Gastronomi ve Mutfak Sanatları
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GCA220
Ders İsmi: Gıda Analizleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AZİZ EKŞİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi MURAT AY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin dizayn ve yaratıcı yeteneklerini bilgi ve araştırma teknikleriyle birleştirip yeni bir gıda ürün yaratmalarını, öğrencilerin yeni ürün tasarımına uygulayacakları basamakları uygun materyalleri kullanarak belirttikleri spesifikasyonlara göre çalışmalarını amaçlayarak, duyusal analiz ilkelerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste gıda sektöründe yeni bir ürün geliştirilme süreçleri ve ürün başarısındaki temel ilkeler anlatılacaktır. Yeni ürün geliştirme methodlarının ayrıntıları yaratıcı bir bakış açısı ile incelenecektir. Ayrıca duyusal analiz teknikleri uygulamalı olarak anlatılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mevcut ürünleri analiz eder ve bunların yaşam kalitesi üzerindeki etkilerini göz önünde bulundurarak gereksinimler, istekler ve fırsatlar konusunda pratik çözümler üretir.
2) Duyusal analiz ilkelerini uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Estetik, teknik, ekonomik, çevresel, etik ve sosyal boyutların tasarımın şekillenmesinde ve üretilmesinde nasıl bir etkileşim içerisinde olduğunu araştırır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Etkili ve bağımsız bir öğrenci olmak için tasarım ve teknoloji süreçlerine aktif olarak katılır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tasarım yapmak ve kaliteli ürünler üretebilmek için kararlar alır, sürekliliği devam ettirir ve becerilerini bilgi ve anladıklarıyla bütünleştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin açıklaması ve beklentiler. Giriş: Tasarım süreci nedir? Tasarım sürecinin farklı basamakları nelerdir? Gida ureticilerinin yeni bir urun piyasaya sürerken neden tasarım sürecine ihtiyacı vardır?
2) Yeni bir ürün gerekli mi? Gıda ürünleri için pazar araştırmasına giriş.
3) Yeni ürün nasıl olmalı? Spesifikasyona giriş İlk ve son arasındaki fark. Üretici spesifikasyonu
3) Yeni ürün nasıl olmalı? Spesifikasyona giriş İlk ve son arasındaki fark. Üretici spesifikasyonu
4) Yeni ürün gelişimi; Duyu analizi
5) Gıda sektöründe moda ürünler/akımlar
5) Gıda sektöründe moda ürünler/akımlar
6) Besin değerleri ve özel diyetler
7) Gıda kimyası pişince ne oluyor?; Gıda sektöründe saklama yolları ve paketleme
8) Ara sınav
9) Paketlemedeki çevre sorunları ne kadar yeşil?; Bilgisayarda paketleme programı
10) Ürünü geliştirme ve yaratma Deneme ve yanılma
11) Ürün değerlendirmesi
12) Ürünün tasinmasi ve dagitimi
13) Duyusal analiz teknikleri
14) Duyusal analiz teknikleri
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Food Product Development, M Earle R Earle A Anderson, 2001 ISBN 978-1-84569-722-8
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında kesintisiz iletişim kurabileceği ileri düzeyde İngilizce bilgisine sahip olma.
2) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında toplum sağlığını dikkate alan sorumluluk bilinci kazanma.
3) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında yiyecek-içecek üretimi, tasarlanması ve sunumu hakkında detaylı teknik bilgiye sahip olma.
4) Türk mutfağı ve dünya mutfaklarında gastronomi ve mutfak sanatları uygulamalarına hâkim olma ve özgün fikirlerin önemini kavrama.
5) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında dünya çapındaki gelişme ve değişmelere uyum sağlayabilecek bilgi yeterliliğinde olma.
6) Gastronomi ve mutfak sanatlarının uygulandığı işletmelerin yönetim düzeyinde işleyişlerine hâkim olma
7) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında üretilen ürünlerin ticari amaçla pazarlanması açısından gerekli teknik bilgi ve yöntemlere hâkim olma.
8) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında edindiği bilgileri dünya çapında uygulayabilecek uluslararası bakış açısını kazanma.
9) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında araştırmalar yaparak veri toplama, işleme ve bilgi üretme süreçlerini gerçekleştirebilecek teknik altyapıyı kazanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında kesintisiz iletişim kurabileceği ileri düzeyde İngilizce bilgisine sahip olma. 1
2) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında toplum sağlığını dikkate alan sorumluluk bilinci kazanma. 3
3) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında yiyecek-içecek üretimi, tasarlanması ve sunumu hakkında detaylı teknik bilgiye sahip olma. 2
4) Türk mutfağı ve dünya mutfaklarında gastronomi ve mutfak sanatları uygulamalarına hâkim olma ve özgün fikirlerin önemini kavrama. 2
5) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında dünya çapındaki gelişme ve değişmelere uyum sağlayabilecek bilgi yeterliliğinde olma. 2
6) Gastronomi ve mutfak sanatlarının uygulandığı işletmelerin yönetim düzeyinde işleyişlerine hâkim olma 1
7) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında üretilen ürünlerin ticari amaçla pazarlanması açısından gerekli teknik bilgi ve yöntemlere hâkim olma. 2
8) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında edindiği bilgileri dünya çapında uygulayabilecek uluslararası bakış açısını kazanma. 2
9) Gastronomi ve mutfak sanatları alanında araştırmalar yaparak veri toplama, işleme ve bilgi üretme süreçlerini gerçekleştirebilecek teknik altyapıyı kazanma. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100