Adalet
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: JUS103
Ders İsmi: Demokrasi ve İnsan Hakları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SEMİH AYSAL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Fatma Ünal
Öğr.Gör. SEMİH AYSAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeleri (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, vb.); analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu ders aynı zamanda demokratik olmayan ülkelerde insan hakları ihlalleri iddiaları ile uğraşan mahkemeleri ve uluslararası siyaset ve ilişkiler üzerinde insan hakları söylemlerinin etkisini analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeleri (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, İnsan hakları ihlalleri iddiaları ile uğraşan mahkeme teşkilatı ve uluslararası siyaset ve ilişkiler üzerinde insan haklarının incelenmesi

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciden, İnsan Haklarını tanımlaması ve İnsan Hakları Hukuku temelini oluşturan gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olması beklenir
2) Öğrenciden, İnsan Hakları Hukuku temelini oluşturan ulusal ve uluslararası ölçekte gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olması beklenir
3) Öğrencinin “Demokrasi nedir?” sorusuna cevap verilebilmesi, ayrıca demokrasinin araçları hakkında genel bir bilgi sahibi olması beklenir
4) İnsan haklarının felsefi temelleri hakkında bilgi sahibi olunması bu dersin amacını oluşturur.
5) 1982 Anayasası temelinde Temel Hak ve Özgürlükler rejiminin genel olarak bilmeleri beklenmektedir.
6) Öğrencilerden Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolu Hakkında genel bilgi sahibi olunması beklenmektedir.
7) BM düzeyinde İnsan Hakları koruma mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olunması bu dersin amacıdır.
8) İnsan Hakları özelinde bölgesel sistemlerin incelenmesi
9) İnsan Hakları sözleşmeleri ve denetim sistemlerin incelenmesi bu dersin konusudur.
10) AİHS ana kaidelerinin incelenmesi bu dersin ana konusudur.
11) AİHS temelinde AİHM yargısına başvuru yolları konuları dersin işleniş amacını teşkil etmektedir.
12) AİHM yargı süreci ve Türkiye’nin hukuksal durumunun anlatılması bu dersin konusudur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İnsan Haklarının tanımı ile Hak ve Özgürlüklerin tarihsel gelişimi (İngiltere, Fransa, ABD) İNSAN HAKLARI HUKUKU, Prof. Dr. Hasan Tahsin FENDOĞLU
2) Hak ve Özgürlüklerin Gelişimi ve Türkiye’deki İnsan Hakları Kurumları
3) Demokrasi Kavramı
4) İnsan Haklarının Felsefî Temelleri
5) Türkiye’de İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri: 1982 Anayasasının Öngördüğü Temel Hak ve Özgürlükler Rejimi
6) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolu
7) Birleşmiş Milletler Çerçevesinde İnsan Haklarının Korunması
8) VİZE HAFTASI
9) İnsan Haklarının Korunmasına Yönelik Bölgesel Sistemler: Amerika, Afrika, Avrupa
10) İnsan Hakları Sözleşmeleri ve Denetim Mekanizmaları
11) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Çerçevesinde İnsan Haklarının Korunması
12) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Çerçevesinde İnsan Haklarının Korunması
13) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ile Öngörülen Koruma Sistemi
14) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İNSAN HAKLARI HUKUKU,
Prof. Dr. Hasan Tahsin FENDOĞLU
İnsan hakları mevzuatı
Diğer Kaynaklar: İnsan Hakları Hukuku
Kemal Gözler

Demokrasi,
Toktamış Ateş

Hukuk Felsefesine Kısa Bir Giriş
Raymond Wacks

HUMAN RIGHTS LAW,
Professor Dr. Hasan Tahsin FENDOĞLU

Human Rights Law,
Kemal Gözler

Democracy
Toktamış Ateş,

A Brief Introduction to Philosophy of Law
Raymond Wacks

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
3) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
3) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100