Gastronomi ve Mutfak Sanatları
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC213
Ders İsmi: Beden Eğitimi ve Vücut Geliştirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MERYEM GÜLER YILMAZ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MERYEM GÜLER YILMAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; beden eğitimi ve vücut geliştirme kavramlarını anlamak, vücut geliştirme egzersiz hareketleri için gerekli ekipmanları tanımak, tekniğe uygun bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Beden Eğitimi ve Spor ile İlgili Temel Kavramları, Beden Eğitimi ve Sporun İnsan Organizması Üzerindeki Etkileri, Herkes İçin Spor Kavramı, Yeterli ve Dengeli Beslenme, Kas-İskelet Sistemi, Vücut Kas Gruplarının Tanımlanması, Temel Antrenman Bilgisi, Antrenman Programlarının Hazırlanma İlkeleri, Temel Antrenman Yöntemleri, Vücut Geliştirme Egzersiz Yöntemleri ve İlgili Hareketleri, Vücut Geliştirme Ekipmanları (Makineler, Serbest Ağırlıklar, Cardio Aletleri, Yardımcı Aparatlar vb.), Karşılaşılan Spor Sakatlıkları, Ergojenik Yardım, Doping 1-2 konularının öğretimini kapsamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
2) Beden Eğitimi ve Sporun insan organizması üzerindeki etkilerini öğrenir.
3) Sporun her yaş düzeyinde nelere dikkat edilerek yapıldığı hakkında bilgi sahibi olur.
4) Temel besin kaynaklarını öğrenir ve onları doğru şekilde kullanım hakkında bakış açısı oluşur.
5) İskelet sistemi terminolojisini öğrenir.
6) Kas fizyolojisine, vücuttaki kasların terminolojisine hakim olur.
7) Antrenmanın temel amacı ve görevlerini, antrenmanlarda yüklenme ve dinlenme ilişkisini, antrenman tekniklerini bilir ve ifade eder.
8) Vücut Geliştirme ve Fıtness sporu ile ilgili hareketleri kavrar.
9) Vücut Geliştirme ve Fıtness sporu ile ilgili ekipmanlar hakkında gerekli donanıma sahip olur.
10) Antrenman sırası ve sonrasında görülebilen yaralanmalar, sakatlıklar hakkında bilgi sahibi olur.
11) Spor öncesinde, sırasında ve sonrasında kullanımı uygun olan ve yasak olan beslenme şekillerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Beden Eğitimi ve Spor ile İlgili Temel Kavramlar Sunum
2) Beden Eğitimi ve Sporun İnsan Organizması Üzerindeki Etkileri Sunum
3) Herkes İçin Spor Kavramı, Rekreasyon Sunum
4) Yeterli ve Dengeli Beslenme Sunum
5) İskelet Sistemi Sunum
6) Kas Sistemi ve Vücut Kas Gruplarının Tanımlanması Sunum
7) Temel Antrenman Bilgisi Sunum
8) Vize sınavı
9) Antrenman Programlarının Hazırlanma İlkeleri Sunum
10) Temel Antrenman Yöntemleri Sunum
11) Vücut Geliştirme Egzersiz Yöntemleri ve İlgili Hareketleri, Vücut Geliştirme Ekipmanları (Makineler, Serbest Ağırlıklar, Cardio Aletleri, Yardımcı Aparatlar vb.) Sunum
12) Vücut Geliştirme Egzersiz Yöntemleri ve İlgili Hareketleri, Vücut Geliştirme Ekipmanları (Makineler, Serbest Ağırlıklar, Cardio Aletleri, Yardımcı Aparatlar vb.) Sunum
13) Karşılaşılan Spor Sakatlıkları Sunum
14) Ergojenik Yardım, Doping-1 Sunum
15) Doping-2 ve Dönem Sonu Değerlendirmesi Sunum

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders sunumları haftalık olarak öğrencilerle paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: • Editör: Hayri ERTAN, Spor Bilimlerine Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
• Sporda Beslenme, Aysel Pehlivan, Morpa Kültür Yayınları.
• Antrenman Teorisi, Uğur Dündar, Nobel Akademik Yayıncılık.
• Dönemleme: Antrenman Kuramı ve Yöntemi, T.O.Bompa, Çeviri: Tanju Bağırgan, Spor Yayınevi ve Kitabevi.
• Fiziksel Uygunluk, Prof. Dr. M. Kamil Özer, Nobel Yayın Dağıtım.
• Egzersiz Fizyolojisi Uygulama Klavuzu, Bob Murray, W. Larry Kenney, Çeviri: Tanju Bağırgan, Spor Yayınevi ve Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında kesintisiz iletişim kurabileceği ileri düzeyde İngilizce bilgisine sahip olma.
2) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında toplum sağlığını dikkate alan sorumluluk bilinci kazanma.
3) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında yiyecek-içecek üretimi, tasarlanması ve sunumu hakkında detaylı teknik bilgiye sahip olma.
4) Türk mutfağı ve dünya mutfaklarında gastronomi ve mutfak sanatları uygulamalarına hâkim olma ve özgün fikirlerin önemini kavrama.
5) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında dünya çapındaki gelişme ve değişmelere uyum sağlayabilecek bilgi yeterliliğinde olma.
6) Gastronomi ve mutfak sanatlarının uygulandığı işletmelerin yönetim düzeyinde işleyişlerine hâkim olma
7) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında üretilen ürünlerin ticari amaçla pazarlanması açısından gerekli teknik bilgi ve yöntemlere hâkim olma.
8) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında edindiği bilgileri dünya çapında uygulayabilecek uluslararası bakış açısını kazanma.
9) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında araştırmalar yaparak veri toplama, işleme ve bilgi üretme süreçlerini gerçekleştirebilecek teknik altyapıyı kazanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında kesintisiz iletişim kurabileceği ileri düzeyde İngilizce bilgisine sahip olma.
2) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında toplum sağlığını dikkate alan sorumluluk bilinci kazanma.
3) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında yiyecek-içecek üretimi, tasarlanması ve sunumu hakkında detaylı teknik bilgiye sahip olma.
4) Türk mutfağı ve dünya mutfaklarında gastronomi ve mutfak sanatları uygulamalarına hâkim olma ve özgün fikirlerin önemini kavrama.
5) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında dünya çapındaki gelişme ve değişmelere uyum sağlayabilecek bilgi yeterliliğinde olma.
6) Gastronomi ve mutfak sanatlarının uygulandığı işletmelerin yönetim düzeyinde işleyişlerine hâkim olma
7) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında üretilen ürünlerin ticari amaçla pazarlanması açısından gerekli teknik bilgi ve yöntemlere hâkim olma.
8) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında edindiği bilgileri dünya çapında uygulayabilecek uluslararası bakış açısını kazanma.
9) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında araştırmalar yaparak veri toplama, işleme ve bilgi üretme süreçlerini gerçekleştirebilecek teknik altyapıyı kazanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %