Aşçılık | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | CKN236 | ||||||||
Ders İsmi: | İstanbul Mutfak Kültürü | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. İREM YALÇIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere İstanbul mutfak kültürünün tarihsel gelişimini ve temel özelliklerini öğretmek, İstanbul mutfağının çeşitliliğini ve zenginliğini keşfetmelerini sağlamak ve İstanbul mutfağı hakkında eleştirel düşünme ve değerlendirme becerileri geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | İstanbul mutfak kültürünün tarihi gelişindeki önemli olaylar, temel özellikleri, coğrafi ve kültürel özellikleri, İstanbul mutfağının çeşitliliğini oluşturan çeşitli mutfak kültürlerinin ve yaşayan etnik azınlıkların İstanbul mutfak kültürüne etkileri konularını kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Hakkında Genel Bilgilendirme | Konulara ilişkin ön okumalar |
2) | İstanbul mutfak kültürünün tarihsel gelişimi | Konulara ilişkin ön okumalar |
3) | İstanbul mutfağının temel özellikleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
4) | İstanbul mutfağının coğrafi ve kültürel özellikleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
5) | İstanbul mutfağının çeşitliliği; Osmanlı Mutfağı | Konulara ilişkin ön okumalar |
6) | İstanbul mutfağının çeşitliliği; Balkan Mutfağı | Konulara ilişkin ön okumalar |
7) | Ara Sınav Öncesi Genel Değerlendirme | Konulara ilişkin ön okumalar |
8) | ARA SINAV | |
9) | İstanbul mutfağının çeşitliliği; Orta Doğu Mutfağı | Konulara ilişkin ön okumalar |
10) | İstanbul mutfağının çeşitliliği; Avrupa Mutfağı | Konulara ilişkin ön okumalar |
11) | İstanbul mutfağının çeşitliliği; Ermeni Mutfağı | Konulara ilişkin ön okumalar |
12) | İstanbul mutfağının çeşitliliği; Rum Mutfağı | Konulara ilişkin ön okumalar |
13) | İstanbul mutfağının çeşitliliği; Musevi Mutfağı | Konulara ilişkin ön okumalar |
14) | Dönem Sonu sınavı Öncesi Genel Tekrar | Konulara ilişkin ön okumalar |
15) | DÖNEM SONU SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Eksen, İ., (2009). Çokkültürlü İstanbul Mutfağı, Everest Yayınları Ünsal, A., (2021). İstanbul’un Lezzet Tarihi, Everest Yayınları Eksen, İ., (2008). İstanbul’un Tadı Tuzu, Everest Yayınları Kaya, G., (2017). Ermeni, Musevi, Rum Evlerinde Pişen Yemekler, Hayy Kitap Yerasimos, M. (2019). 500 Yıllık Osmanlı Mutfağı, Boyut Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||
2) Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | ||||||||||||||||
3) Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | ||||||||||||||||
4) Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
5) Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
6) İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | ||||||||||||||||
7) Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | ||||||||||||||||
8) Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
9) Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. | ||||||||||||||||
10) İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | ||||||||||||||||
12) Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | ||||||||||||||||
13) Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||||||||||||
15) Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | ||||||||||||||||
16) Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | ||||||||||||||||
17) Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | 2 |
2) | Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | 1 |
3) | Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | 1 |
4) | Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | 2 |
5) | Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | 2 |
6) | İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | 1 |
7) | Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | 2 |
8) | Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | 1 |
9) | Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. | 1 |
10) | İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
11) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | 1 |
12) | Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | 4 |
13) | Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | 1 |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 1 |
15) | Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | 1 |
16) | Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | 1 |
17) | Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |