Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler(İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: POL404
Ders İsmi: Identity, Citizenship and Democracy
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. MERT TÜRKMEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ELİF GENÇKAL EROLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, kimlik, vatandaşlık ve demokrasi kavramları siyaset teorisi ve sosyal teori bağlamında incelecektir. Bu üç kavramın birbiriyle ve haklar ve adalet gibi siyasetin diğer temel konularıyla olan ilişkisi üzerinde durulacaktır. Bu ders ile birlikte siyasetin ana sorunlarından olan bu kavramların günümüz dünyasındaki yeri ile ilgili analitik yorumlama, eleştirel düşünme ve fikir üretme becerisinin gelişmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: 1- Siyaset teorisi üzerinden kimlik ve vatandaşlık tartışması

2- İnsan hakları ve adalet yukarıdaki kavramlarla bağlantılı olarak irdelenecektir

3- Demokrasi, vatandaşlık ve kimlik siyaseti arasındaki ilişki eleştirel olarak incelenecektir

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı ve giriş Siyaset teorisinde kavram nedir? Freeden, Michael ‘Political concepts and ideological morphology’, The Journal of Political Philosophy, 2, 1994, pp. 140–164. Gallie, W. B. (1956) ‘Essentially contested concepts’, Proceedings of the Aristotelian Society, 56, pp. 167–198.
2) Kimlik nedir? Kimliklerin inşası ve sınıflandırılması Ders Notları
3) Modernizmde Kimlik ve Çokkültürlülük Kymlicka, W. 1995. Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. Ayrıntı Yayıncılık
4) Siyasal Hayatta Kimlikler Sunum 1a Türkiye’deki Çingene Toplumu ve Çingene Kimliği Üzerine: Bir Yazın Taraması- Melike Karlıdağ, Adrian Marsh
5) Vatandaşlık ve Farklı Kimlikler Sunum 1b Nalan Soyarık Şentürk, Futbolcu Göçü ve Vatandaşlık Yurttaşlığı Yeniden Düşünmek – Sosyolojik, Hukuki ve Siyasal Tartışmalar, Ayşe Durakbaşa, N. Aslı Şirin Öner, Funda Karapehlivan Şenel, Editör, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, syf. 109-126
6) Vatandaşlık nedir? Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008
7) Vatandaşlık modelleri Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008
8) Vize Sınavı
9) Demokrasiye giriş Özel alan – Kamusal alan DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.
10) Demokrasi modelleri 1 DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.
11) Demokrasi modelleri 2 DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.
12) Farklı Demokrasi modellerinde kimlik ve vatandaşlık Sunum 2a
13) “Demokrasi krizi” – Popülizm ve Otoriterleşme Sunum 2b
14) Final Ödevi Tartışmaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Freeden, Michael ‘Political concepts and ideological morphology’, The Journal of Political Philosophy, 2, 1994, pp. 140–164.
Gallie, W. B. (1956) ‘Essentially contested concepts’, Proceedings of the Aristotelian Society, 56, pp. 167–198.

Kymlicka, W. 1995. Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. Ayrıntı Yayıncılık

Türkiye’deki Çingene Toplumu ve Çingene Kimliği Üzerine: Bir Yazın Taraması- Melike Karlıdağ, Adrian Marsh

Nalan Soyarık Şentürk, Futbolcu Göçü ve Vatandaşlık Yurttaşlığı Yeniden Düşünmek – Sosyolojik, Hukuki ve Siyasal Tartışmalar, Ayşe Durakbaşa, N. Aslı Şirin Öner, Funda Karapehlivan Şenel, Editör, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, syf. 109-126

Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008

Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008

DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.

DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.

DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Freeden, Michael ‘Political concepts and ideological morphology’, The Journal of Political Philosophy, 2, 1994, pp. 140–164.
Gallie, W. B. (1956) ‘Essentially contested concepts’, Proceedings of the Aristotelian Society, 56, pp. 167–198.

Kymlicka, W. 1995. Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. Ayrıntı Yayıncılık

Türkiye’deki Çingene Toplumu ve Çingene Kimliği Üzerine: Bir Yazın Taraması- Melike Karlıdağ, Adrian Marsh

Nalan Soyarık Şentürk, Futbolcu Göçü ve Vatandaşlık Yurttaşlığı Yeniden Düşünmek – Sosyolojik, Hukuki ve Siyasal Tartışmalar, Ayşe Durakbaşa, N. Aslı Şirin Öner, Funda Karapehlivan Şenel, Editör, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, syf. 109-126

Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008

Vatandaşlığın dönüşümü: üyelikten haklara, (Derleyen: Kadıoğlu, Ayşe), İstanbul: Metis Yayınları, May 2008

DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.

DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.

DAHL Robert A. (2010). Demokrasi Üzerine, çev. Betül Kadıoğlu, 2. bs., Phoenix Yayınevi, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması
3) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma
4) Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması
5) Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması
6) Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi
7) Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması
8) Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak
9) Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak
10) Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak
11) Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması
3) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma
4) Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması
5) Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması
6) Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi
7) Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması
8) Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak
9) Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak
10) Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak
11) Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %