, 2008
5. Bilgi Güvenliği Politika Konseyi, "Kritik Altyapılar için Bilgi Güvenliği Önlemleri Üzerine Eylem Planı, Karar", s.2,
6. Securitiy Study Guide/Emmett Dulaney
7. Her Yönüyle Siber Savaş/ Hasan Çiftçi
8. Elgin M. Brunner and Manuel Suter, "Uluslararası CIIP El Kitabı
9. Hacking Interface, Yazar: Hamza Elbahadır Yayınevi: Kodlab

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Yönetim Bilişim Sistemleri çalışmalarını yürütmeyi sağlayacak kavram ve yetkinliklerin kazandırılması. Yönetim ve bilişim bilimleri yöntemlerini güncel sorunları çözümlemede veya ihtiyaçları gidermede kullanabilme becerisi
2) Organizasyonlarda karşılaşılan problemleri tanıma, anlama, analiz etme, çözüm üretme ve veriye dayalı karar verme için gerekli matematik, istatistik ve çözümleme bilgilerine sahip olabilme.
3) Organizasyonların ihtiyaç duyduğu nitelikli çalışanlarda olması gereken işletme ve bilişim alanındaki bilgilere sahip olabilme.
4) En az Avrupa düzeyinde yabancı dil bilgisine ve en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
5) Çalıştığı kurumun bilişim alanındaki hedef ve amaçlarını belirleyebilme ve etkili proje yönetimi tekniklerini kullanabilme.
6) Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi.
7) Alanın dinamik doğası gereği öğrenme gereksiniminin süreklilik gerektirdiğini kavrayabilme, uzaktan eğitim yöntemiyle yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme.
8) Yönetim Bilişim Sistemleri ile ilgili konularda araştırma ve çalışma yapabilme.
9) Yönetim ve bilişimin kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına etiğe uygun şekilde aktarabilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim Bilişim Sistemleri çalışmalarını yürütmeyi sağlayacak kavram ve yetkinliklerin kazandırılması. Yönetim ve bilişim bilimleri yöntemlerini güncel sorunları çözümlemede veya ihtiyaçları gidermede kullanabilme becerisi 4
2) Organizasyonlarda karşılaşılan problemleri tanıma, anlama, analiz etme, çözüm üretme ve veriye dayalı karar verme için gerekli matematik, istatistik ve çözümleme bilgilerine sahip olabilme. 4
3) Organizasyonların ihtiyaç duyduğu nitelikli çalışanlarda olması gereken işletme ve bilişim alanındaki bilgilere sahip olabilme. 4
4) En az Avrupa düzeyinde yabancı dil bilgisine ve en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1
5) Çalıştığı kurumun bilişim alanındaki hedef ve amaçlarını belirleyebilme ve etkili proje yönetimi tekniklerini kullanabilme. 1
6) Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi. 1
7) Alanın dinamik doğası gereği öğrenme gereksiniminin süreklilik gerektirdiğini kavrayabilme, uzaktan eğitim yöntemiyle yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme. 3
8) Yönetim Bilişim Sistemleri ile ilgili konularda araştırma ve çalışma yapabilme. 4
9) Yönetim ve bilişimin kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına etiğe uygun şekilde aktarabilmek. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %