Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler(İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | POL404 | ||||||||
Ders İsmi: | Identity, Citizenship and Democracy | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. MERT TÜRKMEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ELİF GENÇKAL EROLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste, kimlik, vatandaşlık ve demokrasi kavramları siyaset teorisi ve sosyal teori bağlamında incelecektir. Bu üç kavramın birbiriyle ve haklar ve adalet gibi siyasetin diğer temel konularıyla olan ilişkisi üzerinde durulacaktır. Bu ders ile birlikte siyasetin ana sorunlarından olan bu kavramların günümüz dünyasındaki yeri ile ilgili analitik yorumlama, eleştirel düşünme ve fikir üretme becerisinin gelişmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | 1- Siyaset teorisi üzerinden kimlik ve vatandaşlık tartışması 2- İnsan hakları ve adalet yukarıdaki kavramlarla bağlantılı olarak irdelenecektir 3- Demokrasi, vatandaşlık ve kimlik siyaseti arasındaki ilişki eleştirel olarak incelenecektir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı ve giriş Siyaset teorisinde kavram nedir? | Freeden, Michael ‘Political concepts and ideological morphology’, The Journal of Political Philosophy, 2, 1994, pp. 140–164. Gallie, W. B. (1956) ‘Essentially contested concepts’, Proceedings of the Aristotelian Society, 56, pp. 167–198. |
2) | Kimlik nedir? Kimliklerin inşası ve sınıflandırılması | Ders Notları |
3) | Modernizmde Kimlik ve Çokkültürlülük | Kymlicka, W. 1995. Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. Ayrıntı Yayıncılık |
4) | Siyasal Hayatta Kimlikler Sunum 1a | Türkiye’deki Çingene Toplumu ve Çingene Kimliği Üzerine: Bir Yazın Taraması- Melike Karlıdağ, Adrian Marsh |
5) | Vatandaşlık ve Farklı Kimlikler Sunum 1b | Nalan Soyarık Şentürk, Futbolcu Göçü ve Vatandaşlık Yurttaşlığı Yeniden Düşünmek – Sosyolojik, Hukuki ve Siyasal Tartışmalar, Ayşe Durakbaşa, N. Aslı Şirin Öner, Funda Karapehlivan Şenel, Editör, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, syf. 109-126 |
6) | Vatandaşlık nedir? | Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008 |
7) | Vatandaşlık modelleri | Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008 |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Demokrasiye giriş Özel alan – Kamusal alan | DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. |
10) | Demokrasi modelleri 1 | DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. |
11) | Demokrasi modelleri 2 | DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. |
12) | Farklı Demokrasi modellerinde kimlik ve vatandaşlık Sunum 2a | |
13) | “Demokrasi krizi” – Popülizm ve Otoriterleşme Sunum 2b | |
14) | Final Ödevi Tartışmaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Freeden, Michael ‘Political concepts and ideological morphology’, The Journal of Political Philosophy, 2, 1994, pp. 140–164. Gallie, W. B. (1956) ‘Essentially contested concepts’, Proceedings of the Aristotelian Society, 56, pp. 167–198. Kymlicka, W. 1995. Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. Ayrıntı Yayıncılık Türkiye’deki Çingene Toplumu ve Çingene Kimliği Üzerine: Bir Yazın Taraması- Melike Karlıdağ, Adrian Marsh Nalan Soyarık Şentürk, Futbolcu Göçü ve Vatandaşlık Yurttaşlığı Yeniden Düşünmek – Sosyolojik, Hukuki ve Siyasal Tartışmalar, Ayşe Durakbaşa, N. Aslı Şirin Öner, Funda Karapehlivan Şenel, Editör, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, syf. 109-126 Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008 Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008 DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | Freeden, Michael ‘Political concepts and ideological morphology’, The Journal of Political Philosophy, 2, 1994, pp. 140–164. Gallie, W. B. (1956) ‘Essentially contested concepts’, Proceedings of the Aristotelian Society, 56, pp. 167–198. Kymlicka, W. 1995. Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. Ayrıntı Yayıncılık Türkiye’deki Çingene Toplumu ve Çingene Kimliği Üzerine: Bir Yazın Taraması- Melike Karlıdağ, Adrian Marsh Nalan Soyarık Şentürk, Futbolcu Göçü ve Vatandaşlık Yurttaşlığı Yeniden Düşünmek – Sosyolojik, Hukuki ve Siyasal Tartışmalar, Ayşe Durakbaşa, N. Aslı Şirin Öner, Funda Karapehlivan Şenel, Editör, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, syf. 109-126 Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008 Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008 DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara. |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma | ||||||||||
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması | ||||||||||
3) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma | ||||||||||
4) Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması | ||||||||||
5) Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması | ||||||||||
6) Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi | ||||||||||
7) Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması | ||||||||||
8) Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak | ||||||||||
9) Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak | ||||||||||
10) Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak | ||||||||||
11) Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma | |
2) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması | |
3) | Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma | |
4) | Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması | |
5) | Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması | |
6) | Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi | |
7) | Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması | |
8) | Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak | |
9) | Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak | |
10) | Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak | |
11) | Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |