Harita ve Kadastro
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MAC101
Ders İsmi: Arazi Ölçmeleri I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SEDA TERZİ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. SEDA TERZİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ölçme bilimi (metroloji) kavramı ve bu kavramın Harita Mühendisliğine yansıması olan jeodezik metroloji kavramını öğreterek, öğrencinin temel ölçme yöntemleri, hesaplamaları ve donanımlarını kavraması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Ölçme bilgisinin tanımı, tarihçesi ve ölçme birimleri. Harita ve ölçek. Temel ölçme aletleri. Ölçme hataları ve sınıflandırılmaları. Basit ölçü aletleri ve yöntemleri. Noktaların ve doğruların arazide işaretlenmesi. Mesafe ölçmeleri. Alan hesapları. Yatay ve düşey açı ölçme yöntemleri. Koordinat sistemleri ve temel jeodezik ödevler. Doğruların kesişim noktalarının hesabı.Poligon tesisi, ölçme ve hesapları.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Haritacılıkla ilgili gerekli ölçü birimlerini, birimler arası dönüşüm hesaplamalarını ve ölçek kavramını öğrenir.
2) Haritacılıkla ilgili gerekli ölçü birimlerini, birimler arası dönüşüm hesaplamalarını ve ölçek kavramını öğrenir.
3) Ölçme işlemlerinde karşılaşılan hata kavramlarını, hataların nasıl oluştuğunu, hatalardan sakınma yollarını ve oluşan hataların düzeltme hesaplamalarını öğrenir.
4) Basit ölçme aletleriyle arazi noktalarının ve doğrularının belirlenmesini, uzunlukları ölçme tekniğini öğrenir.
5) Alım yöntemlerinin hangi hususlara göre seçileceğini ve yöntemlere bağlı olarak ölçme sırasında dikkat edilmesi gereken hususları öğrenir.
6) Alımın yapıldığı yönteme bağlı olarak alan hesaplamalarını öğrenir.
7) Yatay açı ölçmelerinde silsile yöntemi kullanılarak açıların nasıl ölçüldüğünü, sıfıra indirgeme hesapları yapılıp silsile ortalamalarının bulunmasını, düşey açı okumaları yapılıp düzeltme değerlerinin hesaplanarak düşey açının bulunmasını öğrenir.
8) Öğrenci şimdiye kadar aldığı eğitimin kendine neler kattığını görür.
9) Haritacılıkta kullanılan dik koordinat sistemini ve kutupsal koordinat sistemini öğrenir.
10) 4 temel ödev öğrenilerek sayısal örneklerle pekiştirilir.
11) Poligon geçkilerinin sınıflandırılmasını, poligon İstikşafını, poligon tesisi, poligon olarak kullanılacak malzemeleri ve dikkat edilecek hususları, poligon röperlemesini ve poligon ölçmelerini öğrenir.
12) Tekniğine uygun olarak açık, dayalı ve kapalı poligon hesapları ile ilgili işlemleri öğrenir.
13) Tekniğine uygun olarak açık, dayalı ve kapalı poligon hesapları ile ilgili işlemleri öğrenir.
14) Tekniğine uygun olarak açık, dayalı ve kapalı poligon hesapları ile ilgili işlemleri öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, Ölçme Bilgisi Dersinin Konusu Hakkında Genel Bilgiler İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
2) Mesleki Tanımlar, Ölçü Birimleri, Ölçek Kavramı İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
3) Ölçü Hataları, Hata Hesapları, Ölçü Dizilerinin Doğruluk Derecesi Ölçütleri, İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
4) Basit Ölçme Aletleri, Doğruların Aplikasyonu, Uzunlukların Ölçülmesi İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
5) Basit Ölçme Aletleri ile Harita Alımı ve Yöntemleri İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
6) Ölçü Değerlerine Göre Alan Hesabı İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
7) Yatay Açı Ölçümü ve Hesabı, Düşey Açı Ölçümü ve Hesabı İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
8) Vize Sınavı Öğrenci şimdiye kadar neler öğrendiklerini görür.
9) Koordinat Sistemleri İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
10) Temel Ödevler, Sayısal Örnekler İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
11) Poligon Noktaları ve Poligon Geçkilerinin Sınıflandırılması, Poligon İşleri İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
12) Açık Poligon Geçkilerinin Hesabı İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
13) Dayalı(Bağlı) Poligon Geçkilerinin Hesabı İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
14) Kapalı Poligon Geçkilerinin Hesabı İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İnal, C. vd ,1996 ; Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Inal, C. et al., 1996; Topography Measurement Information, Lecture Notes

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) Haritacılıkla ilgili çalışma yapan kamu kurumları ve özel sektörün örgütsel yapıları hakkında bilgi sahibi olarak uyum sağlar.
2) Arazi ve büro çalışmalarında günün gelişen teknolojilerinden faydalanma, yeniliklere uyum sağlama, yaşam boyu öğrenme ve bilgiye ulaşabilme bilincini kazanır.
3) Proje hazırlama, yönetimi, uygulamalarını yapma, sunabilme ve kendini ifade edebilme yeteneğini geliştirir, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur
4) Mesleki etik bilincine erişmiş bir birey olarak sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisini kazanır
5) Yapılan ölçme ve hesaplamalardan yararlanarak, ölçme yöntemine uygun olarak, ölçülen arazinin bilgisayar ortamında Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği'ne göre haritasını çizer.
6) Bireysel ve ekip çalışması disiplinini kazanır. Kendine güven, ayakları üzerinde durabilme ve sorumluluk alma alışkanlıklarını kazanır.
7) Kentsel gelişmeleri dikkate alarak, taşınmazlara ilişkin gerekli verileri toplar, analiz eder, değerlendirir ve yönetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Haritacılıkla ilgili çalışma yapan kamu kurumları ve özel sektörün örgütsel yapıları hakkında bilgi sahibi olarak uyum sağlar. 5
2) Arazi ve büro çalışmalarında günün gelişen teknolojilerinden faydalanma, yeniliklere uyum sağlama, yaşam boyu öğrenme ve bilgiye ulaşabilme bilincini kazanır. 5
3) Proje hazırlama, yönetimi, uygulamalarını yapma, sunabilme ve kendini ifade edebilme yeteneğini geliştirir, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur 5
4) Mesleki etik bilincine erişmiş bir birey olarak sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisini kazanır 5
5) Yapılan ölçme ve hesaplamalardan yararlanarak, ölçme yöntemine uygun olarak, ölçülen arazinin bilgisayar ortamında Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği'ne göre haritasını çizer.
6) Bireysel ve ekip çalışması disiplinini kazanır. Kendine güven, ayakları üzerinde durabilme ve sorumluluk alma alışkanlıklarını kazanır. 5
7) Kentsel gelişmeleri dikkate alarak, taşınmazlara ilişkin gerekli verileri toplar, analiz eder, değerlendirir ve yönetir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100