Aşçılık | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | CKN230 | ||||||||
Ders İsmi: | Akdeniz Mutfak Kültürü | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. FATMA ARIN BAŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Akdeniz çanağındaki ülkeleri, sosyo-kültürel, ekonomik, tarım ve mutfak kültürünü anlamak ve analiz etmektir. |
Dersin İçeriği: | Akdeniz ülkelerinin tanıyarak mutfak kültürünü ve yöresel yemeklerini kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders hakkında genel bilgilendirme | |
2) | Akdeniz bölgesi ülkelerin ve genel bilgiler. | Konulara ilişkin ön okumalar |
3) | Kuzeybatı akdeniz bölgesindeki Fransa'nın mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
4) | Kuzeybatı akdeniz bölgesindeki İtalya'nın mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
5) | Kuzeybatı akdeniz bölgesindeki İspanya ve Portekiz'in mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
5) | Kuzeybatı akdeniz bölgesindeki İspanya ve Portekiz'in mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
6) | Kuzeydoğu akdeniz bölgesindeki Yunanistan ve Yugoslavya'nın mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
7) | Ara sınav öncesi genel değerlendirme | Konulara ilişkin ön okumalar |
8) | Ara sınav | Konulara ilişkin ön okumalar |
9) | Kuzeydoğu akdeniz bölgesindeki Türkiye'nin mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
10) | Kuzeydoğu akdeniz bölgesindeki Türkiye'nin mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
11) | Güneybatı akdeniz bölgesindeki Fas - Cezayir - Tunus'un mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
12) | Güneydoğu akdeniz bölgesindeki Libya - Suriye - Mısır'ın mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
13) | Güneydoğu akdeniz bölgesindeki İsrail - Lübnan - Kıbrıs'ın mutfak kültürü. | Konulara ilişkin ön okumalar |
14) | Dönem sonu sınavı öncesi genel tekrar | Konulara ilişkin ön okumalar |
15) | Dönem Sonu Sınavı | Konulara ilişkin ön okumalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2021). ULUSLARARASI GASTRONOMİ Temel Özellikler - Örnek Menüler Ve Reçeteler. Kollektif (2008), Akdeniz Mutfakları: İtalya, Fransa, İspanya, Kuzey Afrika, Ortadoğu, Türkiye, Yunanistan, Balkanlar. |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||
2) Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | ||||||||||||||||
3) Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | ||||||||||||||||
4) Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
5) Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
6) İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | ||||||||||||||||
7) Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | ||||||||||||||||
8) Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
9) Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. | ||||||||||||||||
10) İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | ||||||||||||||||
12) Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | ||||||||||||||||
13) Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||||||||||||
15) Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | ||||||||||||||||
16) Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | ||||||||||||||||
17) Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | 3 |
2) | Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | |
3) | Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | |
4) | Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | 3 |
5) | Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | 3 |
6) | İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | 1 |
7) | Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | |
8) | Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | |
9) | Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. | |
10) | İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
11) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | 1 |
12) | Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | 3 |
13) | Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
15) | Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | |
16) | Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | |
17) | Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |